The Last King of Scotland

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Giancarlo
Medlem

The Last King of Scotland

Inlägg av Giancarlo » 5 juli 2007, 23:41

Ni som har sett den? Vad tyckte ni? Jag tyckte den var mycket bra, speciellt tack vare Forrest Withacker men även miljögestaltningen, dock var den rätt blodig och äcklig i överkant! Nästan aldelles lite väl.
Hur skiljer sig historien om Idi Amin i filmen gentemot den verkliga historien?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 5 juli 2007, 23:50

Finns en dokumentär DVD om honom filmat av en Fransk filmare, mer intressant är dikten säger jag.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 juli 2007, 02:41

Har inte sett den nya, men det finns ju engammal film som hette "Idi Amin" tror jag, det var en blodig dramatisering från 80-talet har jag för mig... mycket rolig. :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Re: The Last King of Scotland

Inlägg av tyskaorden » 7 juli 2007, 15:48

Giancarlo skrev:Ni som har sett den? Vad tyckte ni? Jag tyckte den var mycket bra, speciellt tack vare Forrest Withacker men även miljögestaltningen, dock var den rätt blodig och äcklig i överkant! Nästan aldelles lite väl.
Hur skiljer sig historien om Idi Amin i filmen gentemot den verkliga historien?
Har också nu sett denna film och instämmer det var en mycket bra film, Forest Whitaker spelar Idi Amin med bravur.

Det som skiljer filmen från den verkliga historien är faktiskt gestalten dr. Garrigan som är helt fiktiv.Tidsrytmen är också komprimerad, asiaterna utvisandes t.ex. från Uganda år 1972 och flygkapningen ägde rum år 1976. Den kvarvarande gisslan fritogs senare av en israelisk kommandostyrka.

Skriv svar