Figgy's andra uppdrag någonsin i FB...

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Figgy's andra uppdrag någonsin i FB...

Inlägg av Figaro » 8 november 2006, 23:22

... som Fritz :)

Brukar uteslutande flyga som "röd", oftast i en skruttig LaGG-3. Ibland går det bra och ibland går det... inte så bra.
Men tidigare idag blev trött på några Me-109-piloter som tjötade om hur svårt det är att skjuta ner tunga bombplan. Att bombplansskyttarna har lasersikten, en enda träff och motorn dör på stubben m.m.
Så jag startade upp min första kampanj någonsin som Fritz, i en Me-109G.

Första uppdraget: Försvara ett närliggande flygfält mot anfallande P-47 Thunderbolt. Resultat: 1 seger.. Tog lite tid att vänja sig vid min nya Gustav, men man lär sig.

Andra uppdraget: Försvara en stad mot anfallande B-17G med medföljande eskort av P-51B. Resultat: 3 B-17 nedskjutna och inte en enda kula i häcken själv.
Jag tror att de flesta som klagar gör misstaget att parkera sig bakom bombplanen, i stället för att använda sig av B&Z.
Någon som har andra erfarenheter?

Gjorde en liten film som visar när jag skjuter ner två av offren.
Inger avancerat, men kanske kan roa någon. :)
Download Bf109G-B17G.avi (19MB så bredband rekommenderas)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 november 2006, 11:08

Vad menas med B&Z?

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 9 november 2006, 11:32

Boom and Zoom, motsatsen är Turn and Burn (den klassiska dogfighten).
SimHQ: Boom and Zoom Tactics

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Figgy's andra uppdrag någonsin i FB...

Inlägg av Morgan » 9 november 2006, 14:49

Figaro skrev:Jag tror att de flesta som klagar gör misstaget att parkera sig bakom bombplanen, i stället för att använda sig av B&Z.
Någon som har andra erfarenheter?
Beror helt på vad det är för bombplan. I Östfronten i pilotsitsen i en Brewster 239 går det alldeles utmärkt att lägga sig under och bakom en Il-2 på jättenära håll och sedan brassa på. Det är just den teknik jag eftersträvar när det gäller att skjuta ner flygplan: Flyga så nära dem som möjligt så att kulorna gör maximal skada och sedan brassa på för fullt - jag öppnar i stort sett aldrig eld på längre av stånd än 200 meter. Det är slöseri med ammunition. Den enda nackdelen är att Brewser 239 är så långsam att det är svårt att förvandla fart till höjd och sedan vinna avstånd till motståndaren.

Morgan

Skriv svar