Et tu Brute i Rome

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Et tu Brute i Rome

Inlägg av Antiscamp » 20 november 2006, 10:53

Första säsongen av TV-serien Rome har just visats i finsk TV. Jag var mäkta imponerad av serien och såg fram emot varje onsdagskväll. Nu tar serien dock en paus. Detta har väl antagligen diskuterats förut, men here goes. Vad tyckte forumets deltagare om serien?

Jag var lite besviken över det faktum att Caesar inte uttalade de bevingade orden "Även du, min Brutus" när han mördades. He he.

Cheers

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 november 2006, 11:14

Nyfiken: Vad sa han? (I serien alltså, är någorlunda påläst på Suetonius.)

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 20 november 2006, 12:00

Han sade ingenting. Han bara stirrade på Brutus, sen gurglade han och så dog han. Vilken besvikelse.

Cheers.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 november 2006, 13:08

Såg i princip hela rubbet på ett sträck, så jag har inte "följt" den på TV på det sättet. Tycker den var grymt välgjord, till en början gillade jag bara själva miljön och upplägget att man fick följa olika huvudpersoner (på känt maner från Band of Brothers). Senare uppskattade jag klart mest det skoningslösa ränkspelet, skitkul hur de smider och agerar för att utmanöverera varandra.

Var också lite förvånad över avsaknaden av replik i Caesars dödsscen men å andra sidan var det lite skönt att man slapp den klichén.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 20 november 2006, 17:18

Antar att det yttrandet inte är historiskt belagt, citatet på latin kommer väl från en Shakespeare-pjäs eller liknande? Tycker det var bra att de skippade den biten. I övrigt var det mordet bland de värre jag sett på film, väldigt gripande.

//EMS

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 november 2006, 18:39

Var det ingen som märkte att Julle inte yttrade "Alea iacta est" när han korsade Rubicon i första (andra?) avsnittet? Det verkar som om manusförfattarna medvetet vill styra förbi klichéerna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 november 2006, 19:16

Angus skrev:Antar att det yttrandet inte är historiskt belagt, citatet på latin kommer väl från en Shakespeare-pjäs eller liknande?
Den kända latinska formen är känd genom Shakespeare och ohistorisk all right, om JC sade något alls så var det på grekiska, enl. uppgift.

Tidigare tråd om citatet: även du min brutus
Min egen humbla insats: Faktoider: Et tu, Brute

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 20 november 2006, 20:14

B Hellqvist skrev:Var det ingen som märkte att Julle inte yttrade "Alea iacta est" när han korsade Rubicon i första (andra?) avsnittet? Det verkar som om manusförfattarna medvetet vill styra förbi klichéerna.
Var det inte så att många av hans legionärer redan hade korsat Rubicon när han själv kom fram till stranden? Ungefär som i serien alltså om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 17 december 2006, 12:43

B Hellqvist skrev:Var det ingen som märkte att Julle inte yttrade "Alea iacta est" när han korsade Rubicon i första (andra?) avsnittet? Det verkar som om manusförfattarna medvetet vill styra förbi klichéerna.

Just korsandet av "floden" visar på hur odramatisk viktiga/kända historiska händelser är. Genialt, men ändå så enkelt, agerat av filmskaparna.

Jag gillar serie och just att det är HBO samt brittiska skådespelare gör att det öppnar för kvalitet. Det hade inte riktigt fungerat med amerikanska utan då hade man suttit och väntat på Hercules eller Xena. Brittisk engelska är det historiska filmspråket nummer ett.

Första avsnittet med striden var väldigt intressant då det visade på hur effektiv romersk stridskonst var. Enkelt och effektivt med rotation. Serien känns, även om jag inte är alltför beläst på romartiden, väldig korrekt och visar hur det troligen var under denna tid. Det var inte så glamoröst som man kan tro alla gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 december 2006, 13:48

Mackan L skrev:Första avsnittet med striden var väldigt intressant då det visade på hur effektiv romersk stridskonst var. Enkelt och effektivt med rotation. Serien känns, även om jag inte är alltför beläst på romartiden, väldig korrekt och visar hur det troligen var under denna tid. Det var inte så glamoröst som man kan tro alla gånger.
Men det var mycket kopulation...

I övrigt så väntar jag med spänning på säsong två.

Skriv svar