Peter Englund gör film med Karoliner
Peter Englund gör film med Karoliner
Yes, läste detta i metro idag! Häftigt för fan! Den ska handla om en grupp svenska karoliner som begår ett övergrepp i en polsk by. Minns dessvärre inte så mycket men det verkad lovande 
- Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg
Jösses vad poltiskt korrekt, skall man visa svenska soldater under stormaktstiden så bara måste de vara krigsförbrytare...
(Därmed inte sagt att de inte begick dylika gärningar, ibland som nära nog daglig rutin men en nyanserad och mångfaceterad infallsvinkel hade varit intressantare)
Iofs så har jag sett honom tala lite om ämnet i en gammal intervju men då rörde det sig om sig om svenska soldater vilse i Polen under Karl X Gustavs krig, inte klassiska karoliner ala Karl XII.
Får se vad resultatet blir...
(Därmed inte sagt att de inte begick dylika gärningar, ibland som nära nog daglig rutin men en nyanserad och mångfaceterad infallsvinkel hade varit intressantare)
Iofs så har jag sett honom tala lite om ämnet i en gammal intervju men då rörde det sig om sig om svenska soldater vilse i Polen under Karl X Gustavs krig, inte klassiska karoliner ala Karl XII.
Får se vad resultatet blir...
Senast redigerad av 3 Kapten_Gars, redigerad totalt 15 gång.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Men hallå! Man kan väl inte vara stolt över sin historia som svensk! Det går ju inte!Kapten_Gars skrev:Jösses vad poltiskt korrekt, skall man visa svenska soldater under stormaktstiden så bara måste de vara krigsförbrytare...![]()
(Därmed inte sagt att de inte begick dylika gärningar, ibland som nära nog daglig rutin men en nyanserad och mångfaceterad infallsvinkel hade varit intressantare)
Iofs så har jag sett honom tala lite om ämnet i en gammal intervju men då rörde det sig om sig om svenska soldater vilse i Polen under Karl X Gustavs krig, inte klassiska karoliner ala Karl XII.
Får se vad resultatet blir...
I övrigt så väntar jag med att uttala mig, även om den politiska korrektheten kryper längre och längre fram, även bland historiker.
/Tomas
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Petri eller vad han heter som Englund gör filmen med beskrev den som en "filosofisk actionfilm". Den ska som Flensburg sade handla om svenska knektar år 1706 på jakt efter mat i byar i Polen, varpå de tydligen ska begå hemskheter. Det där med actionfilm förundrar mig dock. Är det action att begå övergrepp? Eller får vi kanske se klipp från slaget vid Fraustadt?
/Johan
/Johan
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Jopp.Hexmaster skrev:Det måste vara Kristian Petri?
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_9295880.aspRegissören Kristian Petri, just nu aktuell med Orson Welles-dokumentären "Brunnen", planerar att göra en krigsfilm tillsammans med historikern Peter Englund. "Jag skall dundra" ska utspela sig under den svenska karolinertiden, och handlar om en svensk trupp som begår ett övergrepp i en liten polsk by.
Henrik
Jag förstår mig inte på er! Vaddå politiskt korrekt? Något sådant finns inte! Hade dom valt att göra en mastodontfilm hade det gått på en jäkla massa pengar så istället har dom tänkt ut att göra en mindre film. Detta ämne är perfekt för det! Hungriga soldater som spårar ur, skulle kunna hända var som helst, när som helst(det gör det också). Att det hela är med Karoliner gör det hela mycket mycket mer intressant!