Artificial skrev:Är bibeln antisemitisk?
Nej, definitivt inte enligt vårt sett att uppfatta ordet (hat mot judar, oavsett deras konfession). I princip alla Bibelns författare var judar, i princip alla good guys i Bibeln (inkl Jesus, jungfru Maria och apostlarna) var judar.
Problemet är för det första att flera passusar i Bibeln är polemiska mot den då rådande judendomen (framför allt vissa former av den) av det enkla skälet att kristendomen mer och mer började uppfattas som en egen religion (det dröjde några decennier efter Jesu död), och en religion som avknoppas från en egen har alltid behov att bekräfta sig själv genom att visa gränserna mot den de lämnat och visa peka på fel hos dem man lämnat. Av precis samma skäl finns det en del angrepp mot juden- och kristendomen i Koranen, och ett betydligt tydligare exempel är de hejdlösa (och ömsesidiga) propagandakampanjerna som fördes av protestanterna mot den Katolska Kyrkan så fort de märkte att de inte kunde förändra den som de ville utan blev tvungna att öppna eget.
Nästa problem är att flera av de stora kyrkofäderna (redan några av de allra tidigaste) uttalade sig starkt emot judar och judendom (fortfarande inte "judar oavsett konfession"!), vilket har följt med som ett arv i Kyrkans tradition genom seklen, och såsmåningom t o m börjat användas för att misstänkliggöra judiska konvertiter till kristendomen (vilket inte alls var deras mening!). Orimligheten i den ståndpunkten inser man lätt när man besinnar att alla kristna i den första Kyrkan var konvertiter, till stor del från just judendomen (t ex apostlarna själva, som sagt).
Artificial skrev:Hoppas det finns någon här som kan Judendomen bättre än mig, men är det inte så att dem anser att de som inte är judar är mindrevärdig än riktiga judar- Judar är mer värda?
Nej, definitivt inte. Det är helt fel, men brukar väldigt ofta påstås i antisemitisk propaganda, ofta ackompanjerat av påstådda (men påhittade) Talmudcitat och liknande lögner.
Det finns många skriftbelägg som visar på motsatsen. Det jag hittar just nu handlar om främlingar som slår sig ned bland judarna:
"Om en invandrare slår sig ner i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Invandraren som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du skall älska honom som dig själv, ni var ju själva invandrare i Egypten. Jag är Herren, er Gud." (3 Mos 19:33-35)
Den sista meningen, "Jag är Herren, er Gud" ger extra tyngd åt citatet och visar att det är en central uppfattning som Gud själv uppges betona.
Artificial skrev:Och att man aldrig kan konverteras till riktig jude, hade jag vetat hade jag inte ställt frågan och hade jag haft en bestämd uppftattning hade jag inte ställt frågan utan sökt bekräftelser.
Det är också helt fel. En konvertit till judendomen är precis lika mycket jude som en infödd jude. Däremot finns det vissa problem mellan olika typer av judendom vad gäller att godkänna konversioner enligt "fel" ordning (vissa liberala judar godkänner t ex konversioner utan omskärelse, vilket är otänkbart för de ortodoxa). Konvertiter finns redan i Gamla Testamentet, t ex Rut (i Ruts bok) som blev stammoder till kung David.
"Converts are beloved; in every way God considers them as part of Israel." (Mekhilta Nezikim Mishpatim 18)