Jag undrar om någon AVK krigsfilm kunnig person kunde hjälpa mig med en svart-vit krigsfilm som jag såg på en VHS kassett i mitten av 1980 talet.
Handlingen var att en australiensisk Z styrka skulle landstiga men precis på stranden så mejas alla utom sju stycken ned och de blir krigsfångar i det ökända japanska fängelset Krangi i Singapore tror jag att det var.
De sitter där dödsdömda ett bra tag och utvecklar en form av kamratskap med några av de japanska officerarna
När dödsdomen ska genomföras får vi följa deras vånda inför att halshuggas. Den japanske officer som blivit deras vän utför avrättningarna i gammal Bushido tradition som säger att en nära vän ska utföra hugget som jag förstod det.
Är det någon som känner igen handlingen i filmen och vad heter den ?
Jag kan väl tillägga att det inte är den filmen med Mel Gibson som är i färg.
En fråga till medlemmarna.
- Ståhlspets
- Medlem
En fråga till medlemmarna.
Senast redigerad av 2 Ståhlspets, redigerad totalt 4 gång.
Kan det här vara filmen du letar efter? finns på http://www.lovefilm.se
Fånglägret Changi
(1965) FastTrak
Oscarnominerade George Segal blev stjärna efter sin insats i det episka dramat som utspelar sig under andra världskriget och som är baserat på den bästsäljande romanen av James Clavell, författaren bakom Shogund. Filmen porträtterar en gatusmart soldat som sitter i ett japanskt fångläger. Mitt under de vedervärdiga förhållanden som råder i lägret lyckas han nå en maktposition över sina militära och sociala överordnade, manipulera människorna omkring honom och få kontroll en över svarta marknaden i fånglägret. "Fånglägret Changi" är en mäktig berättelse om en mans kamp för att överleva och lyckas mot alla odds. Den nominerades till två Oscar 1965 för Bästa Scenografi och Bästa Foto.
Fånglägret Changi
(1965) FastTrak
Oscarnominerade George Segal blev stjärna efter sin insats i det episka dramat som utspelar sig under andra världskriget och som är baserat på den bästsäljande romanen av James Clavell, författaren bakom Shogund. Filmen porträtterar en gatusmart soldat som sitter i ett japanskt fångläger. Mitt under de vedervärdiga förhållanden som råder i lägret lyckas han nå en maktposition över sina militära och sociala överordnade, manipulera människorna omkring honom och få kontroll en över svarta marknaden i fånglägret. "Fånglägret Changi" är en mäktig berättelse om en mans kamp för att överleva och lyckas mot alla odds. Den nominerades till två Oscar 1965 för Bästa Scenografi och Bästa Foto.
- Ståhlspets
- Medlem
Jag uppskattar verkligen din hjälp men efter att ha läst igenom handlingen och kontrollerat på nätet så är det inte denna film som jag avser utan den du refererar till verkar mer vara en fånge som rör sig ibland japanerna och organiserar saker.
Jag är inte så säker på att filmen om Z styrkans commandos är överförd till DVD och isåfall måste vi hitta någon lista eller ett arkiv på gamla krigsfilmer någonstans.
Ett alternativ är ju förstås att leta på nätet om Z styrkans kommando operationer eller uppgifter om Krangi fängelset under andra världskriget.
Jag tänkte om man hittar namnen på de 7 (?) som halshöggs där 1945 tror jag att det var.
Jag minns att den var oerhört bra med en nerv som man inte hittar så ofta i krigsfilmer om AVK nuförtiden.
Jag hittade detta som jag nu tror att filmen handlade om:
"1944 Operation Rimau, when every one of the 23 men on that raid was killed or captured and executed. Most of these men are buried at Kranji War Cemetery in Singapore."
Letandet går vidare så vi får se om vi hittar filmen.
Detta är en sann historia och de halshuggna ska ligga begravna i Krangis krigskyrkogård.
Jag är inte så säker på att filmen om Z styrkans commandos är överförd till DVD och isåfall måste vi hitta någon lista eller ett arkiv på gamla krigsfilmer någonstans.
Ett alternativ är ju förstås att leta på nätet om Z styrkans kommando operationer eller uppgifter om Krangi fängelset under andra världskriget.
Jag tänkte om man hittar namnen på de 7 (?) som halshöggs där 1945 tror jag att det var.
Jag minns att den var oerhört bra med en nerv som man inte hittar så ofta i krigsfilmer om AVK nuförtiden.
Jag hittade detta som jag nu tror att filmen handlade om:
"1944 Operation Rimau, when every one of the 23 men on that raid was killed or captured and executed. Most of these men are buried at Kranji War Cemetery in Singapore."
Letandet går vidare så vi får se om vi hittar filmen.
Detta är en sann historia och de halshuggna ska ligga begravna i Krangis krigskyrkogård.