Peter Englund gör film med Karoliner

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Peter Englund gör film med Karoliner

Inlägg av Flensburg » 9 mars 2005, 19:15

Yes, läste detta i metro idag! Häftigt för fan! Den ska handla om en grupp svenska karoliner som begår ett övergrepp i en polsk by. Minns dessvärre inte så mycket men det verkad lovande :D

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 mars 2005, 20:11

Jösses vad poltiskt korrekt, skall man visa svenska soldater under stormaktstiden så bara måste de vara krigsförbrytare...
(Därmed inte sagt att de inte begick dylika gärningar, ibland som nära nog daglig rutin men en nyanserad och mångfaceterad infallsvinkel hade varit intressantare)

Iofs så har jag sett honom tala lite om ämnet i en gammal intervju men då rörde det sig om sig om svenska soldater vilse i Polen under Karl X Gustavs krig, inte klassiska karoliner ala Karl XII.

Får se vad resultatet blir...
Senast redigerad av 3 Kapten_Gars, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 9 mars 2005, 20:14

Jag är så patetisk att jag får rysningar av den egentligen ganska taffliga filmen om slaget vid Fraustadt som åtminstone förr visades nonsyop på Armémuseum i Stockholm. Håller f ö med Kapten_Gars i frågan om
Kapten_Gars skrev:Jösses
/ Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 mars 2005, 21:03

Kapten_Gars skrev:Jösses vad poltiskt korrekt, skall man visa svenska soldater under stormaktstiden så bara måste de vara krigsförbrytare... :roll:
(Därmed inte sagt att de inte begick dylika gärningar, ibland som nära nog daglig rutin men en nyanserad och mångfaceterad infallsvinkel hade varit intressantare)

Iofs så har jag sett honom tala lite om ämnet i en gammal intervju men då rörde det sig om sig om svenska soldater vilse i Polen under Karl X Gustavs krig, inte klassiska karoliner ala Karl XII.

Får se vad resultatet blir...
Men hallå! Man kan väl inte vara stolt över sin historia som svensk! Det går ju inte! :roll:

I övrigt så väntar jag med att uttala mig, även om den politiska korrektheten kryper längre och längre fram, även bland historiker. :(

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 mars 2005, 21:06

Intressant att se vad den där filmen har att bjuda på. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 mars 2005, 21:40

Petri eller vad han heter som Englund gör filmen med beskrev den som en "filosofisk actionfilm". Den ska som Flensburg sade handla om svenska knektar år 1706 på jakt efter mat i byar i Polen, varpå de tydligen ska begå hemskheter. Det där med actionfilm förundrar mig dock. Är det action att begå övergrepp? Eller får vi kanske se klipp från slaget vid Fraustadt?

/Johan

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 mars 2005, 22:05

Alltså, vad är det för slags film det handlar om? är det en långfim? den där om Fraustadt på armémuseum var väl bara 15 min typ?

I övrigt är det ju kul att det görs nåt i alla fall, att vi ska vara skurkar kunde man ju räkna ut.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 9 mars 2005, 22:07

Iom att det är en filosofisk actionfilm antar jag att det inte är självklart att soldaterna är skurkar. Utan att filmen problematiserar.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 9 mars 2005, 22:12

Perra skrev:den där om Fraustadt på armémuseum var väl bara 15 min typ?
Men det är 15 ljuvliga minuter...

/ Probstner

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 mars 2005, 22:40

Probstner skrev:
Perra skrev:den där om Fraustadt på armémuseum var väl bara 15 min typ?
Men det är 15 ljuvliga minuter...

/ Probstner
Felet med dig är nog att du inte är en tillräckligt cool kille... :lol:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 mars 2005, 00:08

Kan vi inte be Peter arbeta med finnarna och göra en film om finska regementen i Karl XII armé? Då skulle vi nog få en annan vinkel, eller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 mars 2005, 08:32

Johan Elisson skrev:Petri eller vad han heter som Englund gör filmen med
Det måste vara Kristian Petri?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 10 mars 2005, 08:43

Hexmaster skrev:Det måste vara Kristian Petri?
Jopp.

Regissören Kristian Petri, just nu aktuell med Orson Welles-dokumentären "Brunnen", planerar att göra en krigsfilm tillsammans med historikern Peter Englund. "Jag skall dundra" ska utspela sig under den svenska karolinertiden, och handlar om en svensk trupp som begår ett övergrepp i en liten polsk by.
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_9295880.asp

Henrik

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 10 mars 2005, 08:54

Hoppas verkligen de ger en nyanserad bild, tex soldaterna har inte ätit på en vecka eller att de tror att polska soldater bor i byn etc och inte bara nu ska vi tortera polaker för vi tycker det är så jäkla kul att vara onda.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 10 mars 2005, 10:20

Jag förstår mig inte på er! Vaddå politiskt korrekt? Något sådant finns inte! Hade dom valt att göra en mastodontfilm hade det gått på en jäkla massa pengar så istället har dom tänkt ut att göra en mindre film. Detta ämne är perfekt för det! Hungriga soldater som spårar ur, skulle kunna hända var som helst, när som helst(det gör det också). Att det hela är med Karoliner gör det hela mycket mycket mer intressant!

Skriv svar