Kluvna hjärtan - ännu en musikteater

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Kluvna hjärtan - ännu en musikteater

Inlägg av Fredrik Andersson » 26 mars 2008, 12:26

Jaha mitt herrskap. Då har man så sakta börjat förbereda nästa års musikteater. Här kommer intresserade att kunna följa processen från manusskrivande till sista föreställning.

Det kommer nästa år att handla om separation orsakad av något av Sveriges alla krig under 1600-talets andra hälft. Förmodligen kommer det att handla om det dansk-svenska kriget på 1670-talet. Då kan man dessutom få in lite häxprocesser och annat. Huvudspåret kommer dock att kretsa kring krigsänkan Maria vars man far ut i kriget och inte på striderna som sådana även om dessa kommer att finnas i bakgrunden.

När maken är borta inleder Maria en relation med karln i granngården och när Marias make kommer hem hamnar de i en situation där Maria anklagas för både hor och häxeri är tanken.

I nuläget sitter jag och filar på grovmanus och har skrivit ungefär 60% av detta. Manuset kommer givetvis att omarbetas flera gånger och karaktärer läggas till och liknande. Dessutom ska musiken skrivas vilket brukar vara en egen liten uppsats bara det.

Mer information kommer!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Kluvna hjärtan - ännu en musikteater

Inlägg av Markus Holst » 26 mars 2008, 14:27

Jättekul att du skriver här även denna vända!

Jag kome ndirekt att tänka på Palle erövraren, dör ju pappan/Max von Sydow inleder ett förhållande med en förmodad änka, men där maken plötsligt återkommer.

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 29 mars 2008, 15:53

Skulle vara kul och få läsa manus sen ifall du är villig att publicera.
Nutidsforum: polemik.se

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 30 mars 2008, 09:59

Har ägnat lovet åt att skriva färdigt ett utkast till nästa års musikteater. Manus hamnade på 82 sidor.

Problemet med att skriva den här typen av föreställningar är det faktum att skolan har en policy som säger att alla som vill ska få delta. Det i sig är väl en vettig inställning men som manusförfattare ställer det till problem.

Som manus ser ut nu så är det ju den föreställning jag ser framför mig. De rollkaraktärer som jag anser behövs för att framföra berättelsen finns där och det grova arbetet är nu gjort. Men när sedan eleverna kommer och anmäler sitt intresse för att delta så inleds mitt personliga inferno. Då kommer jag att behöva lägga till karaktärer som egentligen inte har någon betydelse för berättelsen. Inte så kul men det är priset man får betala.

Undrar om Bergman skrev till roller när fler skådisar ville vara med? Måste kolla med Björn och Benny hur de brukar lösa det här problemet... :lol:

Haido:
Jo manus är visserligen inga statshemligheter. Jag kan mycket väl tänka mig att publicera det här om någon är intresserad. Men jag ser två problem. För det första - längden. Det handlar i nuläget om 82 sidor A4 med text skriven i Times New Roman stl 12. Det blir en lååång tråd det här.... För det andra vill jag inte att någon av eleverna som ska genomföra projektet ska se manus innan det blir officiellt.

En kompromiss - jag lovar att publicera manus samma dag som eleverna får tillträde till det i januari. Det vore faktiskt kul att höra vad ni tycker om det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 mars 2008, 19:03

Du fortsätter att imponera på mig. Jag använde fredagkvällen till att tota ihop en liten broschyr på 24 sidor. det tog hela dagen...

84 sidor... wow...

Skriv svar