Populärvetenskap som merit

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Populärvetenskap som merit

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2009, 14:53

[ Har även startat denna tråd i annat forum - gör så ibland - det vore intressant att höra vad skalmaniterna har att säga. ]

Hittade följande (artikel från 1997, men det spelar just ingen roll):
- Perverst nog är inte det som lite föraktfullt kallas populärvetenskap på minsta sätt meriterande, säger Peter Englund utan ens minsta stänk av bitterhet i rösten.

- De böcker jag har skrivit, förutom min avhandling, ger mig i princip inga som helst formella möjligheter att söka några tjänster vid universitetet. Arbeten av den typen räknas över huvud taget inte. De ses snarare med viss skepsis och som en form av rent slöseri med tid.
http://www.tidningen-boken.com/KVART.HTM

Stämmer inte detta? Talet om den tredje uppgiften till trots ("I högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta." - Lag (2009:45)).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Populärvetenskap som merit

Inlägg av Hans » 17 april 2009, 15:24

Var är brytpunkten mellan vetenskap och populärvetenskap?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 17 april 2009, 15:30

Hans skrev:Var är brytpunkten mellan vetenskap och populärvetenskap?

MVH

Hans
När vanligt folk begriper, då är det populärvetenskap.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2009, 15:33

Förslag på definition: När man skriver någonting som avgjort inte innehåller någon ny kunskap, utan befintlig kunskap för en bredare målgrupp.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 11 maj 2009, 08:43

Mitt intryck är att populärvetenskaplig produktion i mycket ringa utsträckning räknas in vid tillsättningar. Prioriteringen inom universitetstjänsterna i humaniora verkar vara:
1/ undervisning
2/ forskning (mja, om man kan ordna egna medel, någon tjänstetid till forskning finns givetvis inte)
3/ tredje uppgiften finns i praktiken inte....

Vid de tillsättningar jag följt så har kraven på vetenskapliga meriter spelat störst roll och pedagogiken varit tungan på vågen. Populärvetenskapen har nog inte nämnts i utvärderingarna över huvud taget vad jag minns, även om man oftast skall redogöra för den i sin ansökan.

Pedagogik hanterades på samma sätt på 1970-talet (farsan fick överklaga en tillsättning av ett undervisningslektorat där min far hade tveklöst högst pedagogiska meriter och hans "motståndare" tveklöst högst vetenskaplig, för övrigt har farsan skrivit läroböcker och rott hem lite pedagogiska priser efter att han fick tjänsten i fråga)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 maj 2009, 17:32

Mina intryck överensstämmer med Englunds vad beträffar populärhistoria och den akademiska världen. Har hört många yttra detsamma som honom.

/Daniel

Skriv svar