Kampanj i Combat Mission Berlin To Barbarossa.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
haido
Medlem
Kontakt:

Kampanj i Combat Mission Berlin To Barbarossa.

Inlägg av haido » 6 december 2006, 02:25

Kampanjen har nu kommit igång och vi är inne i våran andra turn. Strider har precis uppblossat med initiella flyg och lite skärmytslingar. Håll er uppdaterade genom att gå in på.

http://groups.msn.com/CMMK/

http://www.cmbbswe.dataphone.se/forum/t ... PIC_ID=160

Hjärtliga hälsningar Peter Olofsson.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 6 december 2006, 10:58

Jag kommer inte vidare på den översta länken. Måste man bli medlem i gruppen för att se vad som står där, eller kan du vänligen skriva ut det här i den här tråden i klartext?

Morgan

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 7 december 2006, 02:56

Ja jag trodde man kunde besöka den jag ska kolla med GM ifall han kan göra ett gästkonto eller dylikt så folk kan besöka. Det finns ganska mycket att hitta där. Så jag kan inte skriva ner allting i denna tråd.

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 8 december 2006, 17:20

Offentligt forum!

Efter önskemål av Överste Haido är det numera möjligt, även för icke-medlemmar, att ta del av allt som finns på denna MSN-grupp. Icke-medlemmar kan dock inte skriva meddelande här, utan att det först har godkännts av värdarna.

Mvh GM

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 9 december 2006, 02:20

Imorgon är det dags för det absolut första fältslaget mellan den ryska armen och den tyska. Det blir jag överste haido mot någon hauptmann i den tyska wehrmacht, om det nu är wehrmacht vi möter :) Vi får se.

Ska se om jag kan komma med en liten AAR.

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 9 december 2006, 21:46

Första striden var idag var på en skogstät bana mellan ett ryskt spanings kompani 521 Acp och Ett okänt tysk pansarkompani.

Att det var just ett pansarkompani hade vi redan anat eftersom striden utfördes på en 2x2km ruta där ingen annat än pansar hade kunnat nå under den korta tidsperioden.

Vi ville nu se vad ett tyskt pansarkompani hade att erbjuda. Det ryska 521e spaningsplutonen bestående av 4 BA-10or spred ut sig längst fronten för att försöka täcka upp så mycket. Efter 15 minuters väntande spanar en BA-10 en Tysk PSW 231 8-RAD på ett vetefält som avancerar.

En eldstrid utbryter där den ryska BA-10an får ta emot 4-5 st penetrating shots utan att träffa ett enda. BA-10an backar och precis när han backar skjuter han iväg ett skott och tar ut skytten i PSWn 231 8-RAD.

(regler en wounded fordon räknas inte som dött och måste vara abandoned ifall det ska ge något)

Den ryska BA-10an kör därför snabbt upp igen och med sitt första skott träffan han direkt i kroppen på PSWn, en stor explosion och rök stiger upp mot himlen ca 500 meter därifrån BA-10an avlossade sitt skot. SEGER!

Samtidigt som detta sker kör en light tank 20 mm? (oidentiferad) upp och börjar skjuta på BA10an som är gömd i ett skogsbryn, ytterligare 3-4 träffar hinner den ta emot innan den backar undan i säkerhet.

En viss frustration uppstår på tyskarnas sida men den ryska översten ger en utmärkt förklaring.

Den ryska specialdieten som stalin har ordnat gör ryssarna så tunna att de blir svårt att träffa dem i bilen även om du får penetrating shots.

På den högre flanken försöker då en annan BA-10 flanka den tyska light tank med en shoot&scoot men upptäcks samtidgt av en annan tank pluton. BA-10an får in en träff och får gun damaged på tanken och backar sen undan.

Här uppstår ett misstag från den ryske översten då övermod belägger sig över den skada en BA-10 kan åsamka gentemot tyska tanks. I förhoppning med att få ut den ryske tanken så avancerar den ryska BA-10an återigen upp för att ett finna att den skadade tanken är försvann och kvar står nu 3 färska tankar av typ Panzer IIC 20mm. De gör processen kort och snart ligger BA10an i spillror.

Jag tar nog beslutet att 1-1 gällandes 4 BA10or gentemot ett tyskt panzarkompani är alldeles förträffligt resultat och börjar retirera mina styrkor. De tyska tanken får in några skott mot BA10orna men inget dödligt.

I slutet av spelet så kommer även ett tyskt flyg in på banan och sonderar terrängen, två rundor senare immobiliserar han även en rysk BA-10.

Detta räknas då alltså som (ett helt fordon) nästa runda.

Vi förlorade slaget men fick insikt i hur de tyska pansarkompanierna är uppdelade medans tysken inte har en aning om vad vi har. Vi fick även ut en PSW och förlorade tyvärr en BA10a.

PSW 231 8-RADx4
(en förstörd)

PANZER 38 (T) E x5
PANZER 38 (T) E x5

Panzer III G
Panzer II C x5

(eftersom man kan kolla look at map efter spelet)

Kampanjen går nu in sin tredje TM (tidsmodul) och nu kan nog riktiga strider förväntas.

http://groups.msn.com/CMMK

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 2 januari 2007, 16:41

//Snott från GM's uppdatering.

Vi är nu framme vid "tidsmodul 4" den första dagen. Som ni ser av lägeskartan nedan så är det en viss truppkoncentration i den södra delen av kartan. Det verkar som om broarna i trakten kring Solnevka tilldrar sig ett visst intresse.

Bild

Även i de centrala delarna, kring byn Michallno, sker det strider.

Denna tidsmodul resulterar i 3 markstrider, flyget är tyvärr inaktivt på kvällen . Vi ser alla fram emot att snart få ta del av spännande rapporter i från fronten

haido
Medlem
Kontakt:

Tidsmodul 5

Inlägg av haido » 15 mars 2007, 23:30

Efter ett längre uppehåll med både strider och taktiskt läge har vi faktiskt hunnit genomföra 2 moduler sen sist nu är vi framme på en ny dag. Jag tänkte posta här vad som har hunnit hända sen senast.

Ni får inte så mycket information men ni kan räkna med fullständiga strategiska och taktiska AAR's i slutet av kampanjen.

Efter TM4 debrief--

Kvällens strider denna första dag har varit hårda. Ryssarna har försvarat sig frenetiskt med ett undantag; befälhavaren för spaningsbilsplutonen förefaller att ha överlämnat sig själv till fienden!

Vid byn Michallino slogs en tysk infanteriattack kraftfullt tillbaka, med svåra tyska förluster. På fotot syns också hur tyskt artilleri har förstört civilbefolkningens bostäder. Ett flagrant brott mot folkrätten; detta att av ren illvilja förstöra icke militära mål.

Bild

Längre söder ut mötte ryska pansarstyrkor på en kraftfull tysk attack. Trots stor överlägsenhet i bl a artilleri lyckades inte tyskarna driva bort de ståndaktiga försvararna. Halva området, inklusive bron, är fortfarande i ryska händer. Den ryska sidan hade några försumbara pansarförluster, medan tyskt infanteri hade höga förlustsiffror; något som tydligt illustreras av följande bilder.

Bild

Svåra tyska förluster!

Bild

Försumbara stridsvagnsförluster!

Inför TM5 -- briefing

Anfallets första dag närmar sig sitt slut i och med att vi nu går in i den dimmiga natten. Kombattanterna vilar inte på sina lagrar, utan stora trupprörelser i skydd av natten har skett. Kontakt med fienden har uppstått vid tre olika platser och vi kan se fram emot bittra och skrämmande strider i nattens dimma.

Major Oleg P., den store strategen, har flugits in från Moskva för att styra upp situationen, efter det att polkovnik P.J. Stuchenko tvingades kapitulera tidigare i dag. Den senare befaras befinna sig i förvar hos de fruktade BBB (bredbandsbolaget tekniskt strul, mvh Haido), men förhoppningsvis skall han lyckas fly och åter förena sig med sitt älskade regemente.

Bild

Kommer den första ryska motståndslinjen att hålla, eller kommer tyskarna att lyckas bryta igenom? Missa inte den spännande fortsättningen!

TM 5- debrief

Nattens strider är (äntligen) avklarade! Den ryska sidan har tvingats något bakåt på den norra delen, men har lyckats bibehålla initiativet på de övriga delarna av fronten. De senare framgångarna är till stor del major Olegs förtjänst då han har vunnit två ärofulla segrar. En viss rehabilitering alltså efter diverse tveksamma operativa beslut på den norra delen.

Bild

Längst i söder har man valt att genomföra en strategisk reträtt, till ny och mer lättförsvarad terräng.

----
Nu går vi alltså inför en ny dag och om allt går i lås och bom kommer den ärorika ryska nationen att krossa de tyska patrasket inom loppet på några timmar.

haido
Medlem
Kontakt:

Re: Kampanj i Combat Mission Berlin To Barbarossa.

Inlägg av haido » 16 mars 2008, 23:15

Tänkte bara göra en snabb uppdatering av denna tråd. Kampanjen spelades färdigt och Axelmakterna besegrade de Ryska försvaret på grund av slarviga strategiska manövrar från ryska sidan som hade bra stridsförmåga och god moral men en dålig kommunikation sinsemellan. Något som jag som agerade befälshavare får ta på mig.

I övrigt var den absolut största bristen för oss ryssar en gott anti-tank försvar, vi fick vid tillfälle koppla loss ett av våra artilleri-batterier och sätta in som anti-tank kanoner något som gick ganska bra. Tyvärr blev vi helt bortskjutna av tyskens övermäktiga raketartilleri. I slutändan handlade det om en avledningsmanöver där tysken gick in i staden Borovicha och sprängde broarna och skapade en flaskhals som hindrade ryssen att ta tillbaka staden och vi förlorade på tidsbrist.

Jag är dock tveksam på att vi hade kunnat vinna med de styrkor vi hade genom att motanfall.
Nutidsforum: polemik.se

cmmk10
Ny medlem

Inlägg av cmmk10 » 17 mars 2008, 00:47

Hej!

Får instämma i Haidos analys. Ryssarna vid den tiden hade ett rätt svagt skydd mot pansar, dock var man i vissa avseenden överlägsna i den här kampanjen. Ryssarna hade mer pansar, men det är som bekant av sämre kvalitet och fungerar inte i pansar mot pansar. Dock kunde det nog gjort god nytta mot tyskt infanteri.

Som alltid handlar det om att ha lite tur på sin sida - ryssarna fick t ex inte ut mycket av sitt flyg (gällde iofs även tyskarna - åtminstone bombflyget). Vidare var det kanske lite väl mycket "hemlighetsmakeri" i kampanjen - vi införde mot slutet ny regel för att ge bättre detektion av förband som var riktigt nära varandra. Tveksamt om tyskarna hade kunna intagit Borivici utan strid om den regeln hade funnits från början.

Personligen tror jag att kampanjen kunde - trots sämre odds - vunnits av ryska sidan om man hade satsat mera på nedgrävt försvar och nött ut motståndaren. Med en defensiv roll för pansaret, som stöd för nedgrävt infanteri, så kunde man förhindrat att tyska StuG m m körde över eget infanteri. Men i efterhand så finns det alltid en lösning på allt; om det så krävs att motståndaren gör allt fel och den egna sidan allt rätt. :oops:

Sammanfattningsvis så tyckte jag att det fungerade över förväntan och var mycket lärorikt. Nu finns det ju iom detta faktiskt ett testat system, för att spela en kampanj i CMBB/CMAK och det är ju inte illa! :P

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 17 mars 2008, 01:34

Ja, får bara ge en berömvärd applåd till CMMK som agerade värd för den här kampanjen. Han har ett tålamod utan like och kampanjen hade knappast hållt utan honom. För övrigt så för vi en ny kampanj nu, aningen mindre i storlek i väntan på CMMK2.

Det är ett fältslag 2x2km i Afrika. Jag spelar britt tillsammans med CMMK och en annan till. Sedan skulle jag vilja ställa mig undrade till varför så få skalmaniter faktiskt spelar det här spelet. Det är ju trots allt en av de bästa simuleringarna av de taktiska striderna på WW2 hittils.
Nutidsforum: polemik.se

cmmk10
Ny medlem

Inlägg av cmmk10 » 13 april 2008, 14:13

Ja, nu kör vi igen! Fast denna gång i en mycket förenklad kampanjvariant: mer att läsa finns här http://groups.msn.com/CMMK/qbkampanj.msnw.

Kartans storlek är max vad CMAK kan ge, så det blev 5040x3920 meter. Bilden visar en vy från områdets högsta punkt.

Bild

Som synes; brutal ökenterräng utan mycket mer än nivåskillnaderna att gömma sig bakom. Så här är det pansarstrid på avstånd som gäller. :P

För närvarande så verkar den tyska sidan lite trög och då det snart är dags för spelarbyten (vi är i 24 minuten av 25) så är det öppet för intresserade tyskar.

Instämmer med Haido här ovan - CMBB/CMAK borde vara det ultimata spelet för historiskt och taktiskt intresserade wargamers. Dessutom, en sådan sak som att man enkelt kan spela när man får en kvart över, gör ju att även en småbarnsförälder kan delta i en sådan här "Play By E-Mail"-kampanj. :)

Skriv svar