Korpral Hirsch ????

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem

Korpral Hirsch ????

Inlägg av Magnus O » 30 maj 2002, 16:05

Hej

Verkar som mitt minne inte är vad det borde vara, men jag läste en serie böcker för kanske 6-7 år sen om en "Korpral Hirsch" ( jag tror det var namnet ) Nåväl, Han var artillerist i Tyska armen och man får följa honom genom kriget i ett antal böcker ( Böckerna tillhörde mitt ex's far därav hela frågan :lol: ) Och jag tyckte att det var intressant att man fick följa artilleriet istället för att som i de flesta böcker om andra världskriget följa de mer "ärorika" vapenslagen.

Skulle därför uppskatta om någon kan spika namn på författaren och "Korpral Hirsch" så att jag kan försöka leta upp böckerna någonstans.

MvH
Magnus

Stefan
Medlem

korpral Hirsch??

Inlägg av Stefan » 1 juni 2002, 23:03

Namnet låter nästan judiskt. Att han vågade vara med i armén med ett sådant namn?! Men det är kanske därför han fick förbli en enkel korpral??!!

Skämt åsido. Jag sökte i bibliotekskatalogen på korpral hirsch utan napp, men efter en stund hittade jag Hans Helmut Kirst: Korpral Asch-serie. Min gissning är att det är det är den serie du menar.
De handlar om tyska armen wwII, vet ej vilket vapenslag. De var ganska populära för en 15-20 år sedan.

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 3 juni 2002, 12:04

De där böckerna har gått mig spårlöst förbi. Är de av "Sven Hassel"-karaktär eller är de mer seriösa? Du får gärna skriva lite mer om böckerna när du läst dem ingen Magnus.

Wittmann
Medlem

Inlägg av Wittmann » 7 juni 2002, 10:28

Böckerna utomlands heter 08-15 ....och handlar om en soldat i Wehrmacht under hela kriget, värda att läsa....

Fläsket
Medlem

Författaren

Inlägg av Fläsket » 16 juni 2002, 12:54

Förf. heter Hans Hellmut Kirst

Ganska underhållande och ofta lite mer seriös än gamle Sven Hassel.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 19 juni 2002, 17:10

Hans Helmut Kirsts böcker kan jag varmt rekommendera, men läs inte bara 08/15 serien. Det finns många guldkorn. Långt ifrån Herr Hassel.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: korpral Hirsch??

Inlägg av Lindir » 22 juni 2002, 16:38

Stefan skrev:Namnet låter nästan judiskt. Att han vågade vara med i armén med ett sådant namn?! Men det är kanske därför han fick förbli en enkel korpral??!!
Jo, det var min första reaktion också - påfallande judiskt. Är det någon som vet något om detta?

Å andra sidan kunde man väl teoretiskt sett ha ärvt ett judiskt efternamn, utan att enligt Tredje Rikets raslagar klassificeras som jude (minst två far- eller morföräldrar, etc), fast då kanske man helst valde att byta efternamn, som sagt.

Å tredje sidan fanns det ju ett antal namn som var både judiska och icke-judiska. Det mest typiska är väl Rosenberg, som var ett mycket vanligt judiskt efternamn. Den mest kände Rosenberg var däremot icke-jude och i gengäld nazisternas ledande rasideolog (Alfred R, avrättad i Nürnberg) ... Till råga på allt har jag ett antal Rosenbergare i släkten som vare sig är judisk- eller tyskättade ...

Å fjärde sidan (fyra sidor? hm, det måste vara en pyramid med tresidig bas ...) läste jag nyss att så många som 100.000 judar kan ha kämpat i nazisternas arméer, oftast under någon form av falsk identitet. Läs själva om detta här.

veet Besseren
Utsparkad

Re: korpral Hirsch??

Inlägg av veet Besseren » 28 februari 2003, 22:22

Stefan skrev:Namnet låter nästan judiskt. Att han vågade vara med i armén med ett sådant namn?! Men det är kanske därför han fick förbli en enkel korpral??!!
Hitler's Jewish Soldiers: The Untold Story of Nazi Racial Laws and Men of Jewish Descent in the German Military

by Bryan Mark Rigg

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 67-3580867

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 26 oktober 2003, 23:22

Efter att själv ha blivit korrigerad i en annan tråd vill jag bara påpeka att korpralen heter Asch från början men lyckas - trots sin uppkäftighet - avancera till styckjunkare.
Böckerna är mycket läsvärda. Låna eller köp!

/Calle

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 27 oktober 2003, 12:08

commuter skrev:Efter att själv ha blivit korrigerad i en annan tråd vill jag bara påpeka att korpralen heter Asch från början men lyckas - trots sin uppkäftighet - avancera till styckjunkare.
Böckerna är mycket läsvärda. Låna eller köp!

/Calle
Han blir väl löjtnant i 08/15 Farväl ?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 oktober 2003, 18:48

Hans Hellmut Kirst är en läsvärd författare. Intressanta är Varggropen I och II, som utspelar sig i Ostpreussen (Masurien) från tiden för nazisternas uppseglande och fram till att ryssarna rycker fram över området. Intressant just för att de beskriver "hemmafronten" i Tyskland under nazisternas välde, och hur de genomsyrar varje funktion i samhälllet. En egenartad blandning av bitter humor och allvar.

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 28 oktober 2003, 11:12

Jag har läst de två första böckerna i trilogin om Korpral Asch, och en sak som jag störde mig på var att en soldat (har glömt namnet på honom, Vierdein eller nåt liknande?) som blev mobbad i första boken dör på olika sätt i de olika böckerna.

I slutet av första boken får man veta hur det gick för de olika karaktärerna, där står då bl.a. att denna soldat dör då han hade nattvakt under en kall vinternatt, och då ingen avlöst honom så satt han då på stället och frös ihjäl.

Men i den andra boken så får man läsa om hur denna samma soldat dör då han förstört ett antal stridsvagnar med sin lilla kanon, med eftersom en överordnad styckit iväg med det enda fordonet i närheten så blir han dödad av attackerande stridsvagnar.

Hur skall författaren ha det?

Skriv svar