Attilla

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Attilla

Inlägg av Private Snafu » 10 juni 2002, 09:54

Såg en enligt mig rätt hyffsad "historisk" film härom dagen. Den heter Attilla och handlade om den inte helt okände Hunnern Attilla och hans sammandrabbningar med Romerska legionärer samt plundringar in i Europa.
Är inte speciellt insatt i Attillas gärningar men fick uppfattningen att filmen var ganska korrekt. Någon som sett den och kan ge lite synpunkter på detta?
Det som jag framförallt tyckte var övertalande var att de beskrev Hunnerna på ett ganska oglamouröst sätt. De slog ihjäl stackars bönder lika ofta som som romerska legionärer. Tyvärr hade de dock stoppat in en kärlekshistoria som kändes lite halvhjärtad.

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 12 juni 2002, 12:41

DOm var brutala barbarer ... Så det stämmer dom mörda allt i deras väg.
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 12 juni 2002, 17:38

Jag har sett fodralet till den där filmen, men avskräcktes från att hyra den när jag såg den gravt talanglösa aktör som porträtterar Attilla själv. Mannen ser ut som om han svalt omkring sjuttio smurfar!

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 12 juni 2002, 18:17

AHAHAHHAAHHAAHHA :lol: det har du rätt i! :lol: :lol: :D
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

.

Inlägg av Private Snafu » 13 juni 2002, 10:59

Ebbe lille>> Hur kan du säga att han är gravt talanglös utan att ha sett filmen? Eller har du sett fler filmer med honom och baserar ditt omdöme på dem?

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 19 juni 2002, 18:55

Läste en rescension om filmen/mini tv serien Attila, synd att den tydligen
inte är historiskt korrekt, varför göra en fantasi av en såpass händelserik historisk era, och scenografin skall tydligen vara någonting i hästväg, där romarnas tunikor är åtminstone 300 år för sena, modemässigt, ( tänkvärt vore att göra en film ex år 2500 om 1990 och alla var klädda på 1600 tals vis) plus att Romarnas armeer också är lite anakronisiska,
på den tiden bestod den för det mesta av tungt kavalleri.

Hunnerna var ett turkmongoliskt folkslag och Attila var kort med en liten mustach , i filmen ser hunnerna inte alls ut som i verkligheten

Väldigt synd, man hade hoppats på en Attila - Hunnern ala Gladiator style
men dock inte ännu.

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 19 juni 2002, 23:46

Jag har sett någon annan film med nämnde skådespelare, eller rättare sagt en liten snutt. Vi talar alltså Lorenzo Llamas-klass på skådespeleriet här.

Men det är klart, insatsen i Attilla är kanske värd en oscar, vad vet jag?

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 20 juni 2002, 09:10

Ebbe lille>> :D Det vet jag inte direkt. Jag bara undrade för jag kände inte igen honom själv från någon annan film.

Hartmann>> Ungefär som Gladiator då mao. Läste ett omdöme som menade att legionärerna utrustning var 100-200 år för tidiga i sitt utförande. De nämnde ett liknande uttalande att det vore som om amerikanska trupper som stormar i land på Omaha skulle ha uniformer från amerikanska inbördeskriget. Har du läst recensionen på webben eller var det en tidning?

Fredrik
Ny medlem

Inlägg av Fredrik » 1 augusti 2002, 10:36

Såg själv filmen igår och man kan väl säga att den var någorlunda....

Dock så hade den ett flertal brister och regissören tycks ha mixat med fakta för att bättre passa hans story.

Några exempel:
Regissören verkade ha blandat ihop belägringen av Aquilea med Orleans, glömt bort alanerna vid Chalons, Theodoric mördades tydligen av romare, goterna drog sin väg självmant och Aetius försökte övertala dem att stanna (var väl precis tvärtom?) och sist men inte minst så var det tydligen romarna som drog sig tillbaka efter slaget vid Catalauniska (stavn?) fälten och inte hunnerna. Det finns fler men orkar inte dra alla. Sen så var det ett tag sen jag läste Romarrikets nedgång och fall så minnet kanske sviker mig något vad gäller Attila och hans fälttåg.

För övrigt så försöker han porträttera hunnerna som hjältar och Attila är ju den största av dem alla. Romarna är självklart korrupta, falska, fega, osv. med undantag för Aetius. Mycket svart på vitt mao.

/Fredrik

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Flavius Aëtius

Inlägg av Flavius Aëtius » 7 augusti 2002, 22:34

Den filmen var skit för den framstälde Flavius Aëtius som den onde och Attilla som den gode, Fast det var tvärtom.Plus att dom hade ju kunnat satsa lite mer på strids scenerna dom var usla.

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Attilla

Inlägg av Flavius Aëtius » 7 augusti 2002, 22:43

Jävla hunner man blir så irreterad bara att tänka på dom..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 augusti 2002, 01:48

Flavius Aëtius
Den filmen var skit för den framstälde Flavius Aëtius som den onde och Attilla som den gode, Fast det var tvärtom.Plus att dom hade ju kunnat satsa lite mer på strids scenerna dom var usla.
Hunnerna har alltid framstått som barbar, hänsynslösa krigare som våldtar, dödar och plundrar oskyldiga. Och det är sant...
I Attilla är det fel att framställa romarna som onda och hunnerna som goda, och liksom är det fel att göra tvärtom. Båda sidor var barbariska...

Västromerska riket var fallfärdigt, och hade det inte varit för supporten från Östromerska riket så hade Västrom aldrig överlevt fram till hunnerattacken. Hunnernas intåg i Västrom 410 blev ett halshugg med slö klinga och Västrom höll ut 66 år till innan det slutade existera som stat.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 8 augusti 2002, 22:42

Har också sett filmen och tyckte den var rätt hyfsad underhållning. Dock är den som flera påpekat inte helt historiskt korrekt. Man har t. ex. utelämnat episoden då Attila invaderat Italien, men övertalas av en ambassad under påven Leo I att ge sig av. Detta inträffade år 452 året efter slaget vid de Catalauniska fälten.

Sanning att säga att Italien vid denna tid var hemsökt av svält och pest, vilket kan bidragit till Attilas beslut att ge sig av till de ungerska slätterna. Han hotades också av en attack från Östrom.

Att Attila skulle ha dödats av sin sista fru stämmer inte riktigt med verkligheten. Enligt den skall han visserligen ha dött vid sitt sista bröllop år 453, men i något så oglamoröst som ett fylleslagsmål.

Mvh,
Marcus Karlsson

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 11 augusti 2002, 22:27

Efter som jag gillar Rom så tycker tvärtom,det var hunnerna som var barbarer och det var romarna som var "dom goda". Och tycker fortfarande att filmen var kass.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 augusti 2002, 23:05

Gothmog II skrev:Västromerska riket var fallfärdigt, och hade det inte varit för supporten från Östromerska riket så hade Västrom aldrig överlevt fram till hunnerattacken. Hunnernas intåg i Västrom 410 blev ett halshugg med slö klinga och Västrom höll ut 66 år till innan det slutade existera som stat.
Snarare var det Västroms omöjliga allianser med diverse olika germanska stammar som räddade Västrom under lång tid och inte det Bysantiska riket.
Östrom struntade ganska kategoriskt i det allt mer - vad de såg iaf som - barbariska västrom.

Skriv svar