En fransk krigsfilm om Första världskriget

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Klasse
Medlem

En fransk krigsfilm om Första världskriget

Inlägg av Klasse » 2 mars 2005, 22:30

Jag slog på tv och fick upp tv 4 plus där det var ett program om en ny fransk krigsfilm som utspelar sig under första världskriget, men det var slutet av programet. Jag hittar ingenting på nätet om filmen. Någon som vet om filmen, när den kommer och vad för typ av krigsfilm?

Klasse

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2005, 22:34

Det var inte En långvarig förlovning det handlade om?

Klasse
Medlem

Inlägg av Klasse » 2 mars 2005, 22:45

Attans också! Jo du har rätt.
Jag hade hoppas att de hade gjort en film som baserat av Hénri Barbusses självbiografi eller något liknande.

Klasse

Rolex
Ny medlem

Inlägg av Rolex » 9 mars 2005, 16:20

Jag skulle inte beteckna filmen som en krigsfilm, även om stora delar av den utspelar sig i första världskrigets skyttegravar. I vilket fall som helst så tyckte jag att filmen var bra, påminde mycket om Amelie i utförandet men givetvis betydligt mörkare. Krigsscenerna var riktigt bra och jag fick en ökad förståelse för vilket trauma kriget faktiskt innebar för de krigförande i allmänhet och Frankrike i synnerhet. Men det är definitivt inte en film om första världskriget som sådant.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2005, 16:42

På tal om det, jag tror (hoppas) vi kommer att se mer av 1VK på bioduken framöver, allt som 100-årsminnet rycker närmare och det blir mer uppmärksammat av 'allmänheten'... Man ser ju iofs. svårigheten att bygga en någorlunda upplyftande historia på levernet i skyttegravarna.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 mars 2005, 17:21

Det finns ju andra fronter med mer äventyrlighetspotential: östfronten, Balkan, Alperna och Mellanöstern t ex.

/ Probstner

Skriv svar