Et tu Brute i Rome
Et tu Brute i Rome
Första säsongen av TV-serien Rome har just visats i finsk TV. Jag var mäkta imponerad av serien och såg fram emot varje onsdagskväll. Nu tar serien dock en paus. Detta har väl antagligen diskuterats förut, men here goes. Vad tyckte forumets deltagare om serien?
Jag var lite besviken över det faktum att Caesar inte uttalade de bevingade orden "Även du, min Brutus" när han mördades. He he.
Cheers
Jag var lite besviken över det faktum att Caesar inte uttalade de bevingade orden "Även du, min Brutus" när han mördades. He he.
Cheers
- Belisarius
- Medlem
Såg i princip hela rubbet på ett sträck, så jag har inte "följt" den på TV på det sättet. Tycker den var grymt välgjord, till en början gillade jag bara själva miljön och upplägget att man fick följa olika huvudpersoner (på känt maner från Band of Brothers). Senare uppskattade jag klart mest det skoningslösa ränkspelet, skitkul hur de smider och agerar för att utmanöverera varandra.
Var också lite förvånad över avsaknaden av replik i Caesars dödsscen men å andra sidan var det lite skönt att man slapp den klichén.
Var också lite förvånad över avsaknaden av replik i Caesars dödsscen men å andra sidan var det lite skönt att man slapp den klichén.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Den kända latinska formen är känd genom Shakespeare och ohistorisk all right, om JC sade något alls så var det på grekiska, enl. uppgift.Angus skrev:Antar att det yttrandet inte är historiskt belagt, citatet på latin kommer väl från en Shakespeare-pjäs eller liknande?
Tidigare tråd om citatet: även du min brutus
Min egen humbla insats: Faktoider: Et tu, Brute
Var det inte så att många av hans legionärer redan hade korsat Rubicon när han själv kom fram till stranden? Ungefär som i serien alltså om jag inte minns fel.B Hellqvist skrev:Var det ingen som märkte att Julle inte yttrade "Alea iacta est" när han korsade Rubicon i första (andra?) avsnittet? Det verkar som om manusförfattarna medvetet vill styra förbi klichéerna.
B Hellqvist skrev:Var det ingen som märkte att Julle inte yttrade "Alea iacta est" när han korsade Rubicon i första (andra?) avsnittet? Det verkar som om manusförfattarna medvetet vill styra förbi klichéerna.
Just korsandet av "floden" visar på hur odramatisk viktiga/kända historiska händelser är. Genialt, men ändå så enkelt, agerat av filmskaparna.
Jag gillar serie och just att det är HBO samt brittiska skådespelare gör att det öppnar för kvalitet. Det hade inte riktigt fungerat med amerikanska utan då hade man suttit och väntat på Hercules eller Xena. Brittisk engelska är det historiska filmspråket nummer ett.
Första avsnittet med striden var väldigt intressant då det visade på hur effektiv romersk stridskonst var. Enkelt och effektivt med rotation. Serien känns, även om jag inte är alltför beläst på romartiden, väldig korrekt och visar hur det troligen var under denna tid. Det var inte så glamoröst som man kan tro alla gånger.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Men det var mycket kopulation...Mackan L skrev:Första avsnittet med striden var väldigt intressant då det visade på hur effektiv romersk stridskonst var. Enkelt och effektivt med rotation. Serien känns, även om jag inte är alltför beläst på romartiden, väldig korrekt och visar hur det troligen var under denna tid. Det var inte så glamoröst som man kan tro alla gånger.
I övrigt så väntar jag med spänning på säsong två.