SVT 2 Tor 30 mars 15:50 - Chuck Yeager
SVT 2 Tor 30 mars 15:50 - Chuck Yeager
Råkade se Vetenskapsmagasinet igår (ons 29 mars), och vem är det som skäggige Rasmus stämt träff med? Chuck Yeager!
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
Tråkigt att han kom på kant med NASA; och rymdfarten har väl alltid haft militära intressen. Hur som helst - ruggigt intressant! Repris idag! Skall ses.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
Tråkigt att han kom på kant med NASA; och rymdfarten har väl alltid haft militära intressen. Hur som helst - ruggigt intressant! Repris idag! Skall ses.
Missa inte !
Det går även att se hela programmet från websidan, dessutom finns även hela intervjun (otextad). Leta efter "29/3 VW - Webbunikt: Intervju" i stycket "se video".
Jag har inte hunnit se hela ännu själv, men de första minuterna verkar mycket lovande !
--
Jörgen
Jag har inte hunnit se hela ännu själv, men de första minuterna verkar mycket lovande !
--
Jörgen
Flyttad till lämpligare avdelning. 
Bra betalt hade däremot de civila testpiloterna. Det var en av de mindre smickrande anledningarna till att Chuck fick den äran - militära piloter får inga bonusar.
Nu kanske jag minns fel, men var det inte militären som lät pensionären testflyga för $1/år?
Hur som helst, en riktigt härlig krutgubbe, som är en del av rymdåldern dessutom. Riktigt häftigt.
Bra betalt hade däremot de civila testpiloterna. Det var en av de mindre smickrande anledningarna till att Chuck fick den äran - militära piloter får inga bonusar.
Nu kanske jag minns fel, men var det inte militären som lät pensionären testflyga för $1/år?
Hur som helst, en riktigt härlig krutgubbe, som är en del av rymdåldern dessutom. Riktigt häftigt.
Jo han komutera ju de att hade han jobbar civilt så hade han varigt miljonär nu men när han va i det militära så va det bara en klapp på axen och nästa dag så fortsätter man jobba..
Kommer inte ihåg om de va han som betala eller om de va NASA men de kan jag ju enkelt betala för att få flyga en F15 eller SR 71a
Kommer inte ihåg om de va han som betala eller om de va NASA men de kan jag ju enkelt betala för att få flyga en F15 eller SR 71a
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Vad jag kan komma ihåg så var det USAF som lät honom testflyga alla deras nya flygplansmodeller, för att få hans omdöme.
Med tanke på Yeagers lätt dolda förakt för NASA, så lär det inte ha varit dom som lät honom flyga....
"Rätta virket" är bra, men lite för lång att se i F5's "aula"....
Träsmaken var av rätta virket redan efter 2h
--
Jörgen
Med tanke på Yeagers lätt dolda förakt för NASA, så lär det inte ha varit dom som lät honom flyga....
"Rätta virket" är bra, men lite för lång att se i F5's "aula"....
--
Jörgen
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Per Andersson
- Medlem