Stefan skrev:Namnet låter nästan judiskt. Att han vågade vara med i armén med ett sådant namn?! Men det är kanske därför han fick förbli en enkel korpral??!!
Jo, det var min första reaktion också - påfallande judiskt. Är det någon som vet något om detta?
Å andra sidan kunde man väl teoretiskt sett ha ärvt ett judiskt efternamn, utan att enligt Tredje Rikets raslagar klassificeras som jude (minst två far- eller morföräldrar, etc), fast då kanske man helst valde att byta efternamn, som sagt.
Å tredje sidan fanns det ju ett antal namn som var både judiska och icke-judiska. Det mest typiska är väl Rosenberg, som var ett mycket vanligt judiskt efternamn. Den mest kände Rosenberg var däremot icke-jude och i gengäld nazisternas ledande rasideolog (Alfred R, avrättad i Nürnberg) ... Till råga på allt har jag ett antal Rosenbergare i släkten som vare sig är judisk- eller tyskättade ...
Å fjärde sidan (fyra sidor? hm, det måste vara en pyramid med tresidig bas ...) läste jag nyss att så många som 100.000 judar kan ha kämpat i nazisternas arméer, oftast under någon form av falsk identitet. Läs själva om detta
här.