I kväll: Sverige, Göring och hans dotter

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

I kväll: Sverige, Göring och hans dotter

Inlägg av Marcus » 4 augusti 2007, 09:34

SVT1 20.40
Minnenas television

Sverige, Göring och hans dotter. Björn Fontanders film från 1984 om Hermann Görings kopplingar till Sverige. Därefter den helt unika intervju som Fontander 1986 lyckades få med Hermann Görings dotter Edda. Björn Fontander är den enda som någonsin fått Edda Göring att ställa upp framför en tv-kamera. Arne Weise och Björn Fontander har inför det här programmet, 2007, besökt Rockelstad i Sörmland. Det slott där Hermann Göring i början av 1920-talet träffade den kvinna han gifte sig med 1923: Karin von Kantzow.
/Marcus

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 augusti 2007, 09:54

Ett program som jag hade hoppas lite mera på än vad som blev. Visst det var intresant att att höra historien om Görings resa till Sverige och hur han kom till slottet men allt det där visste jag redan.

Det som var mera intresant var interjuvn med Edda G gjord 1984, vilket märktes av miljön. Då jobbade hon som läkarsekreterare i München och såg ut att må bra. Hennes barndom var tydligen inte hekt lätt fattigt och eländigt men nu verkar det som hon klarade sig ganska bra.

Då och då interjuvn kom reporten snubblande nära förintelsen men hon lyckades prata ut sig ämnet flera ggr, utan att ta någon direkt ställning i frågan.

Hennes uppfattning om Göring gjorde rätt eller fel svarade hon i stil med: Göring var min pappa och jag älskade honom över allt.

Under den tiden som interjuvn var(1984) satt fortfarande Rudolf Hess i fängelse(Spandua) vilket hon tyckte var fel. Hon ansåg att ett sådan man borde släppas ex;: för hans då höga ålder.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 5 augusti 2007, 17:14

Ja intervjun med Edda Göring var mycket intressant, hade helt missat att programet skulle sändas men satte mig ned framför TV när intervjun med henne började.

Skriv svar