Ang Rädda menige Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Ang Rädda menige Ryan

Inlägg av volgar » 3 november 2003, 20:29

Jag bara undrar... I striden i slutet av filmen Saving Private Ryan i staden så åker det in ett antal tyska tanks, bland annat en wespe. Det tycker jag är lite konstigt. En wespe är ett lätt mål för infanteri och wespen är väl mobilt artilleri?

Jag skulle bli glad om jag fick svar på min fråga.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 3 november 2003, 20:34

vilken är det? :oops:

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 3 november 2003, 21:18

Bild

EDIT: Är det den dom slänger ner nån bomb i och det sitter en massa tyskar där nere i hålet? :)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 3 november 2003, 21:24

Hela den slutstriden är ju bara ett fantasipåhitt. Knappast att tyskarna bara skulle marschera in i staden så med tanks och wespes. Och sedan bli totalt mosade. Hela den striden är extremt löjlig.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 3 november 2003, 21:34

MarcuS Schober skrev:Hela den slutstriden är ju bara ett fantasipåhitt. Knappast att tyskarna bara skulle marschera in i staden så med tanks och wespes. Och sedan bli totalt mosade. Hela den striden är extremt löjlig.
Kommer från rätt person :P

/Björn som har sett Marcus egna film

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 3 november 2003, 21:39

ja, jag antar att du mennar när de slänger två molotov coctails mot den, ja, kollade nu och det ser ut som en wespe.

fast MarkuS, det var ju meningen att de skulle "locka" in dom imellan dom byggnaderna.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 3 november 2003, 21:55

ursäkta mig men hur tusan får ni det där till en Wespe???? 8O det är ju en
SdKfz 138 Marder III :D

Bild

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 3 november 2003, 22:06

ja, men vad fjun, jag är inte så insatt på ämnet:tyska stridsvagnar, och det ser jag som ert fel, eftersom det är ni som ska upplysa och lära mig
:)

fy skäms! :D

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 3 november 2003, 22:28

Robban


sånt händer :-)
så tillbaks till frågan vad gjorde Mardern där?
Tyskarna hade antagligen spaningsförband längre fram som hade rapporterat att amerikanska stridsvagnar var på intåg (som vi ser i slutet) och då passar en Marder III väldigt bra in..

men vill ha nått att tänka på..
så titta då på scenen där sjukvårdaren blir skjuten av en MG42 titta noggrant på MG42 när dom håller på att misshandla den Tyska soldaten så kommer ni lägga märke till att siktet är nedfällt :P

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 3 november 2003, 22:47

Jag tycker snarare det blir lite väl larvigt när Ryan och Miller börjar kasta granaterna till granatkastarna på tyskarna. Visst, det är nog teorietiskt möjligt, men då är dem väldigt skickliga.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 3 november 2003, 23:06

och som har sagt tidigare, den amerikanska prickskytten som tydligen verka, ha minst 10 skott

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 november 2003, 01:44

Jonteman skrev:Jag tycker snarare det blir lite väl larvigt när Ryan och Miller börjar kasta granaterna till granatkastarna på tyskarna. Visst, det är nog teorietiskt möjligt, men då är dem väldigt skickliga.
Det fånigaste är att de fortfarande har handgranater hängande i stridsselarna... :roll:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 4 november 2003, 01:51

Fånigast är nog den tyska taktiken eller snare bristen på densamma. I storsett inte ett enda av understödsvapnen används, de skjut knappt tillbaka utan springar bara fram för att bli dödade av amerikanerna.
Mer 50-tals krigsfilm eller västern än något annat. :?
/Daniel

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 november 2003, 10:01

Robban skrev:och som har sagt tidigare, den amerikanska prickskytten som tydligen verka, ha minst 10 skott
Jo Pvt. Jackson med sin sniper Springfield som igentligen bara har 5 skotts magasin men när han ligger I kyrktornet så hör man klart och tydligt att han skjuter klart fler en 5 skott I följd :)

Och en annan grej hur tusan kan kaptenen skjuta in genom förare gluggen på tigern?
Det är ju 15cm pansarglas där och det kan han inte skjuta igenom med en Tompson :?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 4 november 2003, 10:12

Det alla säger bekräftar ju bara helt enkelt faktumet: Saving Private Ryan är en total fantasi film utan stor verklighetsförankring.

Skriv svar