Mest klichéfyllda krigsfilm

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Mest klichéfyllda krigsfilm

Inlägg av B Hellqvist » 24 november 2005, 10:34

Vilka krigsfilmer tycker ni är så pass fulla av klichéer att de nästan parodierar sig själva? (Se viewtopic.php?t=21689 för en lista på vanliga klichéer.) Observera att en klichéfylld film inte behöver vara dålig, men att den är rätt förutsägbar. Själv tycker jag att "Kanonerna på Navarone" ligger bra till.

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 24 november 2005, 10:46

"The Dirty Dozen" (12 fördömda män) http://www.imdb.com/title/tt0061578 är annan bra kandidat. :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 november 2005, 12:26

Jag röstar liksom B Hellqvist på Kanonerna på Navarone eftersom jag sett den mest nyligen. Men jag vill minnas att Örnnästet och Hjältarna från Telemarken också innehåller fullt med klichéer.

/ Probstner

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 november 2005, 00:04

"Örnnästet" (som jag säkert inte sett på 20 år), "Hjältarna från Telemarken" och "12 fördömda män" (ett hatobjekt för min del) är alla fulla av klichéer, så de är alla värdiga kandidater. Fler förslag?

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 25 november 2005, 03:04

"The Green Berets" med John Wayne.

http://www.imdb.com/title/tt0063035/
Har en hel del klichér, dessutom väldigt tydligt politiskt, och mitt under kriget dessutom.
(En Vietnamfilm, det har mest nämns 2:a världskriget dito hittils.)

" Saint and Soldiers" - tror jag den hette? - hade en del klichér,
även om den inte var usel imo.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 25 november 2005, 07:21

Longsword skrev:"The Green Berets" med John Wayne.

http://www.imdb.com/title/tt0063035/
Har en hel del klichér, dessutom väldigt tydligt politiskt, och mitt under kriget dessutom.
(En Vietnamfilm, det har mest nämns 2:a världskriget dito hittils.)

.
Haha, "too bad, he was a nice guy. but the fight for peace and freedom must go on."

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 25 november 2005, 07:37

Jag rankar, liksom tidigare postare, alla filmatiseringar av Alistair MacLeans böcker högt på listan.

Men om jag ska komma med något nytt, så är min favorit filmatiseringen av Jack Higgins bok
"The Eagle has landed".

Exempelvis ackompanjerar en tysk slutstriden i kyrkan på orgel. En präst och en IRA-medlem har bärande roller. Tyskarna som genomför uppdraget är av den idealistiska ickenazistiska typen. Naturligtvis blir tyska underrättelsetjänsten dessutom grundlurad av de smarta britterna.

/Otto

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 25 november 2005, 11:15

Telemarken känns ju dock lite torrare och mer verklig än de andra i samlingen. Örnen har landat måste ju ha en av de mest oväntade händelserna när JR stryker med.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 november 2005, 11:59

Av 2:a Världskrigsfilmer som faktiskt är stilbildande och kanske inte är kliché, utan mallen:
Objective, Burma! med Errol Flynn år 1945:
Trivia: The first film to feature a character (played in this instance by Errol Flynn) pulling out a grenade pin with his teeth.
Senare filmer om 2:a Världskriget: Den längsta dagen. Hela rollistan är klichéer, även de historiska personerna. Och här klickar (Sal Mineo tror jag...) med sin klickare, och svaras av klickandet av en Mauser...

Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 november 2005, 14:06

Dûrion Annûndil skrev:Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II. :)
Jag håller bara med dig. Det är ingen actionfilm, det är pinsam komedi.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 25 november 2005, 14:06

Jag minns en Eastwoodfilm om invasionen av Grenada. Gott om klicheer. Svenskanknytning i form av Big Swede som behövde tuktas för att Eastwoods fasta hand skulle göra soldater av de bortskämda soldaterna. Tyvärr har jag ingen aning om namnet. Att lyckas producera en film om hur modiga amerikanska soldater lyckas vinna striderna på Grenada är i mina ögon ett bra nomineringsskäl.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 25 november 2005, 14:15

Tomas Ibsen skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Moderna filmer: Jag säger bara Rambo: First Blood Part II. :)
Jag håller bara med dig. Det är ingen actionfilm, det är pinsam komedi.
Det är väl ingen hemlighet var Hot Shots hämtar sina referenser ifrån... :P

På tal om det - Top Gun!

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 25 november 2005, 17:43

pandersson2 skrev:Jag minns en Eastwoodfilm om invasionen av Grenada. Gott om klicheer. Svenskanknytning i form av Big Swede som behövde tuktas för att Eastwoods fasta hand skulle göra soldater av de bortskämda soldaterna. Tyvärr har jag ingen aning om namnet. Att lyckas producera en film om hur modiga amerikanska soldater lyckas vinna striderna på Grenada är i mina ögon ett bra nomineringsskäl.
Heartbreak Ridge?

/Otto

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 26 november 2005, 03:11

Ser just nu något fruktansvärt dåligt på fyllan på TV3. klicée-mässigt så innehåller det en spenslig tysk officer som inte kunnat hävda sg om han inte haft sin grad.

OJJE
Medlem
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 2 december 2005, 15:27

Red Dawn - Länge sedan man såg nått värre. http://www.imdb.com/title/tt0087985/
Nuclear weapons are never seen. Neither is acting.
:lol:

Skriv svar