Svensk medeltid på film?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Svensk medeltid på film?

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 oktober 2007, 01:14

Det finns massor av långfilmer som handlar om europeisk medeltid. Både lysande klassiker och urusla kalkoner har gjorts. Dokumentärfilmer om medeltiden ur flera olika synvinklar finns också i massor. Det som jag nu har börjat fundera över är varför det däremot finns så ytterst få filmer om nordisk medeltid och ännu mindre om svensk medeltid? De filmer som däremot har gjorts handlar främst om vikingar. De enda filmerna om främst nordisk medeltid som jag kommer på är Kristin Lavransdatter (1995), Jungfrukällan (1959) och Det sjunde inseglet (1956). Av dessa så är det endast Ingmar Bergmans Jungfrukällan (1959) och Det sjunde inseglet (1956) som handlar om svensk medeltid. Sedan har Herman Lindqvist gjort dokumentärer om den heliga Birgitta och andra personer. Däremot kan jag inte komma på någon film som överhuvudtaget skulle handla om Kalmarunionen och 1400-talet. Vad beror det på att det inte i Sverige har gjorts långfilmer om Kalmarunionen eller om medeltiden i större utsträckning? Nu verkar det dock börja komma filmer om Arn och 1200-talet men varför så ytterst magert intresse för svensk medeltid?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 oktober 2007, 02:17

Vi har ju de inte särdeles briljanta alstern "Petri tårar" och "Tre solar", samt den samnordiska barn/ungdomsfilmen "Miraklet i Valby" och i viss mån "Ronja rövardotter", men det är som du säger: ingen seriös film som utspelar sig under svensk (sen)medeltid verkar ha gjorts. Det är ju inte brist på dramatiska händelser att filmatisera, men jag misstänker att historiska skildringar före år 1500 varit i strykklass redan innan historiska filmer i allmänhet föll ur modet till förmån för mer socialrealistiska skildringar. Det har gjorts otaliga tv-serier och filmer om Gustav III, men så vitt jag vet inte en enda om Magnus Eriksson eller Sten Sture den äldre. "Kostymfilm" är lite av ett skällsord bland "seriöst" syftande filmskapare, och det i kombination med kostnaderna för att kunna göra en rejäl bataljmålning om t.ex. slaget på Brunkebergsåsen har nog skrämt bort de flesta producenter. Betänk ödet för Mats Helge Olsson och hans "Sverige åt svenskarna"...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 29 oktober 2007, 21:25

Bästa medeltidsfilmen som gjorts i Sverige är väl sagan Bröderna lejonhjärta?

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 29 oktober 2007, 23:34

Om man kan räkna in tecknat bland svensk medeltidsfilm. Så får man inte glömma serien trälarna (eller vad den hette). En serie som gick någon gång i början på 80-talet :)

Skriv svar