Hej alla anno spelare...nu undrar jag om ngn av er skulle kunna hjälpa mig spelet. Hur gör man för att inte gå back/minus...min ekonomi är alltid skit kass...och ligger alttid 100-1000kr minus
/Mvh Viktor
Anno 1503
- KarralMedvied
- Medlem
Länge sedan jag spelade.
Men tricket är att ha många invånare och samtidigt ha råvaror så att det räcker till alla. Balansera utgifterna mot inkommsterna - låter enkelt men är svårt. Alkohol är det bästa verktyget för ekonomin tycker jag och det är därför prioritet ett inledningsvis för ekonomin.
Du behöver trä mat och skinn/tyg förståss och VERKTYG. köp verktyg och alkohol från skepp som kommer till din hamn. Stäng ner matproduktionen på bondgårdarna - odla potatis och framställ alkohol där istället. Låt jägarna förse staden med mat och skinn inledningsvis.
Alkohol: Bygg pubar/cantinor eller vad de nu heter i spelet. Så länge du har alkohol så det räcker så bygg fler pubar.
Senare i spelet ska du satsa på lampolja och siden... skaffa fler marknadsstånd för att höja inkommsten i staden för det är det enda det handlar om - att balansera utgifterna mot inkommsten. Lampolja är billigt och enkelt att framställa och exportera se bara till att det finns mkt val i närheten av ön där du bygger valfångarhamnen. Siden har jag alltid bytt till mig mot salt med någon indianstam eller liknande. Bygg en hamn vid infödingarnas by sätt iland en scout som går mellan hamnen och deras handelsplats och sätt ett fartyg i trafik mellan den hamnen och din huvudstad.
Var inte rädd att starta fler kollonier.
När du fått hyffsad ordning på ekonomin i din huvudstad så starta produktionskollonier på andra öar. Den första ön bör du ockupera så mkt du ha rår med i början genom att bygga varulager. Den staden ska bestå mest at bostadhus och marknadsplatser. Men den bör vara självförsörjande när det kommer till tyg, trä och mat.
Alkohol, tobak, lampolja och kryddor är exempel på bra produktionskedjor som byggs upp på kollonier och sedan upprättar man skeppsförbindelser mellan dess hamnar och huvudstaden. Låt automatiken sköta skepp och scouter då varor ska transporteras. Glöm INTE upprätta automatiska handelstransporter till andra huvudstäder/hamnar som köper varor.. kolla av skeppens lastrum ibland samt vad deras handelsdestinationer köper respektive säljer. Sätt alltid skeppen att köpa "lyxvaror" som tobak och dyl. samt ALKOHOL. Se bara till att priset är rimligt - det sköts ju via automatiken sätt den bara till marginellt mindre än vad den säljs för på puben.
Senare kan du bygga små bostadsområden på kollonierna. Gör dom självförsörjande vad gäller trä, mat och skinn - allt annat bör du nu kunna frakta dit med skepp. Det är inte så viktigt att dessa kollonier utvecklas till stora städer med skolor osv - du kan forska i huvudstaden ändå. Men de bör balansera sig så att produktionen inte kostar mer än kollonins invånare spenderar på varor. Igen - satsa på alkohol.
Produktionen kan du ju stänga ner för att spara utgifter med jämna mellanrum om du har överskott av något. Men ALDRIG stänga ner alkoholproduktionen - utom i nödfall eller senare i spelet då du har ett stadigt överskott.
Lösningen är MYCKET invånare (nås genom att bygga hus förståss men också genom att tillgodose deras behov så att de själva bygger större hus med fler inneboende - därför behövs verktyg och byggmaterial även om du själv inte bygger hur aktivt.) och MYCKET alkohol (Bygg som sagt pubar och se till att de har alkohol köp billigare än det säljs för på puben så har du garranterat en bättre ekonomi.)
Satsa på en ö där du så småningom kan odla humle och framställa eget öl! Vin och rom är bara finlir -satsa på ÖL! Fast Rom är bra om du får tag på en sådan ö, men det tar tid innan du forskat fram destillering så satsa på en ö med hummle som sagt snarare än sockerrör.
Mvh
Björn - Gammal Anno 1503 RULER 8)
Ps. När du så småningom ska kriga med någon annan. Bygg en hamn, ett fort och bastanta murar på dennes ö. Skit i att bygga stad där. Låt ekonomin komma från din huvudstad och producera endast trupper vid fronten (och hemma som försvar förståss). Gå ut med trupper gör ner fiender och bygg ut din mur - sakta men säkert tar du över fiendekollonin
Och du sa jag det? Nyckeln till en bra ekonomi i ANNO 1503 är alkoholen
*lol* Det blev långt det här - NOSTALGI
Senast redigerad av 2 KarralMedvied, redigerad totalt 27 gång.
- KarralMedvied
- Medlem
Glöm inte brandkårer när staden börjar växa!
Och om du spelar på någon enklare svårighetsgrad så kan du söka upp Venetians - de köper ALLTID mat och mat brukar man ha överskott av.
Men deras "ö" eller stad finns bara i den enklare svårighetsgraderna - följ efter deras skepp så kommer du förr eller senare till deras hemmahamn, om den finns med på kartan vill säga
/B
Och om du spelar på någon enklare svårighetsgrad så kan du söka upp Venetians - de köper ALLTID mat och mat brukar man ha överskott av.
Men deras "ö" eller stad finns bara i den enklare svårighetsgraderna - följ efter deras skepp så kommer du förr eller senare till deras hemmahamn, om den finns med på kartan vill säga
/B