Har sett två av de tre avsnitten ur dokumentärserien Wallenberg nu. Jag tycker det är en välgjord och intressant serie som visar vilken dominans familjen haft i Sveriges näringsliv. Marcus Wallenberg (1899-1982) var verkligen en herre som hade ett finger med i allt, han tycks också precis som sin far med samma namn varit väldigt arbetsam, arbetsnarkoman skulle man nog kunna säga. Det är något drag av sparsamhet hos alla affärsmän av den äldre generationen också, en slags puritanism där man minsann inte ska leva något slösar och jetsetliv utan i sann lutheransk anda slita...det är samma sak med Rockefeller och Henry Ford på sin tid, och vi har ju även sett Ingvar Kamprad skynda till lunchen eftersom kaffet är fem kronor billigare då, på hans eget miljardbygge ikeas restaruanger.
Genomgående i familjen Wallenberg är också den patriarkiska strukturen...det är farsan som bestämmer och därmed punkt. Först den gamle storpatriarken André Oscar som grundade Stockholms enskilda Bank 1846 och som lyckades producera mer än 20 barn, sedan var hans son Häradshövdingen Marcus Wallenberg (1864-1943) den som kom att styra. Och hans son Marcus Wallenberg tyckte upenbarligen inte alls om att höra åsikter som inte gick i linje med vad han ansåg, då fick man en rejäl utskällning så att man inte upprepade den dumma idén att sätta sig på tvären.
Marcus och framför allt hans äldre bror Jakob hamnade i blåsväder då de haft samarbete med Bosh-koncernen i Tyskland under andra världskriget, men i det första programet lyfts också fram att Jakob hade nära kontakter med Karl Gördeler. Mannen som var djupt involverad i sammansvärjningen mot Hitler och som var en av många att avrättas då Stauffenbergs attentat inte lyckades. I samband med detta brände Jakob sina papper som hade med Tyskland att göra, och programmet föreslår att det var för att han inte skulle dras in i jakten på de sammansvurna och att han alltså inte hade något att skämmas över, utan snarare var mer försiktig än vad som var nyttigt för hans rykte. den synnerligen vänstervridne debattören Maj Weschelmann skrev i gårdagens aftonbladet att hon inte kunde begripa att man efter fyra års arbete med dokumentären kunde komma fram till en slutsats som skulle innebära att Jakob Wallenberg inte skulle vara en ärkeskurk...i princip. Hon kritserade försöket att rentvå honom och lyfte därmed tafatt fram en middag som Jakob hade med en tysk person från något ministerium den 2:e maj 1945. Skulle detta bevisa att han inte hade rent mjöl i påsen?
Intevjuerna med Peter Wallenberg är särskilt intressanta då han har mycket att berätta och också gör det, självklart får man komma ihåg att han i så lång utsträckning som möjligt försvarar familjen. Men han pratar relativt öppet om de slitningar som fanns i familjen och att han själv inte överhuvudtaget var påtänkt som efterträdare till sin far Marcus efter det att hans bror marc wallenberg tagit sitt liv 1971, detta trots att Peter var styresleordförande i Atlas copco och uppenbarligen var mycket kunnig vad det gällde industri och affärer då han bland annat varit i sydafrika och där byggt ut atlas copcos verksamhet under 13 år. Istället hade Marcus Wallenberg ett halvår före sin död gjort upp med PG Gyllenhammar om att Volvo skulle köpa in sig i stora kopparberg och atlas copco, två av wallenbergsfärens viktigaste företag. Detta hde skett bakom ryggen på alla, och det är där det sista avsnittet ska börja på måndag kväll.
Är det någon som också sett programen och har några synpunkter?
Wallenberg
Jag har sett en liten snutt av det första avsnittet, och såg hela det andra igår. Jag kan bara hålla med dig, serien är välgjord och mycket intressant. Jag tycker att programmet igår gav en mycket bra inblick i hur familjen fungerar, med en stenhård patriarkisk struktur och förhållandevis litet utrymme för normala familijerelationer och skyhöga krav. Detta är väl också det som ligger bakom familjens oerhörda framgångar på affärsplanet. Ekonomihistorikern David S Landes anser att familjen Wallenberg är det bästa exemplet på en lyckad familjedynasti i Europa, trots att konkurensen måste betraktas som hård. Jag håller med om intervjuerna med Peter Wallenberg, de är mycket intressanta. Han aktar sig noga för att öppet tala illa om sin far, men kommer ändå med insinuationer om att han kanske inte var världens trevligaste människa. Han är också oväntat öppen om slitningarana inom familjen, även om han såklart mest kommenterar de situationer som rör honom själv. Han ger för övrigt alltid ett väldigt sympatiskt intryck i intervjuer.
Angående Jakob Wallenbergs Tysklandsaffärer, så publicerades denna artikel dagens SvD. Anders Johansson, författare till "Den hemliga armén", påstår att Jakob hade kontakter med den norska Hjemmefronten. Skulle det kunna vara denna middag som Maj Weschelmann syftar på? Det skulle i så fall visa på hur olika man kan tolka en händelse...
För övrigt så har jag hört, att de två första avsnitten av serien ska ligga uppe på Piratebay om några skalpersoner till äventyrs skulle syssla med dylika saker...
Angående Jakob Wallenbergs Tysklandsaffärer, så publicerades denna artikel dagens SvD. Anders Johansson, författare till "Den hemliga armén", påstår att Jakob hade kontakter med den norska Hjemmefronten. Skulle det kunna vara denna middag som Maj Weschelmann syftar på? Det skulle i så fall visa på hur olika man kan tolka en händelse...
För övrigt så har jag hört, att de två första avsnitten av serien ska ligga uppe på Piratebay om några skalpersoner till äventyrs skulle syssla med dylika saker...
Om man till äventyrs inte sysslar med Pirate Bay och annat liknande så kan man ändå se serien igen - på SVTs hemsida:Ferocius skrev: För övrigt så har jag hört, att de två första avsnitten av serien ska ligga uppe på Piratebay om några skalpersoner till äventyrs skulle syssla med dylika saker...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... pos=lasmer
Där lär dokumentären ligga åtminstone ytterligare ungefär 30 dagar.
Jag har sett båda avsnitten - och de är sevärda, om än kräver de en del koncentration från tittaren. Ibland är det lite segt, ibland fruktansvärt intressant.
Man kan alltid diskutera sådana här programs neutralitet - man skall vara väl medveten om att Wallenberg sätter rätt hårda krav på de intervjuer där de medverkar (i sig inte särskilt konstigt eftersom de egentligen inte har något intresse av att vara med i några intervjuer alls). Men det tycker jag dokumentärmakaren har löst elegant genom att just poängtera att det är Wallenbergarnas bild som ges.
I eftertexterna till programmet står vilka som bistått projektet med stöd - den nyfikne kan ju räkna hur många av de organisationerna och stiftelserna som på olika sätt får Wallenberg-pengar
- Perra
- Medlem
Dra på trissor! Så fräck trodde jag inte ens Weschelmann var...att hon försöker förvränga Wallenbergs överläggningar med norska motståndsmän om hur man skulle förmå wehrmacht att ge upp och interneras av svenskarna...till att han var polare med nazister. Det är samma middag då Weschelmann också uppger Ehrensvärds dagboksanteckningar som källa, det värsta är ju att sånt går i tryck i en tidning som aftonbladet som så många läser.Ferocius skrev: Angående Jakob Wallenbergs Tysklandsaffärer, så publicerades denna artikel dagens SvD. Anders Johansson, författare till "Den hemliga armén", påstår att Jakob hade kontakter med den norska Hjemmefronten. Skulle det kunna vara denna middag som Maj Weschelmann syftar på? Det skulle i så fall visa på hur olika man kan tolka en händelse...
Så här skriver Weschelmann om det hela
Anmärkningsvärt är ju att Weschelmann måste varit medveten om att hon ljuger, har hon läst Ehrensvärds dagboksanteckningar om middagsmötet måste hon ju också vetat vad det handlade om...vilket knappast var en nöjesmiddag mellan gamla vänner utan diskussioner som syftade till att så fort och smärtfritt som möjligt få Norge fritt. Att hon har mage...snacka om att förvränga historien för sina politiska syften.Så sent som den 2 maj 1945 - samma dag som Berlins kapitulation - åt Jacob Wallenberg middag på den tyska legationen, spioncentralen par exellence i skandinavien, tillsammans med den tyska ministern. Middagen fortsatte orivat hos ministern samma natt (enligt Carl August Ehrensvärds dagboksanteckningar 1938-1957). En motståndsman med fel middagsvanor?
Aftonbladet, 2007-01-04, sid 5
Anders Johansson i SvD skriver så här och verkar ha ett större ansvar för att saker och ting blir rätt
Arvid "Söberg" Brodersen var ivrig förespråkare för den, som det skulle visa sig framgångsrika strategin att genom psykologisk krigföring och förtroliga kontakter förmå den tyska krigsmakten
Wehrmacht att kapitulera i Norge under ordnade former.
Han vann gehör hos Hauge och Hjemmefronten för ett inofficiellt eld upphör, som skulle följas av att de tyska styrkorna marscherade över gränsen till Sverige för att låta sig interneras.
Jacob "Lea" Wallenberg deltog då denna plan diskuterades vid en tysk-svensk herrmiddag på Reisen i Stockholm i början av maj 1945.
Bland middagsgästerna fanns bland andra svenska försvarsstabens chef general C.A. Ehrensvärd och överste Raimund Hörst, underrättelsechef vid det tyska överkommandot i Norge.
Får röda knollror på ryggen av att bara läsa hennes namn! Är där någon som tar henne på allvar fortfarande? Det är väl den stadigvarande svenska avundsjukan som lyser igenom. Har du lyckats måste du vara suspekt, titta på Stenbeck t.ex.
Har ej sett dokumentären skall försöka se reprisen. Programmen som finns på Svt, går de att ladda ner?
Mvh
Gostap
Har ej sett dokumentären skall försöka se reprisen. Programmen som finns på Svt, går de att ladda ner?
Mvh
Gostap
Tyvärr missade jag både avsnitten men har nu tittat på både programmen via Svts hemsida.
En bra dokumentär om en av Sverige mäktigaste familjer där man man ser hur hur stort inflytande de har haft i Svensk industri.
Det ser även ut som Sverige hade varit betydligt sämre i förhållande mot andra utländska bolag om det inte vore för Wallenberg. Visst man kan inte bli
framgångsrik utan trampa andra på tårna
Jag anser ändå trots ibland tvivelaktiga beslut ändå att Sverige kan tacka Wallenberg för vad den familjen har givet Sverige.
Som aktie ägare i de flesta Wallenbergs ägda bolagen ser jag ljust på framtiden, kan mycket väl tänka mig köpa mera aktier.
En bra dokumentär om en av Sverige mäktigaste familjer där man man ser hur hur stort inflytande de har haft i Svensk industri.
Det ser även ut som Sverige hade varit betydligt sämre i förhållande mot andra utländska bolag om det inte vore för Wallenberg. Visst man kan inte bli
framgångsrik utan trampa andra på tårna
Jag anser ändå trots ibland tvivelaktiga beslut ändå att Sverige kan tacka Wallenberg för vad den familjen har givet Sverige.
Som aktie ägare i de flesta Wallenbergs ägda bolagen ser jag ljust på framtiden, kan mycket väl tänka mig köpa mera aktier.
Även det sista avsnittet var mycket bra, det som överaskade mig mest var Peters totalsågning av Percy Barnevik. Han brydde sig inte ens om att linda in det särskilt mycket, utan var ganska rakt på sak. Avsnittet om bankkrisen var också lärorikt, jag har fått lära mig att SEB bara klarade sig tack vare statens hjälpprogram, men det påståendet tillbakavisades tämligen direkt.
Sedan så måste jag bhålla med Leonidas om familjens öppenhet, som åtminstone jag inte hade väntat mig.
Undrar hur många priser serien kommer att få? Mitt tips ligger på 3.
Sedan så måste jag bhålla med Leonidas om familjens öppenhet, som åtminstone jag inte hade väntat mig.
Undrar hur många priser serien kommer att få? Mitt tips ligger på 3.