KELLYS HJÄLTAR

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

KELLYS HJÄLTAR

Inlägg av Orka » 27 maj 2002, 16:05

Kellys Hjältar
Bra eller dålig ?
Vad tycker ni och vilken är bästa Karaktären ?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 27 maj 2002, 17:19

Den är dålig, jätte dålig faktist.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 27 maj 2002, 17:44

En bra, eller åtminstone underhållande och välgjord film.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 27 maj 2002, 17:46

Jag tycker man skall se den för vad den är - en komedi. Jag tror inte den är tänkt som en historiskt korrekt film. Med andra ord - jag tycker det är en bra film!

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 27 maj 2002, 17:54

Underbar kultfilm. Har sett den på bio fem gånger men sen är det som Mats säger, man måste ta den som den krigskomedi som den var menad att vara.
Magnus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 maj 2002, 20:32

Jag är kluven. Den har sina stunder, men lämnar en viss bismak. Krigskomedi? Vilket perverst fenomen...

...fast en film som inspirerar spelföreningen Ylva till att bygga sitt i spelkretsar berömda diorama över den by som filmens final utspelar sig i har väl något i alla fall...

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 27 maj 2002, 21:08

Inga favorit Karaktärer här

Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 27 maj 2002, 21:23

Äntligen en tråd om en av mina absoluta favoritfilmer!

Är så pass gammal att man såg den på bio första gångerna, och nu har man den på DVD!

En härlig skröna, jag väljer att inte klanka på faktadetaljer och moral, jag är så pass vuxen att jag kan skilja på underhållning och verklighet.

"Bästa" karaktären, om man skall välja någon, måste ju bli Donald "Oddball" Sutherland - voff, voff voff voff!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 27 maj 2002, 21:37

fantastisk film!!!!!
bizarraste karaktären (eller groteskaste kanske): den tyske stridsvagnschefen som ahr ett fullkomligt omöjligt parodi-ariskt utseende!

Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 27 maj 2002, 21:46

Jo, castingen till filmen är lysande.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 maj 2002, 23:26

B Hellqvist skrev:Jag är kluven. Den har sina stunder, men lämnar en viss bismak. Krigskomedi? Vilket perverst fenomen...
Vad är det för perverst med krigskomedi?
Låter lite som den kritik Mel Brooks fick i samband med sina filmer där han gör parodi av Hitler. Dvs att skämta om en sån allvarlig sak som Hitler går inte - speciellt när du själv är jude.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 27 maj 2002, 23:32

Man kan skämta om ALLT bara det blir roligt. Har sällan skrattat så mycket som första gången jag såg "The Producers".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 maj 2002, 23:36

Patrik skrev:
B Hellqvist skrev:Jag är kluven. Den har sina stunder, men lämnar en viss bismak. Krigskomedi? Vilket perverst fenomen...
Vad är det för perverst med krigskomedi?
Låter lite som den kritik Mel Brooks fick i samband med sina filmer där han gör parodi av Hitler. Dvs att skämta om en sån allvarlig sak som Hitler går inte - speciellt när du själv är jude.
Jag är väl konservativ, men jag har svårt för att garva när folk skjuts i filmer och det ska anses vara underhållning. Det går inte att vara dogmatisk; scenen i "Jakten på den försvunna skatten" funkade, men att i en film som samtidigt ska vara en komedi göra det till en cool grej att meja ner en pluton (följd av snärtig oneliner), nej, det gillar jag inte. För övrigt har jag drastisk och ofta rätt sjuk humor, men jag kan inte se massakrer som något man garvar åt.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 31 maj 2003, 20:21

Oddball han var bra karaktär !

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 31 maj 2003, 20:24

Varför jag tycker den är dålig?? Jo, när jag var en yngre pöjk var det min favorit film så jag såg den kanske 1 ggr per vecka, Så den är rätt uttjatad för mig.

Men kelly var väl favoriten.

Skriv svar