Finsk krigsfilm på tv ikväll

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 7 december 2005, 18:44

Härlig film, satt som på nålar hela tiden! :D

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 7 december 2005, 20:22

Såg filmen igår för, ja, kanske 10:e gången. Den är lika bra varje gång, som sagt så är miljöerna och fotot mycket snyggt, likså skådespelarinsatserna. Jag gillar även musiken, speciellt när de cyklar i skymningen och den där spännande musiken kommer upp. :9

/Magnus

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 7 december 2005, 22:16

Magnus Lindström skrev:
maal skrev:
Magnus Lindström skrev:Men jag har aldrig förstått vad den tunna röda linjen gestaltar för strider.
Striderna på Guadalcanal. (stavning??)
Ja det har jag förstått men striderna i filmen har ju inget med Guadalcanal att göra. Har man bara dragit till med en känd ö för att folk ska titta? Vad jag vet så hamnade inte yenkarna i strid med någon bunkerlinje så tidigt. Amerikanerna tog ju flygfältet snabbt, grävde ner sig och slog tillbaka japanerna. Sen efter att båda försökt knäcka motståndaren så rensades Guadalcanal upp.
Du blandar nog ihop marinkårens strider på Guadalcanal med arméns. Det filmen Den Tunna Röda Linjen handlar om är arméns strider på ön (december 1942-januari 1943), och dessa inträffade flera månader efter att marinkåren först landstigit på ön (augusti 1942)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 8 december 2005, 00:28

Mako skrev:
Magnus Lindström skrev:
maal skrev:
Magnus Lindström skrev:Men jag har aldrig förstått vad den tunna röda linjen gestaltar för strider.
Striderna på Guadalcanal. (stavning??)
Ja det har jag förstått men striderna i filmen har ju inget med Guadalcanal att göra. Har man bara dragit till med en känd ö för att folk ska titta? Vad jag vet så hamnade inte yenkarna i strid med någon bunkerlinje så tidigt. Amerikanerna tog ju flygfältet snabbt, grävde ner sig och slog tillbaka japanerna. Sen efter att båda försökt knäcka motståndaren så rensades Guadalcanal upp.
Du blandar nog ihop marinkårens strider på Guadalcanal med arméns. Det filmen Den Tunna Röda Linjen handlar om är arméns strider på ön (december 1942-januari 1943), och dessa inträffade flera månader efter att marinkåren först landstigit på ön (augusti 1942)
Jasså så den handlar om arméns strider? Då stämmer ju det där med rensa höjder bättre. Men erövrar de inte flygfältet i början?

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 8 december 2005, 19:18

Magnus Lindström skrev:
Mako skrev:
Magnus Lindström skrev:
maal skrev: Striderna på Guadalcanal. (stavning??)
Jasså så den handlar om arméns strider? Då stämmer ju det där med rensa höjder bättre. Men erövrar de inte flygfältet i början?
Jo, det är den 25e infanteridivisionen de tillhör, tror jag. Har för mig att Travolta och Nolte i början av filmen snackar om det nu är arméns tur att ta över efter marinkåren.
Har för mig att dem snackar om att ta nåt flygfält (kan vara att försvara dock), men inte erövrar de nåt sånt. De slåss på den där höjden, i en liten by i djungeln (bajonettanfallet i dimman) och sen vid floden.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 8 december 2005, 21:56

Rätt okej film. Synd bara att stridsscenen då grabbarna springer genom de ryska linjerna är så skrattretande dålig att den förstör hela filmen.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 december 2005, 00:15

Gjorde inte OSKU (eller var det Oksu) detta när de tog sig tillbaka från spaningsuppdrag, tog sig igenom linjen bakifrån på tunna frontavsnitt?

Så helt orealistiskt är det väl inte, även om inte Rukajärven tie skildrar Fjärrpatruller.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 9 december 2005, 00:43

Det är inte själva konceptet jag gnäller på, utan snarare själva genomförandet. Och specialeffekterna. De fruktansvärda specialeffekterna.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 december 2005, 01:40

Björn E skrev:Det är inte själva konceptet jag gnäller på, utan snarare själva genomförandet. Och specialeffekterna. De fruktansvärda specialeffekterna.
Japp. Att köpa överblivna bensinbomber från "Windtalkers" ;) , när pyrotekniken var så bra i "Vinterkriget".

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 december 2005, 03:06

B Hellqvist skrev:Japp. Att köpa överblivna bensinbomber från "Windtalkers" ;) , när pyrotekniken var så bra i "Vinterkriget".
Skönt att se att fler har invändningar (jag har inte riktigt vågat sticka upp i den till synes unisona hyllningskören). Vill dessutom tillägga att flera av personerna inte känns som trovärdiga 1940-talsfinnar, i synnerhet inte huvudpersonen och hans lotta och inte heller "psykot med brillorna" och "den fullpepprade humanistiske sergeanten". Men jag har naturligtvis sett filmen ett antal gånger, finsk krigsfilm är ändå nåt speciellt.

Dessutom måste jag nog se om Vinterkriget, minns inte pyrotekniken i den.

/ Probstner

Skriv svar