VREDEN är kommen!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jodå, det var mycket effektfullt. Vi hade mobiliserats, och fraktats bakpå amerikanska Lend-Lease Dodge-lastbilar genom nattmörket. Det regnade, och soldaterna satt tysta medan våta grenar piskade över regnblanka hjälmar. Så kom vi fram till plutonens värnkomplex. En ensam strålkastare i toppen på ett vakttorn kastade sitt ljus över den leriga marken. Vi beordrades att sitta av, och när vi stod där och inte visste vad vi skulle göra, hördes en barsk röst nerifrån en krevadgrop: "Stå inte bara där för helvete! Hämta en bår och se till att få bort liket! Det var en direktträff, så det finns inget att göra." Vi såg hur ett massakrerat lik flöt omkring i lervattnet i botten av gropen, medan plutonens läkare stod med blodfläckig rock och blängde på oss. Jag och en annan kille sprang iväg till sjukvårdstältet och hämtade en bår, och såg när läkaren hävde upp likdelarna på den. "Här är hjärtat", sa han och langade upp ett i högsta grad äkta hjärta. Vi stapplade iväg med båren, medan resten av plutonen såg vad som väntade dem...Wolfblitzer skrev:Det var mycket effektfullt! Läskigt om man hittade det på kvällen/natten.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Urk... Jag antar att du inte kommer glömma det här re-enactmentet i första taget?B Hellqvist skrev:Jodå, det var mycket effektfullt. Vi hade mobiliserats, och fraktats bakpå amerikanska Lend-Lease Dodge-lastbilar genom nattmörket. Det regnade, och soldaterna satt tysta medan våta grenar piskade över regnblanka hjälmar. Så kom vi fram till plutonens värnkomplex. En ensam strålkastare i toppen på ett vakttorn kastade sitt ljus över den leriga marken. Vi beordrades att sitta av, och när vi stod där och inte visste vad vi skulle göra, hördes en barsk röst nerifrån en krevadgrop: "Stå inte bara där för helvete! Hämta en bår och se till att få bort liket! Det var en direktträff, så det finns inget att göra." Vi såg hur ett massakrerat lik flöt omkring i lervattnet i botten av gropen, medan plutonens läkare stod med blodfläckig rock och blängde på oss. Jag och en annan kille sprang iväg till sjukvårdstältet och hämtade en bår, och såg när läkaren hävde upp likdelarna på den. "Här är hjärtat", sa han och langade upp ett i högsta grad äkta hjärta. Vi stapplade iväg med båren, medan resten av plutonen såg vad som väntade dem...Wolfblitzer skrev:Det var mycket effektfullt! Läskigt om man hittade det på kvällen/natten.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Nej, men inte p.g.a. just den biten, utan små detaljer som t.ex. under natten, då bunkern var fylld med soldater som sov överallt där det var möjligt. Jag såg folk som låg på det stampade jordgolvet med en filt över sig. En annan grej var smaken på vattnet i de ryska fältflaskorna (där kan vi tala om "urk!"). Eller samtalet med den bittre, döende läkaren. Eller ljudet från MG42:an. Eller brevet man skrev till sin familj i Sovkono... Massor med små fragment som utgjorde en helhet.Tomas Ibsen skrev:Urk... Jag antar att du inte kommer glömma det här re-enactmentet i första taget?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Åh nej!J. Björkman skrev:Tyvärr var detta antagligen första och sista gången för Vreden.
Jag är jävligt (ursäkta svordomen) sugen på att vara med i ett re-enactmentspel. Sen vilken tid/sida det utspelar sig på tycker jag har mindre betydelse. M.a.o. 2vk och bakåt.
Undrar om man kan försöka sätta upp ett re-enactment av Narva...? *drömmande uttryck*
Nä, det skulle nog falla på sin egen storlek tror jag.