Dokumentär om Nordkorea

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 18 maj 2004, 13:33

Armfeldt skrev:
Von Bing skrev:En sak jag hört är att landets grundare Kim Il Sung, pappa till Kim Jong Il, är officiellt uppfinnare av telefonen, radion, och spiken.
Telefonen: Graham Bell (sägs att han "stal" uppfinningen från en annan person som jag inte minns namnet på).

Radion: Guglielmo Marconi / Aleksandr Popov

Spiken: Lär ju ha använts redan på stenåldern.

Jag menar att folket i Nordkorea luras av regimen. De har också blivit lurade att tro att en nordkorean uppfann boktryckarkonsten 300 år före Gutenberg. Men det verkar dock rimligt, då ostasiaterna uppfann boken och pappret.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 18 maj 2004, 23:19

Von Bing skrev: Jag menar att folket i Nordkorea luras av regimen.
Jasså, då är jag med.
Von Bing skrev: De har också blivit lurade att tro att en nordkorean uppfann boktryckarkonsten 300 år före Gutenberg. Men det verkar dock rimligt, då ostasiaterna uppfann boken och pappret.
Var inte egyptierna före? De hade ju papyrus och nått bläckliknande material.

Klasse
Medlem

Inlägg av Klasse » 19 maj 2004, 00:57

Boktryckarkonsten innerbär att massproducera böcker snabbt och smidigt
Ja Kina var först (800-talet tro jag). Men i kinesiska språket har en tecken för varje ord och de skar ut en träplatta som var en sida. Tekniken slog inte riktigt igenom.
I västerländska språket kunde orden bildas av antal bokstäver och därmed blev systemet med lösa bitar av bokstäver smidigare. Ännu smidigare blev det när Gutenberg omvandlade vinpress till tryckpress, där de kunde massproduksera böcker snabbt. Men det var först på 1440-talet.

Klasse

Skriv svar