realism i filmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
erikollman
Ny medlem

realism i filmer

Inlägg av erikollman » 30 mars 2004, 11:42

Har sätt många filmer som handlar om andra världskriget. Då menar jag inte faktafilmer eller dokumentärer utan riktiga spelfilmer.
Som "Saving private Ryan", vad tycker ni? Finns det någon film som skildrar hur det verkligen var? Jag har ingen aning... ÄR DET REALISTISKT?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 mars 2004, 11:54

Band of Brother har B Hellquist skrivit mycket om och där framgår det bra att den serien är väldigt nära verkligeheten. Annars tror jag att den nya finska krigsfilmen som kommer i dagarna är rätt nära verkligheten också.
Det är de två som jag kommer på så här på rak arm. Testa att kolla in avdelningen Historia i media och underhållning där hittar du en hel del om filmer realistiska som orealistiska. Det förs nu bland annat en intressant diskussion om på västfronten intet nytt.

Saving private Ryan ger jag inte mycket för när det gäller att skildra andra världskriget.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 30 mars 2004, 11:55

Hej, välkommen till forumet!

Din fråga har behandlats i hela romaner här, gör en sökning så hittar du trådar både kring Saving Ryan's Privates och andra filmer. I underforumet "Historia i media och underhållning" finns de flesta. Det är där vi pratar film... :)

Återigen, välkommen!

Mvh Petter

Skriv svar