"Hollywood och krigsmakten" SVT2 söndag 28/1 22.15

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 3 september 2007, 07:48

Lumber Jack skrev:
cats skrev:Vet någon vad värnpliktsåldern i USA var vid den här tiden?
Den var under 19 i alla fall, det minns vi alla som spanade på Cia Berg och Bagen för att få en skymt av Twisted Sisters.

http://www.youtube.com/watch?v=byCCmBwRjGw

http://www.afn.org/~afn30091/songs/h/hardcastle-19.htm
Jo jag minns videon, ja det var tider det. Men man kan ju inte använda den som källa eller? Jo som referens på hur mycket vietnam-kriget påverkat populärkulturen möjligtvis.

Sonderling

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 september 2007, 16:50

David Asplund skrev:Tomas Ibsen skrev:
Någonting som inte visas från vare sig högerns eller vänsterns filmer är väl VC:s och NVA:s övergrepp
Förmodar att NVA betyder nordvietnamisiska armén och VC Vietcong (Varför inte använda historieböckernas namn på gerillaarmén FNL istället för den amerikanska arméns benämning på fienden). Har du inte sett Rambo? Där visas grymheter som begås av allehanda s.k. gooks vilket legitimerar Rambos krigföring.
Jag använder de benämningarna för att det är gångbara. Jag har ingen koll på Vietnamkriget egentligen, men vet att de två benämningarna förekommer.

Rambo, hur mycket på allvar kan man ta de filmerna? Jag pratar om riktiga krigsfilmer och inte om Stalone som springer runt och härjar med pilbåge och kamera som värsta NG-fotograf.

/Tomas

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 4 september 2007, 17:33

Vad är NG-fotograf?

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 4 september 2007, 19:20

Förmodligen National Geographic.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 september 2007, 13:12

Japp, det stämmer. Ingenting illa om tidningen i sig, men den är den enda tidsskriften jag känner till som skickar ut fotografer mitt ut i djungeln. (Vilket förmodligen visar hur litet jag vet, men...)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 september 2007, 02:24

Tomas Ibsen skrev:
David Asplund skrev:Tomas Ibsen skrev:
Någonting som inte visas från vare sig högerns eller vänsterns filmer är väl VC:s och NVA:s övergrepp
Förmodar att NVA betyder nordvietnamisiska armén och VC Vietcong (Varför inte använda historieböckernas namn på gerillaarmén FNL istället för den amerikanska arméns benämning på fienden). Har du inte sett Rambo? Där visas grymheter som begås av allehanda s.k. gooks vilket legitimerar Rambos krigföring.
Jag använder de benämningarna för att det är gångbara. Jag har ingen koll på Vietnamkriget egentligen, men vet att de två benämningarna förekommer.

Rambo, hur mycket på allvar kan man ta de filmerna? Jag pratar om riktiga krigsfilmer och inte om Stalone som springer runt och härjar med pilbåge och kamera som värsta NG-fotograf.

/Tomas
En mer seriös "Vietnam-film" som skildrar grymheter från NVA/Viet Cong är ju "The Deer Hunter". Där gottar sig sadistiska commies i att hålla krigsfångarna i vattenburar och leka Rysk Roulette med dem. Tror faktist det även är med en scen där de anfaller en oskyldig by också...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 september 2007, 17:02

Dûrion Annûndil skrev:En mer seriös "Vietnam-film" som skildrar grymheter från NVA/Viet Cong är ju "The Deer Hunter". Där gottar sig sadistiska commies i att hålla krigsfångarna i vattenburar och leka Rysk Roulette med dem. Tror faktist det även är med en scen där de anfaller en oskyldig by också...

Mvh -Dan
Visst jäklar ja! Jag har aldrig sett hela den filmen, så ni får ursäkta om det verkade som jag "glömde" att nämna den.

Bullet in the head har väl också några liknande scener? Tänker på det amerikanska anfallet på lägret.

/Tomas

Skriv svar