Amerikansk propagandafilm på TV nu (U-571)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Amerikansk propagandafilm på TV nu (U-571)

Inlägg av Cyber Joker » 21 juli 2006, 21:59

I denna stund visas den amerikanska krigsfilmen "U-571" där amerikanarna tar åt sig äran av att komma över Enigma-kodmaskinen och dess kodnycklar. Förutom att den är historiskt inkorrekt, det var den engelska jagaren HMS Bulldog som uppbringade Julius Lemps U-110, så verkar den vara fylld av andra konstigheter. Bröstörn på vänster sida på skjortan?? Det är nästan värre än 60-talets krigsfilmer med amerikanska Pattontanksar med påmålade tyska kors. De enda som kan göra bra krigsfilmer är tyskarna själva. "Das Boot" och "Stalingrad" är riktiga mästerverk på området.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 22 juli 2006, 01:23

Finns väl en uppsjö av bra krigsfilmer gjorda utanför Tyskland. Den Tunna Röda Linjen (amerikansk) och Vinterkriget (finsk) är bara två exempel.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 juli 2006, 08:29

Nämnda film har sågats med fotknölarna flera gånger inne på forumet. Nä, jag håller med Joker - ska man se en ubåtsfilm ska man se Das Boot. Har själv inte sett U-571, men det verkar inte som om jag har missat något!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 juli 2006, 19:19

Sgt 83 Pluton skrev:Nämnda film har sågats med fotknölarna flera gånger inne på forumet. Nä, jag håller med Joker - ska man se en ubåtsfilm ska man se Das Boot. Har själv inte sett U-571, men det verkar inte som om jag har missat något!
Bekräftas på samtliga punkter.

Skriv svar