Filmklubben: Amen idag Svt 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Mr x
Medlem

Filmklubben: Amen idag Svt 2

Inlägg av Mr x » 23 augusti 2007, 19:19

I dag på Svt 2 filmen "Amen"

Fransk långilm från 2002. (Amen) SS officeren Kurt Gerstein får inblick i hur förintelselägren fungerar och beslutar sig för att få katolska kyrkan att fördöma och stoppa hanteringen. Men kyrkan är mycket ovillig att använda sitt inflytande. Däremot när kriget väl är slut så hjälper kyrkan av humanitära själ nazistförbrytare att fly till Sydamerika. Kurt Gerstein döms som SS officer för krigsförbrytelser men blir efter sin död återupprättad. Regi: Costa-Gavras. I rollerna: Ulrich Tukur, Mathieu Kassovitz, Ulrich Mühe, Michel Duchaussoy, Ion Caramitru m.fl

källa:Svt 2

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 24 augusti 2007, 00:23

Tittar just på denna enbarmliga smörja. Alla SS-officerare klädda i den svarta Allgemeine SS uniformen med ärmörn?! Till den ska det vara hakkorsarmbindel. Detta sänker trovärdigheten och får filmen att framstå som ännu en misserabel Hollywood produktion. Svarta SS uniformer brukade dom ha i de sämre av Kommandoserien eller Seriebibliotekets krigsserier. Jag trodde vi hade passerat det stadiet år 2000. Filmen om Kurt Gerstein är rena smörjan, ett hycklade patos, en vrångbild av verkligheten.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 24 augusti 2007, 08:33

På vilket sätt är det en vrångbild och ett hycklande patos? Bara för att de råkar ha felaktiga uniformer och om de hade det hur många av tittarna tror du märker det eller överhuvudtaget bryr sig?

Personligen tycker jag att den står sig ganska bra som film. Och som på ett hyffsat trovärdigt sätt visar på de vedermödor en person kan ha kring att "tvingas" delta i något den tycker är moraliskt felaktigt. Men inte ha mod eller styrka att bryta sig ut och fly.
Sedan hur den exakt berättar, beskriver och följer historien kan jag inte avgöra just nu eftersom jag inte läst speciellt mycket om Gersteiners öde.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 augusti 2007, 08:42

Intressant att jämföra filmens Gerstein-porträtt med exempelvis Peter Englunds skildring. Om jag minns rätt skall Gerstein enligt Englund ha gått med i SS för att ta reda på en försvunnen släktings öde (eutanasiprogrammet). I filmen verkar Gerstein mer vacklande mellan tysk patriotism och luthersk humanism. Men den egentliga kängan utdelas ju mot Vatikanen - att nazisterna är busar ses som självklart. Slutet med Hudal som ODESSA-språngbräda bekräftar den bilden.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 25 augusti 2007, 17:22

Jag tyckte filmen var bra kort och gott. Lyfter fram katolska kyrkans hållning i frågan på ett bra sätt. Trevligt med europeiskt film också.

Rörande rekvisitans kvalitét så gör det väl egentligen inte alltför mycket så länge inte helhetsbilden påverkas. Man fattar ju att personerna ska vara SS, om de sedan är felmärkta är inte hela världen för de flesta av oss.

Skriv svar