Jag behöver lite hjälp, kör just nu Tyskland med en blitzspecial. Svårighetsgrad normal agressivitet snäppet över normal. Då jag tar Polen strax före utsatt tid men sedan följer upp direkt efteråt med Holland, Belgien, Frankrike och Luxemburg i nämnd ordning att vara erövrade Mars 1940 så att Altmarksincidenten sker efter Frankrikes nederlag, och jag lämnar Norge och Danmark ifred. Därefter Barbarossa med start maj 1940 medan jag fortfarande har infanteri 1939. Det går bra så jag kan varmt rekomendera detta, emellertid har jag ett litet problem.
Flyget.
Jag har 12 flotiljer jaktflyg på västfronten fördelade enligt 2 st fyror för dagjakt och 2 st tvåor för nattjakt. Dagjakt är Lt. Gen superior tactician och nattjakt är Mj. Gen med night flyer.
Dessutom har jag byggt cirka 20 st radaranläggningar i västra Tyskland samt på strategiska platser i Frankrike och Belgien, lägg därtill att jag har gödslat med AA. Ett tips i största allmänhet är att starta en lång serie AA direkt 1936 som sprutar ut AA med stigande gearingbonus.
Detta är första gången jag kör Lt. Gen med fyror för dagjakten. Förrut har jag alltid kört Mj. Gen och tvåor vilket leder till mycken stridskontakt men aldrig några nedskjutningar, och denna gång tänkte jag mig mindre stridskontakt men att när det väl händer så skall jag skjuta ner några brittiska bombare och på så sätt lätta på trycket.
Jag har alltså de bästa stridsplanen man kan ha vid denna tid samt noggrant utvalda ledare med ändamålsenliga traits (de flydoktriner man kan ha vid denna tid hjälper inte jakten så mycket) och flera radarstationer och det faktum att jag kämpar på hemmaplan med korta avstånd till baserna och de flesta av mina provinser är starkt befästa med luftvärn (6-10 st, som jag forskat två steg på). Ändå lyckas jag aldrig skjuta ner något brittiskt plan.
Britterna kommer och bombar en starkt befäst provins och blir som regel överrumplade av min jakt (med överaskningsbonus för mig) och ändå klarar de AA och mitt angrepp utan att tappa några plan, och de saknar eskort vid denna tid. Och vad värre är så slinker alltför många allierade bombformationer igenom min sköld och dyker upp i västra Sovjet och bombar mina framryckande trupper där!
Jag tror nästan att min tidigare strategi med många mindre formationer hade bättre effekt för att skydda Tyskland men dessa leder ju inte till någon permanent lösning av bombplågan och jag vill ogärna invadera England.
Har ni några tips?
Jag vill kunna fokusera på landkriget så flyget måste vara på "set-and-forget" men nu kom jag att tänka på att man kan sätta Göring som Air Marschal på den ena fyran och den bästa Lt. Gen superior tactician jag har på den andra samt den bästa Mj. Gen superior tactician jag har på en tvåa och sedan studera de engelska flygrutterna och försöka få alla dessa tio flotiljer att samanstrålan med den engelska eskadern över en provins med radar. Skjuts inget plan ner då så kan man ställa sig frågan om engelska bombplan överhuvudtaget går att skjuta ner.
Hearts of Iron 2, hur bedriva flygkrig?
- Ragnar Svedje
- Medlem
Hmm..låter lite märkligt att du inte lyckas mota bort dem bättre med din strategi. Du har väl inte glömt att ställa in dina flydgivisioner på "Air Superity"? (eller va inställningen nu kallas, sitter på jobbet och kan inte kolla) En annan orsak är kanske att dina två "fyror" inte kan täcka så stort område. De kanske flyger in över områden som du inte bevakar? En tredje sak är att inte glömma att det är divisioner vi pratar om, går motståndarens flygs "health" ner till hälften så innebär det ju inte att ETT plan är halvskadat, utan att en halv division blivit nerskjutet
En sista sak, interceptor är bättre på försvarskrig mot strategiska bombare, medan fighters är bättre på allt annat.
Om du tänkt på allt jag skrivit ovan och du fortfarande inte kan ge skada på fientliga strategiska bombare UTAN eskorter så måste det va en stor fet, okänd bugg i ditt spel
Om du tänkt på allt jag skrivit ovan och du fortfarande inte kan ge skada på fientliga strategiska bombare UTAN eskorter så måste det va en stor fet, okänd bugg i ditt spel
- Ragnar Svedje
- Medlem
Nej. Det var annars ett klassiskt misstag på den tidigare versionen! Att ställa in på intercept och ha det som "set-and-forget" betydde inget annat än att du vinkade av flotiljen för sista gången då den jagade fientligt flyg ända hem till England och fick slut på bränslet och störtade. Det var viktigt i första versionen att sätta på combat patrol istället.Freud skrev:Du har väl inte glömt att ställa in dina flydgivisioner på "Air Superiority?
Sant, det blir inte så mycket stridskontakt och självklart får man räkna med en viss genomströmning.En annan orsak är kanske att dina två "fyror" inte kan täcka så stort område. De kanske flyger in över områden som du inte bevakar?
Förvisso sant, bombarna tar stryk. Men de kan repareras hemma och återkomma igen, om de däremot aldrig återvänder till hemmabasen så kommer det aldrig mer. Kanske skall jag satsa på fighters istället, de har högre air attack värde och kan användas bättre i fler sammanhang. Skall prova det.En tredje sak är att inte glömma att det är divisioner vi pratar om, går motståndarens flygs "health" ner till hälften så innebär det ju inte att ETT plan är halvskadat, utan att en halv division blivit nerskjutetEn sista sak, interceptor är bättre på försvarskrig mot strategiska bombare, medan fighters är bättre på allt annat.
Tror knappast det är en bugg, troligen något mellan ratten och ryggstödet. Dessutom har jag inte följt luftkriget då markkriget krävt full koncentration. Vad jag däremot saknat är den ruta som jag ibland får då jag spelar England, nämligen att "Defeat hela din flygstyrka har förintats" vilket för Tyskland innebär en skylt "Victory, ditt flyg har förintat hela fiendeflotiljen".Om du tänkt på allt jag skrivit ovan och du fortfarande inte kan ge skada på fientliga strategiska bombare UTAN eskorter så måste det va en stor fet, okänd bugg i ditt spel
- Ragnar Svedje
- Medlem
Körde en gång till från 1936 med Tyskland, normal respektive agressiv.Freud skrev:En sista sak, interceptor är bättre på försvarskrig mot strategiska bombare, medan fighters är bättre på allt annat.
En snabb strategi återigen där jag förekommer de historiska årtalen, fast denna gång med fighters istället för inteceptors.
Jag tänkte vara lite slug så jag limmade på Japan hela tiden och fick med dem i axelmakterna som första nation 1938 vilket resulterade i att jag hamnade i krig med Kina och andra, kunde byta teknologier och avancera mycket snabbt med forskningen på vissa områden! Dock uteblev de naturliga händelserna med Tjeckoslovakien och Sudetlandet och jag förklarade krig mot Polen 20 Augusti 1939, varpå samtliga allierade inklusive USA förklarade krig!!!
Världskriget bröt blev globalt och totalt redan 1939, och i skrivande stund har jag upprättat Vichy Frankrike men vet inte om jag klara resten.
När det gäller flyget så känns det som att fighters är rätt väg att gå, de allra flesta bombare som kommer in är naval bombers eller tactical bombers och problemet kvarstår med att jag bara lyckas avvisa fientliga styrkor även om de säkerligen tar stryk och eventuellt har jag också skjutit ner några plan (finns ju ingen flik downed planes som det finns sunk ships). Det går inte att jämföra rakt av med förra gången eftersom USA är med i kriget så träffar jag ofta på stacks med 12 flotiljer bombare och då skall det mycket till...
Hmm satsa på uppgraderingarna på radar så går dina flygdivisioner med air sup.fortare på fiendens bombplan.
Till saken hör väl att jaktflyget brukar gå på bombarna när de är klara med sitt uppdrag och har lite bränsle.
Däremot tycker jag bombare utan medföljande stöd står sig lite för bra mot tyskarnas jaktflyg,
å andra sidan tror jag man sällan avbröt pågående uppdrag pga jaktflyg om inte alla plan sköts ner, eller en så stor del av dem att uppdraget skulle bli verkningslöst. Spelade ett spel och 1944 hade jag ME Comet planen,
de var totalt verkningslösa mot allierat bombflyg, fick till slut de jetdrivna ME planet 1945, och de däremot
gjorde stor skada i allierat bombflyg. Men det var i HoI 2, inte Doomsday
Till saken hör väl att jaktflyget brukar gå på bombarna när de är klara med sitt uppdrag och har lite bränsle.
Däremot tycker jag bombare utan medföljande stöd står sig lite för bra mot tyskarnas jaktflyg,
å andra sidan tror jag man sällan avbröt pågående uppdrag pga jaktflyg om inte alla plan sköts ner, eller en så stor del av dem att uppdraget skulle bli verkningslöst. Spelade ett spel och 1944 hade jag ME Comet planen,
de var totalt verkningslösa mot allierat bombflyg, fick till slut de jetdrivna ME planet 1945, och de däremot
gjorde stor skada i allierat bombflyg. Men det var i HoI 2, inte Doomsday