Jo jag beundrar ansträngningarna att försöka få till mer historiska vagnar. För jag har själv problem att ta filmer på allvar som är från 60-talet. I En bro för mycket där lyckas själva filmen få en att acceptera leoparderna (dags att köpa på DVD). Angående Band of Brothers och Rädda Menlöse Ryan så har de ju lyckats rätt bra med att få till vagnarna. men de som finns kvar från orginalen är ju hjul och larvfötter, så varför envisas med att visa dessa?
"Är det riktiga tigrar!!!" tänkte jag när jag såg menlösa ryan på bio. Men så skulle de envisas med att visa främre hjulanordningen i närbild och då märkte man direkt att Tigrarnas enorma karakteristiska drivhjul saknades. Tornen satt också en aning långt fram. Jag har dragit slutsatsen om att det rör sig om modifierade t-34or (någon som vet). I Band of brothers gör de tyvärr samma misstag. En sån sak skulle väl enkelt kunna fixas med datoranimation om man envisas. Men man borde kunna filma från vinklar som inte behöver avslöja sånna karakteristiska kännetecken som hjulanordningarna.
Ovan nämnda en bro för mycket har ju också ett mindre fel än leoparderna som är lätt att glömma. Alla brittiska vagnar har långa kanonrör. Bland britterna så var det väl plutonschefvagnarna som var långpipiga "firefly-vagna" medan merparten bestod av vanliga shermanvagnar.
Järnkorset har även den problem med utrustningen. Ryssarna kör t-34/85 och flyger corsair medan tyskarna kör amerikanska halftracks. Men som jag sagt tidigare så kan man tänka sig att ryssarna testar prototypvagnar i en ofarlig sektor och tyskarna kör med beslagtagen materiell
Annars kan man väl tänka sig att det rör sig om tyska 6:e arméns nederlag i rumänien 1944, så får man svartahavetkänslan ändå

Frågan är bara hur tyskarna kommit över sina halftracks de invaderar frankrike med i battle of Britain
Battle of Britain är väl dock en av de filmer de jobbat enormt hårt med att försöka få till realistisk materiell. Då rör det sig också om något så riskabelt som flygplan. Jag såg bl.a. hur de bygde ihop gamal museieflygplan. De spanska jaktplanen var inte helt lika Me-109E, hur ska man då lösa det? Ja vingarna kam man ju alltid såga lite i för att få de kortare och fyrkantigare!!! Något som jag är enormt tacksam för är att de gjorde detsamma med kanonerna på spitfireplanen för att få dem att likna Spitfire I. Och detta var en tid då tyskarna som sagt allt som oftas körde omålade Pattonvagnar