Dags för Robin Hood igen
Dags för Robin Hood igen
Gjorde en sökning utan att hitta att det tagits upp något om denna filmen tidigare
http://www.imdb.com/title/tt0955308/
Ridley Scott och Russel Crowe har lyckats bra tidigare i Gladiator, Fast sedan om det här blir något liknande är svårt att sia om. Svårt att hitta någon information om den förutom några enstaka bilder och roll listan verkar ha hunnit bytas ut några gånger med.
http://www.imdb.com/title/tt0955308/
Ridley Scott och Russel Crowe har lyckats bra tidigare i Gladiator, Fast sedan om det här blir något liknande är svårt att sia om. Svårt att hitta någon information om den förutom några enstaka bilder och roll listan verkar ha hunnit bytas ut några gånger med.
Re: Dags för Robin Hood igen
Kan bli bra, kan bli dåligt...om man följer det vedertagna konceptet så är det viktigt med starka karaktärer bland fulingarna.
Jag kommer inte ihåg titeln på Kevin Kostners nedslag i Robin Hood genren men det jag inte glömmer är Alan Rickman som sheriffen...underbar tolkning.
Det finns en historia om detta (sann eller falsk?) som gör gällande att Kevin Costner ville att man skulle klippa bort en del scener med sheriffen eftersom han kände att han blev bortspelad av den karaktären.
Jag kommer inte ihåg titeln på Kevin Kostners nedslag i Robin Hood genren men det jag inte glömmer är Alan Rickman som sheriffen...underbar tolkning.
Det finns en historia om detta (sann eller falsk?) som gör gällande att Kevin Costner ville att man skulle klippa bort en del scener med sheriffen eftersom han kände att han blev bortspelad av den karaktären.
Äh, det löser sig.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Ridley Scott är ju en kvalitetsstämpel på sätt och vis, men det hänger på om han har ett bra manus att arbeta med. Den senaste större Robin Hood-tolkningen var "Prince of Thieves" från 1991 med Kevin Costner, en film som inbjuder till lustmord.
Jag tillåter mig att kopiera ett citat från länken ovan: "kopplade bort autenticitetsareorna i hjärnan och bara lät mig roas istället".B Hellqvist skrev:Ridley Scott är ju en kvalitetsstämpel på sätt och vis, men det hänger på om han har ett bra manus att arbeta med. Den senaste större Robin Hood-tolkningen var "Prince of Thieves" från 1991 med Kevin Costner, en film som inbjuder till lustmord.
Som vanligt alltså, om man mår fysiskt illa av att se anakronismerna hagla - undvik, men om man är ute efter lite schysst underhållning är det som B Hellqvist skriver.
-
karlfredrik
- Medlem
Jag tycker den senaste Robin Hoodfilmer var bra.
-
Camilla.dk
- Medlem
Jeg har bare undret mig over at de seneste mange Robin Hood/middelalderhelte (a la Braveheart) film har haft midaldrende mænd i hovedrollerne - i middelalderen havde de vel været oldinger og den 30-årige "jomfru" de skal giftes med en pebermø 
Tyvärr finns det mängder av historiska fel i nya Robin Hood-filmen. Det absoluta värsta är "begravningen" efter att sir Walter Loxley (Max von Sydow) dödats av Godfrey. Hinduiska likbål användes inte i England i början av 1200-talet! Kremering förekom inte i Europa från kristnandet till 1800-talet. En medeltida engelsman (eller vilken europé som helst från denna tid) skulle ha blivit djupt chockat över den scenen.
Här finns ytterligare några fel i filmen:
http://www.moviemistakes.com/film8323
Här finns ytterligare några fel i filmen:
http://www.moviemistakes.com/film8323
Visst var det ovanligare att uppnå hög ålder på medeltiden än i dag, men jag tror inte att en person i 30-40-årsåldern betraktades som en åldring. Vissa människor blev gamla även på medeltiden. Skillnaden mot i dag var att risken att dö var relativt hög i alla åldrar.Camilla.dk skrev:Jeg har bare undret mig over at de seneste mange Robin Hood/middelalderhelte (a la Braveheart) film har haft midaldrende mænd i hovedrollerne - i middelalderen havde de vel været oldinger og den 30-årige "jomfru" de skal giftes med en pebermø
Eleonora av Akvitanien (John/Johan I av Englands mor, som också är med i filmen) föddes exempelvis i början av 1120-talet och dog inte förrän den 1 april 1204. Hon blev alltså drygt 80 år gammal. John/Johan var hennes yngste son och han föddes den 24 december 1167, när Eleonora var i 45-årsåldern.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Dum fråga och säkert väldigt OT - men vilken ÄR den mest historiskt korrekta filmen som gjorts avseende kläder, utrustning och handling? Jag är nyfiken på vad ni andra tycker, även om jag personligen vet vad jag anser.
- Valdemar Sappi
- Medlem
Vår egen "Robin Hood", grevedråparen och frihetskämpen Niels Ebbesen var mellan 30 och 35 när han stupade 1340. Båda hans söner blev över 80 år.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.