Nån som sett en krigsserie som heter Slagfält och som går på National Geographic kanalen? Jag har äntligen fått denna kanal som jag längtat efter så länge och jag trodde först att det var serien Battlefield som gått på Discovery som man sände, men så såg jag att avsnitten bara var 30 min långa (Battlefield avsnitten på Discovery är uppemot en timme). I kväll sändes ett avsnitt om Filippinernas fall i början av 1942, och nåt rörigare har jag sällan sett. Texten hade absolut inget samband med den engelska speakerrösten vilket gjorde att man inte visste om man skulle försöka läsa texten eller försöka lyssna på rösten. Först trodde man förstås att det bara var fråga om att timingen på texten hade blivit fel (något som inte sällan brukar drabba textade krigsserier på Discovery), men sen insåg man att texten och speakerrösten verkligen inte hade något som helst samband. Bägge beskrev visserligen Filippinernas fall till japanerna, men där slutade likheten. Avsnitten av Slagfält på NG är textade av ett skandinaviskt företag som heter Broadcast Text (broadcasttext.com) och dom har även ett kontor i Stockholm på Kungstensgatan 23. Jag funderar på att maila till dom och fråga hur man kan texta så vansinnigt tokigt.
/Per
Slagfält på National Geographic
Re: Slagfält på National Geographic
Jag har sett något avsnitt i serien. Är tyvärr inte heller värst så imponerad. Har itne upplevt något problem med textningen men däremot bildkvalitén. De efterfärglagda filmsekvenserna gjorde mer skada än nytta. Hade mycket hellre sett svartvitt film istället för det de visade. Påminde lite om de gamla efterfärglagda Helan och Halvan-avsnitten som sändes på nittiotalet.
/Daniel
/Daniel