Mest klichéfyllda krigsfilm
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Mest klichéfyllda krigsfilm
Vilka krigsfilmer tycker ni är så pass fulla av klichéer att de nästan parodierar sig själva? (Se viewtopic.php?t=21689 för en lista på vanliga klichéer.) Observera att en klichéfylld film inte behöver vara dålig, men att den är rätt förutsägbar. Själv tycker jag att "Kanonerna på Navarone" ligger bra till.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
"The Dirty Dozen" (12 fördömda män) http://www.imdb.com/title/tt0061578 är annan bra kandidat. 
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"The Green Berets" med John Wayne.
http://www.imdb.com/title/tt0063035/
Har en hel del klichér, dessutom väldigt tydligt politiskt, och mitt under kriget dessutom.
(En Vietnamfilm, det har mest nämns 2:a världskriget dito hittils.)
" Saint and Soldiers" - tror jag den hette? - hade en del klichér,
även om den inte var usel imo.
Har en hel del klichér, dessutom väldigt tydligt politiskt, och mitt under kriget dessutom.
" Saint and Soldiers" - tror jag den hette? - hade en del klichér,
även om den inte var usel imo.
Haha, "too bad, he was a nice guy. but the fight for peace and freedom must go on."Longsword skrev:"The Green Berets" med John Wayne.
.
Jag rankar, liksom tidigare postare, alla filmatiseringar av Alistair MacLeans böcker högt på listan.
Men om jag ska komma med något nytt, så är min favorit filmatiseringen av Jack Higgins bok
"The Eagle has landed".
Exempelvis ackompanjerar en tysk slutstriden i kyrkan på orgel. En präst och en IRA-medlem har bärande roller. Tyskarna som genomför uppdraget är av den idealistiska ickenazistiska typen. Naturligtvis blir tyska underrättelsetjänsten dessutom grundlurad av de smarta britterna.
/Otto
Men om jag ska komma med något nytt, så är min favorit filmatiseringen av Jack Higgins bok
"The Eagle has landed".
Exempelvis ackompanjerar en tysk slutstriden i kyrkan på orgel. En präst och en IRA-medlem har bärande roller. Tyskarna som genomför uppdraget är av den idealistiska ickenazistiska typen. Naturligtvis blir tyska underrättelsetjänsten dessutom grundlurad av de smarta britterna.
/Otto
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Av 2:a Världskrigsfilmer som faktiskt är stilbildande och kanske inte är kliché, utan mallen:
Objective, Burma! med Errol Flynn år 1945:
Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II.
Objective, Burma! med Errol Flynn år 1945:
Senare filmer om 2:a Världskriget: Den längsta dagen. Hela rollistan är klichéer, även de historiska personerna. Och här klickar (Sal Mineo tror jag...) med sin klickare, och svaras av klickandet av en Mauser...Trivia: The first film to feature a character (played in this instance by Errol Flynn) pulling out a grenade pin with his teeth.
Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag håller bara med dig. Det är ingen actionfilm, det är pinsam komedi.Dûrion Annûndil skrev:Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II.
-
pandersson2
- Medlem
Jag minns en Eastwoodfilm om invasionen av Grenada. Gott om klicheer. Svenskanknytning i form av Big Swede som behövde tuktas för att Eastwoods fasta hand skulle göra soldater av de bortskämda soldaterna. Tyvärr har jag ingen aning om namnet. Att lyckas producera en film om hur modiga amerikanska soldater lyckas vinna striderna på Grenada är i mina ögon ett bra nomineringsskäl.
- Belisarius
- Medlem
Det är väl ingen hemlighet var Hot Shots hämtar sina referenser ifrån...Tomas Ibsen skrev:Jag håller bara med dig. Det är ingen actionfilm, det är pinsam komedi.Dûrion Annûndil skrev:Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II.
På tal om det - Top Gun!
Heartbreak Ridge?pandersson2 skrev:Jag minns en Eastwoodfilm om invasionen av Grenada. Gott om klicheer. Svenskanknytning i form av Big Swede som behövde tuktas för att Eastwoods fasta hand skulle göra soldater av de bortskämda soldaterna. Tyvärr har jag ingen aning om namnet. Att lyckas producera en film om hur modiga amerikanska soldater lyckas vinna striderna på Grenada är i mina ögon ett bra nomineringsskäl.
/Otto
-
Magnus Lindström
- Medlem
Red Dawn - Länge sedan man såg nått värre. http://www.imdb.com/title/tt0087985/

Nuclear weapons are never seen. Neither is acting.