CIAs hemliga krig
CIAs hemliga krig
På SVTs Dokument utifrån.
Någon som sett den? Såg reprisen igår, gamla kända "hemligheter" men ändå otroligt fascinerande att se de gamla cheferna och tjänstemännen från firman snacka om gamla historier.
Del två kommer denna veckan så ladda videoapparaterna.
Någon som sett den? Såg reprisen igår, gamla kända "hemligheter" men ändå otroligt fascinerande att se de gamla cheferna och tjänstemännen från firman snacka om gamla historier.
Del två kommer denna veckan så ladda videoapparaterna.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja, den var intressant men jag lite tveksam till en del skildringar. Vill inte starta en politisk tråd men ställer mig tvivlande till deras skildring av b.la. Phoenix-projektet.
Däremot blev jag sugen på att ta reda på mer om Grisbukten, för den vet man egentligen inget om. Hur striderna gick och så menar jag.
Sonderling
Däremot blev jag sugen på att ta reda på mer om Grisbukten, för den vet man egentligen inget om. Hur striderna gick och så menar jag.
Sonderling
Där var ju två fraktioner av gamla CIAtjänstemän de som tyckte man gjort fel och de som tyckte man gjort rätt (iallafall från den tidens perspektiv).
att kriget var grymt från båda sidor är väl ganska självklart för alla nuförtiden.
Och Grisbukten kom de väl inte längre än upp från stranden och in i skogbrynet, sen var det slut eller?
Det var en man som sa att man inte ska klandra CIA allt för mycket besluten kom trots allt från vitahuset.
Och vad jag "vet" så har nästan alla Presidenter gjort sig "skyldig" till anstiftan till mord eller mordförsök.
IKE och JFK; Lumumba/kongo Guatemala? Castro.
LBJ; Vietnam
Nixon Sydostasien Chile
Ford?
Carter?
Reagan, Allt möjligt
RIP
Bush, Saddam
Clinton, Han i somalia Adid, Osama
Bush, Saddam
Och Förmodligen lite fler...
att kriget var grymt från båda sidor är väl ganska självklart för alla nuförtiden.
Och Grisbukten kom de väl inte längre än upp från stranden och in i skogbrynet, sen var det slut eller?
Det var en man som sa att man inte ska klandra CIA allt för mycket besluten kom trots allt från vitahuset.
Och vad jag "vet" så har nästan alla Presidenter gjort sig "skyldig" till anstiftan till mord eller mordförsök.
IKE och JFK; Lumumba/kongo Guatemala? Castro.
LBJ; Vietnam
Nixon Sydostasien Chile
Ford?
Carter?
Reagan, Allt möjligt
Bush, Saddam
Clinton, Han i somalia Adid, Osama
Bush, Saddam
Och Förmodligen lite fler...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag har ingen lust att gå i polemik för jag är ingen expert.Ja77 skrev:Såg inte hela programet, vad tvivlar du på i Phonex skildringen att CIA var grymmare eller att de inte var så elaka typer.
Men om jag säger så här. Jag har hört åtminstone 3-4 olika versioner om vad som hände i tonkin bukten. Och en helt annan än deras version av Phoenix projektet. Och alla Amerikanska soldater verkar ha strött spelkort omkring sig i Vietnam.
Det var bara några saker som jag hakade upp mig på. De var lite väl kategoriska i sina påståenden. Men så var det en fransk dokumentär eller........
Det är ju det man inte vet? Man snappar upp llite här och där. När jag läst om Walker Bulldog stridsvagnen i Squadron/signals böcker så ska de haft dessa och kommit upp på land innan Castros Stalin stridsvagnar skött sönder dem.Och Grisbukten kom de väl inte längre än upp från stranden och in i skogbrynet, sen var det slut eller?
Hur som helst ser jag fram emot nästa avsnitt.
Sonderling
Jag mistänker att exil-cubanerna delade säkert ut en hel del stryk, och Castros trupper fick en hel del förluster, men de vann för de var fler, 1000 man mot hela cubas arme. Men efteråt tystade Castro ner allt och lät historien bli, exil-cubanerna klev iland och vår tappra comunist-trupper mostade dem på en dag, gör inte om något sådant ni vet att de är meningslöst. Istället för exil cubanerna gav oss en rejäl match.sonderling skrev:Det är ju det man inte vet? Man snappar upp llite här och där. När jag läst om Walker Bulldog stridsvagnen i Squadron/signals böcker så ska de haft dessa och kommit upp på land innan Castros Stalin stridsvagnar skött sönder dem.Och Grisbukten kom de väl inte längre än upp från stranden och in i skogbrynet, sen var det slut eller?
Sonderling
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Dagens avsnitt var det första jag såg, och jag var besviken. Det var ju mer ett ständigt rabblande av åsikter - som var motsägelsefulla - utan att några fakta presenterades eller utreddes. Kopplingen mellan Reagan och Iran-gisslan, och Iran-Contras, följdes inte upp.
Ena personen hävdar att Carter visste ingenting, andra att Carter inte förstod något, och tredje att Carter visste inget för att CIA berättade inget, fjärde att CIA ingenting förstod/visste. Ett mycket rörigt program.
Och slutklämmen var väl typiskt fransk: en amerikan påstår att "när man väl tror att amerikanerna inte kan vara dummare, så går de och gör något urkorkat!"
Ena personen hävdar att Carter visste ingenting, andra att Carter inte förstod något, och tredje att Carter visste inget för att CIA berättade inget, fjärde att CIA ingenting förstod/visste. Ett mycket rörigt program.
Och slutklämmen var väl typiskt fransk: en amerikan påstår att "när man väl tror att amerikanerna inte kan vara dummare, så går de och gör något urkorkat!"
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Spelade in sista avsnittet på video och håller fortfarande på och traglar igenom det. Mot slutet börjar det likna arkiv x, är Saudi och klanen Bush och al-Qaida i maskopi?
Intressant är kritiken att USA skulle missat hotet från fundementalistisk Islam dock, annars brukar ju kritiken bestå i att hotet är imaginärt. Åtminstone om man ska tro Jan Guillio mfl.
Sonderling
Ps. Funderar på vad den där f.d. stationschefen som är brännskadad råkat ut för?
Intressant är kritiken att USA skulle missat hotet från fundementalistisk Islam dock, annars brukar ju kritiken bestå i att hotet är imaginärt. Åtminstone om man ska tro Jan Guillio mfl.
Sonderling
Ps. Funderar på vad den där f.d. stationschefen som är brännskadad råkat ut för?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021