Borta med vinden II

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Borta med vinden II

Inlägg av Hans » 13 januari 2009, 15:17

Sedan sjuttiotalet (?) har ett antal framgångsrika filmer reproducerat sig, Rambo I till Rambo förtisjutton, Star Wars Indiana Jones m.m. När började detta fenomen och varför inte tidigare, Casablanca II vore väl något.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Borta med vinden II

Inlägg av NIL » 13 januari 2009, 15:36

Det finns en tvåa på BMV...om någon nu har missat det.
Den första tvåa som jag kan dra mig till minnes var "Hajen 2" men jag undrar om inte uppföljaren till "Sju vågade livet" kom tidigare. Sedan har vi ju de gamla följetongerna som rullade på biograferna under...

Nä nu är jag ute på tunn is, var finns varjag när man behöver honom som bäst?

Casablanca II, hmmm.....
Med Jean-Claude VanDamme och Victoria Silvstedt i huvudrollerna!
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2009, 00:20

I hyllan fanns "Världens herre" av en viss Mützelburg - det var den högst fristående fortsättningen av Dumas "Greven av Monte Cristo", det. Utgiven 1932.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 14 januari 2009, 06:35

"Sequels" lär vara ett sätt för filmindustrin att minska de finansiella riskerna. På 1970- och 80-talen började produktionskostnaderna, och därmed riskerna, skjuta i höjden. En uppföljare är oftast billigare, och man har ett hum om, hur mycket den kan tänkas kamma in. Enligt min uppfattning är det alltså oftast enbart frågan om pengar. Undantag finns förstås, Gudfadern t.ex. var väl tänkt att bli en trilogi från första början. "Remakes" är väl en variant på temat. King Kong finns väl i åtminstone tre varianter.

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2009, 08:36

Få se; efter King Kong (1933) kom Son of Kong samma år, minsann; "The critics' response to the film was generally mixed, but it was successful." Efter Frankenstein (1931) kom Bride of Frankenstein (1935). Hur många Tarzan-filmer som gjorts vet jag inte, men de som kom efter Tarzan the Ape man (1932) var många.

Stumfilmer gjordes snabbt och billigt, fick man en hit kunde man snabbt göra uppföljare i en takt som man idag inte kommer i närheten av.

Så nytt är fenomenet inte. Däremot har uppföljarna ofta, av förklarliga skäl, glömts bort fortare än "ettorna".

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 14 januari 2009, 09:43

Hexmaster skrev:Få se; efter King Kong (1933) kom Son of Kong samma år, minsann; "The critics' response to the film was generally mixed, but it was successful." Efter Frankenstein (1931) kom Bride of Frankenstein (1935). Hur många Tarzan-filmer som gjorts vet jag inte, men de som kom efter Tarzan the Ape man (1932) var många.
Hur f-n kunde jag missa dom?
Jag sätter mig själv i utvisningsbåset.
Äh, det löser sig.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 14 januari 2009, 10:30

Det finns ett rykte på internet som säger följande:
----------------
"Bollywood director Rajeev Nath’s new movie, Ezham Mudra (literally The Seventh Seal) is actually a remake of the 1942 Hollywood film Casablanca. Nath says it’s not only a huge tribute to the original film, he’s also doing the premiere right in the city of Casablanca to distract from the fact that it’s probably a comedy.

The Bogart role is taken by Malayalam star Suresh Gopi, and the ravishing Ingrid Bergman part will be in the hands of the equally ravishing Bollywood siren Mandira Bedi. So they’re not exactly rounding up the usual suspects."
----------------
Om det är sant vore det skrämmande... observera bara den engelska översättning av den indiska titeln.

/ currahee

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2009, 13:52

Flugornas herre är väl en film som producerat två gånger har jag för mig.

Stefan

Skriv svar