Jag tog bort hans namn då jag inte vill lägga ut namn på internet utan vidare.Hej
De båda finlandssvenska dokumentärserierna om Karelen/Ladoga har nu fått
preliminära repristider i SVT. Sändningstiden kommer att bli torsdagar kl
12.05 i SVT1 - efter årsskiftet.
Serien "Vid Ladogas stränder" kommer att visas 10/1, 17/1 och 24/1 kl
12.05 i SVT1.
Serien "Landet som Stalin tog" kommer att visas 31/1, 7/2, 14/2, 21/2 kl
12.05 i SVT1.
Observera att sändningstiderna är preliminära och att det kan komma att
bli aktuellt med justeringar. Kolla gärna i en tv-tidning, eller i
tv-tablån på svt.se
SVT repriserar Vid Ladogas stränder & Landet som Stalin
SVT repriserar Vid Ladogas stränder & Landet som Stalin
Fick precis följande mail från SVT. Riktigt stor eloge till den som skickade mig detta. Han har alltså behållit min emailadress sedan jag frågade om reprisering av Landet som Stalin Tog.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Del 2, 3, och 4 av Landet som Stalin tog handlade om Näset, Petsamo respektive de delar av Salla och Kuusamo som överläts till Sovjet 1944 vid mellanfreden i Moskva.
Min uppfattning är att dom är sakliga men för det mesta vinklade från en Finsk synvinkel, vilket är naturligt. Det är mycket fokus på hur fint och levande områdena var innan kriget, samt hur slitet och öde det är nu.
Att Alakurtti och Petsamo, och kanske Ladogakarelen må vara avfolkat enligt det som Possi skriver kan jag tänka mig, men näset är ju fullt med liv om man inte räknar den 100 km gränszon som Ryssland har där det finns vissa begränsingar. Sankt Petersburgs växande över och medelklass bygger sommarstugor och det är fullt med service längs M-18 för den stora trafiken där.
Min uppfattning är att dom är sakliga men för det mesta vinklade från en Finsk synvinkel, vilket är naturligt. Det är mycket fokus på hur fint och levande områdena var innan kriget, samt hur slitet och öde det är nu.
Att Alakurtti och Petsamo, och kanske Ladogakarelen må vara avfolkat enligt det som Possi skriver kan jag tänka mig, men näset är ju fullt med liv om man inte räknar den 100 km gränszon som Ryssland har där det finns vissa begränsingar. Sankt Petersburgs växande över och medelklass bygger sommarstugor och det är fullt med service längs M-18 för den stora trafiken där.