Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Re: Spielberg och Hanks gör "The Pacific"

Inlägg av Kai Robert » 29 mars 2010, 22:46

Har just kollat avsnitt 1, ungefär som förväntat. Känns lite som ett inledningsavsnitt till serien. Vill inte berätta för mycket om handlingen men klart sevärt och värd att vänta på.
Ska försöka ta mig tid i morgon att se del 2.

/ Kai

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 30 mars 2010, 00:00

Jag läste någonstans att det första avsnittet inte höll samma kaliber som BoB. Medan det första avsnittet i den serien var en slags karaktärsintroduktion så var Pacific mer "pang på rödbetan" och därmed mer rörig. Synpunkter på detta, ni som sett detta avsnitt?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 30 mars 2010, 05:15

Det är en hyfsad beskrivning av första avsnittet, problemet är att "pang på rödbetan" faktorn gör att det blir svårare att följa de olika karaktärerna iom att man inte alls på samma sätt har koll på vem som är vem. Sedan så var BoB karaktärerna mer distinkta både till utseende och personlighet vilket gjorde att man hade mycket bättre koll på dem efter den långsammare starten över avsnitt 1-2.

Har precis sett avsnitt 3 och den svaga trenden håller i sig, hantverket är som sagt gott rent tekniskt men det djup som fanns i BoB saknas i mina ögon. Här är det mer klicheer och stereotyper. Dedan så beror nog en del av "svagheten" på att BoB var en exceptionell serie på många sätt. Det är helt enkelt svårt att göra två fullträffar av den kalibern. Och mycket beror ju på den personliga smaken, en annan betraktare kan mycket väl uppleva serien på annat sätt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 mars 2010, 08:32

Jag har också sett de tre första avsnitten, och tredje delen fördjupade Basilones och Leckies karaktärer. Detta behövs för att åskådaren ska ha en starkare relation till dem i de återstående avsnitten. Med bl.a. Peleliu, Iwo Jima och Okinawa framför sig, lär serien bli mörkare och hårdare.

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 31 mars 2010, 20:06

Jag håler med ovanstående talare. 1:an var pang på rödbetan utan djup, 2:an däremot tycker jag lyftes upp till med beröm godkänt, och 3:an var helt okej, det är ju trots allt en serie. Det är gött att se avsnitten och veta att det kommer massa mera :-) I den bemärkelsen ligger den helt klart på BoB nivå, första gången man tog sig igenom den serien.

Pelileu och Okinawa, då börjar slaktbänken på allvar, borde nog utklassa Bob på den biten. So... who is next?

Serien kommer bli ännu bättre vid 2:a genomtitten med svensk text, rest assured!
8-)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 april 2010, 15:06

Jag har precis sett del 5, där landstigningen på Peleliu äger rum halvvägs in i avsnittet. Landstigningsscenen är nästan lika brutal som den i SPR! De som väntat på "riktigt krig" får här sitt lystmäte.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 april 2010, 23:29

Nu har jag sett del 7, och det var något av det mest brutala jag sett i krigsväg på TV. Hela Peleliu-sviten (del 5-7) är hårtslående, och kan komma att bli klassiska avsnitt. Det finns scener som får "Band of Brothers" att framstå som en utflykt med Mulleskolan...

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 27 april 2010, 13:16

Instämmer med det som sägs om avsnitt 7 - mycket brutalt och realistiskt!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 april 2010, 15:58

B Hellqvist skrev:Det finns scener som får "Band of Brothers" att framstå som en utflykt med Mulleskolan...
:lol: :lol: :lol:

Vilken Mulleskola gick du i?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 27 april 2010, 16:11

Hans skrev:
B Hellqvist skrev:Det finns scener som får "Band of Brothers" att framstå som en utflykt med Mulleskolan...
:lol: :lol: :lol:

Vilken Mulleskola gick du i?

MVH

Hans
Inträdesprovet till Friluftsfrämjandet utgjordes tidigare av sju veckor i Ft Benning, detta för att få bära den eftraktade "Mulle bågen" på sin Fjällräven rygga.
Äh, det löser sig.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 22 maj 2010, 02:47

På det hela taget tycker jag att det är en rätt OK serie. Har läst och hört en massa gnäll om hur The Pacific ska vara underlägsen Band of Brothers, men nåja - det är ganska mycket samma-lika över båda serierna. The Pacific "spretar" mera då den täcker en betydligt längre tidsperiod. Samtidigt ger The Pacific en mera övertygande bild av "War is Hell" än Band of Brothers som jag tycker andas mer av "War is Jobbigt, men vi ser rätt coola ut åndå..."

Jag har läst Sledge och man har i serien använt många delar av hans berättelse, dock har man inte slaviskt följt saker och ting som Sledge har återgett dem utan använt en del konstnärlig frihet. Kan tänka mig att samma sak gäller för de episoder som baserats på Leckie och Basilone.

Kärleksbitarna var väl inte det som jag kanske tyckte var mest intressant men jag kan leva med att de togs med. :D

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 augusti 2010, 18:34

Har idag förbokat boxen som preliminärt släpps i november! Det blir till att beställa ett par familjepizzor, lägga några pilsner på kylning och skicka bort familjen en helg! :D

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 5 november 2010, 06:51

Boxen är släppt, bra pris också, 399 pengar. Om jag kommer ihåg rätt så var BoB-boxen bra mycket dyrare när den släpptes men det är kanske inte samma intresse för The pacific.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 5 november 2010, 07:35

Jag tror framför allt att köparna inte längre accepterar den typ av överpriser som förekom på BoB boxen och motsvarande produkter när det begav sig.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 5 november 2010, 09:13

Sgt 83 Pluton skrev:Har idag förbokat boxen som preliminärt släpps i november! Det blir till att beställa ett par familjepizzor, lägga några pilsner på kylning och skicka bort familjen en helg! :D

RESPEKT!
Äh, det löser sig.

Skriv svar