"Det våras för extremhögern" (fransk dokumentär)
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
"Det våras för extremhögern" (fransk dokumentär)
Hej,
Intresserad av hur nationalismen de senaste åren fått en starkare position i en rad europeiska länder, särskilt i Italien och Ungern?? Har du det minsta intresse för detta och missade du den franska dokumentären "Det våras för extremhögern" då den visades i SVT 17 maj, så visas den igen ikväll 22/5 kl 22:00 på Kunskapskanalen. Du kan också se dokumentären när som helst genom SVT Play: http://svtplay.se/v/1554114/dokument_ut ... tremhogern
Jag har invändningar mot flera saker i dokumentären. Inte minst det svenska namnet då jag menar att "extremhögern" bara gäller en del av de skildrade rörelserna. Den franska originaltiteln "Europe: Ascenseur pour les fachos" stämmer bara in något bättre på samtliga skildrade rörelser och partier. Det klart gemensamma för samtliga skildrade är deras (ultra)nationalism. Den termen borde därför ha varit i rubriken IMHO.
Jag menar också att dokumentärens fokus är minst sagt bristfällig. Den gör ju anspråk på att skildra Europa - men med undantag av Ungern skildrar man enbart en del av västeuropas nationalister. Att inte skilda Europas största stat, Ryssland, och dessa massiva ansamling av nationalister i parlamentet; den enorma kosackrörelsen, Eurasia-rörelsen mm är grova missar. Vad jag syftar på med det senare framgår av dessa trådar:
viewtopic.php?f=66&t=34562
viewtopic.php?f=66&t=34602
Men, icke desto mindre är enligt min mening "Det våras för extremhögern" en ytterst sevärd dokumentär.
Lars
Intresserad av hur nationalismen de senaste åren fått en starkare position i en rad europeiska länder, särskilt i Italien och Ungern?? Har du det minsta intresse för detta och missade du den franska dokumentären "Det våras för extremhögern" då den visades i SVT 17 maj, så visas den igen ikväll 22/5 kl 22:00 på Kunskapskanalen. Du kan också se dokumentären när som helst genom SVT Play: http://svtplay.se/v/1554114/dokument_ut ... tremhogern
Jag har invändningar mot flera saker i dokumentären. Inte minst det svenska namnet då jag menar att "extremhögern" bara gäller en del av de skildrade rörelserna. Den franska originaltiteln "Europe: Ascenseur pour les fachos" stämmer bara in något bättre på samtliga skildrade rörelser och partier. Det klart gemensamma för samtliga skildrade är deras (ultra)nationalism. Den termen borde därför ha varit i rubriken IMHO.
Jag menar också att dokumentärens fokus är minst sagt bristfällig. Den gör ju anspråk på att skildra Europa - men med undantag av Ungern skildrar man enbart en del av västeuropas nationalister. Att inte skilda Europas största stat, Ryssland, och dessa massiva ansamling av nationalister i parlamentet; den enorma kosackrörelsen, Eurasia-rörelsen mm är grova missar. Vad jag syftar på med det senare framgår av dessa trådar:
viewtopic.php?f=66&t=34562
viewtopic.php?f=66&t=34602
Men, icke desto mindre är enligt min mening "Det våras för extremhögern" en ytterst sevärd dokumentär.
Lars
Re: "Det våras för extremhögern" (fransk dokumentär)
Lars Gyllenhaal skrev:Jag har invändningar mot flera saker i dokumentären. Inte minst det svenska namnet då jag menar att "extremhögern" bara gäller en del av de skildrade rörelserna. Den franska originaltiteln "Europe: Ascenseur pour les fachos" stämmer bara in något bättre på samtliga skildrade rörelser och partier. Det klart gemensamma för samtliga skildrade är deras (ultra)nationalism. Den termen borde därför ha varit i rubriken IMHO:
Vilken rörelse av de som är med i filmen skulle du kalla extremhöger, och varför är de andra rörelserna inte extremhöger?
Man brukar beteckna dessa rörelser som "extremhöger" av språklig hävd, men det säger ju inte så mycket om deras "ekonomiska politik" (om de ny skulle ha någon sådan), de brukar ofta iallafall identifiera med konservativa strömningar vilket ger dem en högerstämpel.
(Jag tycker begreppet "höger" överhuvudtager är rätt problematiskt, i det så slänger man ofta in mycket olika rörelser med väldigt skilda mål och som har stora direkta motsättningar emellan varandra. Ofta kallar man de som inte är "vänster" för höger. Allt från konservativa, kristdemokrater, till fascister, nationalister till pragmatiska centerpolitiker, socialliberaler, klassiska liberaler och anarkokapitalister. Någon kan ibland definiera den mest kontrollerade diktatur som höger medan en liberal demokrati också definieras som det? Men det är en annan diskussion. och det är också diskussionen om vem som är "vänster".)
Lars Gyllenhaal skrev:Jag menar också att dokumentärens fokus är minst sagt bristfällig. Den gör ju anspråk på att skildra Europa - men med undantag av Ungern skildrar man enbart en del av västeuropas nationalister. Att inte skilda Europas största stat, Ryssland, och dessa massiva ansamling av nationalister i parlamentet; den enorma kosackrörelsen, Eurasia-rörelsen mm är grova missar. Vad jag syftar på med det senare framgår av dessa trådar:
Fokuset kanske ligger på EU-länder, då man tar upp en del nationalister som sitter i EU-parlamentet.
En mycket sevärd dokumentär! Absolut.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
pandersson2
- Medlem
Inslaget är tyvärr inte tillgängligt för oss utanför Sverige. Ni som kan se det kanske kan skriva vilka länder och rörelser som omnämns.
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Här nämns de flesta av de skildrade organisationerna: http://svt.se/2.103970/1.1552966/det_va ... tremhogernpandersson2 skrev:Inslaget är tyvärr inte tillgängligt för oss utanför Sverige. Ni som kan se det kanske kan skriva vilka länder och rörelser som omnämns.
Obs andra bilden uppifrån av "Ungerska gardet". Deras svarta uniformer av 40-talssnitt och militära disciplin gör dem nog till den största utpräglat paramilitära nationalistorganisationen i Västeuropa, skulle jag tro.
Originalversionen av dokumentären finns på minst två platser:
http://www.youtube.com/watch?v=v9_58Ki3 ... playnext=1
http://www.dailymotion.com/video/x8oaip ... os-pa_news
Mvh,
L
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej Giancarlo,
Jag hade "köpt" att fokuset ligger på EU-länder om man använt EU i dokumentärens namn. Men eftersom man körde med Europa och nästan bara skildrade Västeuropa tycker jag det blev fel.
Men som sagt - mycket sevärt. Särskilt om de senaste årens upplopp i Ungern och hur extremt paramilitära Ungerska gardet är men ändå kan marschera på gatorna - man tappar hakan.
Mvh,
L
Orkar inte svara utförligt men kan exemplifiera med att jag anser det missvisande att kalla hela SD för högerextremistiskt. Visst finns det väl en del SD-medlemmar som är det men partiet i sig är väl främst nationalistiskt. Sen håller jag med dig om att begreppet "höger" överhuvudtager är problematiskt. Bättre att vara mer specifik.Vilken rörelse av de som är med i filmen skulle du kalla extremhöger, och varför är de andra rörelserna inte extremhöger?
Jag hade "köpt" att fokuset ligger på EU-länder om man använt EU i dokumentärens namn. Men eftersom man körde med Europa och nästan bara skildrade Västeuropa tycker jag det blev fel.
Men som sagt - mycket sevärt. Särskilt om de senaste årens upplopp i Ungern och hur extremt paramilitära Ungerska gardet är men ändå kan marschera på gatorna - man tappar hakan.
Mvh,
L
Vad som är politisk höger har inget med ekonomisk politik att göra, förutom möjligen ett försvar av äganderätten. Det finns annars en enorm späddvidd av ekonomiska synsätt inom högerpartier genom historien. Samma hos vänstern egentligen, de kapitalistiska idéerna var ju från början en vänsterrörelse. Vad som är politisk höger är mer en fråga om politisk tradition.Giancarlo skrev:Vilken rörelse av de som är med i filmen skulle du kalla extremhöger, och varför är de andra rörelserna inte extremhöger?
Man brukar beteckna dessa rörelser som "extremhöger" av språklig hävd, men det säger ju inte så mycket om deras "ekonomiska politik" (om de ny skulle ha någon sådan), de brukar ofta iallafall identifiera med konservativa strömningar vilket ger dem en högerstämpel.
Nu tänkte jag främst på den kontemporära högern. Men det ger perspektiv detLasseMaja skrev: Vad som är politisk höger har inget med ekonomisk politik att göra, förutom möjligen ett försvar av äganderätten. Det finns annars en enorm späddvidd av ekonomiska synsätt inom högerpartier genom historien. Vad som är politisk höger är mer en fråga om politisk tradition.
du säger.
Intressant. Hur menar du då? Tolkar du t.ex. Adam Smith som vänster eller? Begrepp som höger och vänster är ju väldigt beroende av kontexten.de kapitalistiska idéerna var ju från början en vänsterrörelse.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 24 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
När jag såg programmet kom jag att tänka på hur politiska motpoler kan komma till samma resultat från olika utgångspunkter.
I Skandinavien är EU-motståndet i första hand en fråga för vänstern. Medan det i resten av Europa är den yttersta högern som är de främsta EU-motståndarna.
Och jag upptäckte att han (Tysk eller Österrikare) som fastslog att man var mot integration och i stället önskade separation mellan olika folkgrupper förde exakt samma resonemang som dagens Israeliska regering gör.
I Skandinavien är EU-motståndet i första hand en fråga för vänstern. Medan det i resten av Europa är den yttersta högern som är de främsta EU-motståndarna.
Och jag upptäckte att han (Tysk eller Österrikare) som fastslog att man var mot integration och i stället önskade separation mellan olika folkgrupper förde exakt samma resonemang som dagens Israeliska regering gör.
Jag tolkar 1700-1800-tals liberalismen, vilket Adam Smith är en del av, som vänster. Motståndet mot den industrikapitalistiska (revolutionärt snabba) förändringen av samhället var betydande bland konservativa (=höger) ända in på början av 1900-talet.Giancarlo skrev:Intressant. Hur menar du då? Tolkar du t.ex. Adam Smith som vänster eller?
Den skandinaviska vänsterns EU-motstånd är nog främst av taktisk karaktär. Här har man kommit längst i fördelar för arbetarklass och levnadsstandard för de fattigaste i samhället. Hade förhållandet varit det motsatta, dvs. att vänstern skulle kunna räkna med än större framsteg om man närmade sig andra EU-länder så hade nog även den skadinaviska vänstern varit EU-förespråkare.Donkeyman skrev:När jag såg programmet kom jag att tänka på hur politiska motpoler kan komma till samma resultat från olika utgångspunkter.
Den nationalistiska högern däremot är ju ideologiska motståndare till EU-tanken och vill värna den egna nationens frihet. Här sitter nog EU-motståndet mycket fastare.