Rollspel med historisk förankring
Rollspel med historisk förankring
Det var många år sedan jag spelade rollspel, men som ung var jag en flitig spelare. Har sen en tid tillbaka funderat på att samla ihop mina gamla vänner och återuppleva glädjen i rollspel. Framtidsspel eller fantasy känns inte så intressant längre, istället skulle jag vilja uppleva ett intelligent rollspel med historisk förankring. Nu till min fråga, är det någon av er historieintresserade som kan ge min något tipps på färdigskriva rollspel, kampanjer eller scenarier? Jag har sökt en del på nätet men bara funnit dåliga och barnsligt skriva. Själva regelsystemet spelar ingen större roll.....GURPs är, om jag förstått det rätt, ett regelsystem som kan anpassas till de flesta olika tidsaspekter och världar och som jag kanske ska använda mig av. Nåväl, ser fram emot att få ta del av era eventuella tankar, tips och erfarenheter.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Kan tycka att det flesta perioder kan vara intressanta. Varken tidsepok eller regelsystem är särskillt viktig (ett system där GM och spelare tillsammans kommer överens om sannolikhet att lyckas etc skulle fungera bra). Nä, det viktiga är skådespeleriet och stämningen. En förutsättningen för detta är ju ett bra och välskrivet scenarie med intressanta karaktärer.