Alfa Romeo skrev:tobbe:
Ok att det är viktigt att belysa Förintelsen och nazisternas brott men tycker du verkligen att den här serien gör det på ett bra sätt? Serien skrapar ju bara lite på ytan och förklarar sen allt med ondska och galenskap.
Det är väl snarare du som vill tro det här! En del här på skalman är negativt inställda till såna här dokumentärer och lägger inte märke till det bra i serien.
I den senaste dokumentären tyckte jag att de sammanfattade det på ett nästan perfekt sätt. De förklarade att många gick med i SS för uniformen, respekten man fick. Att många mördare var helt vanliga män med helt vanliga yrken. De vittnena de fick med och de frågor som ställdes var bra. Både vittnensmål från SS-män och deras offer.
De ställde ju frågan till SS-mannen om han skulle ha skjutit judarna vid den där dalen(kommer inte ihåg namnet). Ja antagligen svarade han och han såg väl knappast ut eller pratade som nån ond man? Livsöden de fick med var också bra upplagt.
Fast de här kanske ni missade? Annars så sammanfattade Tomas dokumentären bra.
Johan
Det här är alltså en liten personlig teori som jag har lagt fram vilket också jag tror ligger nära sanningen. Martin sammanfattade det bra. Den här serien drar troligtvis mer tittare än en dokumentär om slaget vid Kursk och ett plus i kanten är att den har ett viktigt budskap och ett viktigt ämne som alla borde veta något om. Det har inte en dokumentär om slaget vid Kursk