The Reader

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

The Reader

Inlägg av tyskaorden » 20 september 2009, 23:12

Såg nyligen the Reader som är baserad på Bernhard Schlinks bok Der Vorleser (Högläsaren på svenska, vet inte varför inte filmen fick denna titel). Den utspelar sig åren efter andra världskriget som på sitt sätt kastar en skugga över hela filmen som börjar som en kärlekshistoria mellan en tonårspojke och en något äldre kvinna. Den utvecklar sig dock till ett drama om skuld och ansvar. En fråga som dock inställer sig skulle en kvinna född i Tyskland år 1922 verkligen skulle kunnat varit analfabet? Tyskland hade ju ett väl utvecklat och obligatoriskt skolsystem sedan länge.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: The Reader

Inlägg av sonderling » 21 september 2009, 12:51

Jag och min fru såg filmen i helgen, vi var upplagda för romantik men filmen har en viss bitter eftersmak, som la sordi på romantiken.
Alltså jag fick känslan av att kvinnan (vars namn jag nu glömt) var lite ...hur ska jag säga ...bakom? (Slow skulle jag sagt på engelska.)
Jag har inte läst boken och det brukar ju sägas mer mellan raderna än vad man kan få med i en film. Men det skulle iallafall förklara analfabetismen? Sedan var det andra saker i hennes beteende som jag fann underligt. Och jag menar det händer ju faktiskt att barn i dag 2009 inte heller lär sig läsa i skolan.

Annars rekomenderar jag filmen starkt.

Sonderling

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 21 september 2009, 14:10

Klart en kvinna som är född 1922 i Tyskland kan vara analfabet. Finns analfabeter i Tyskland idag också, även om det är väldigt ovanligt. Man brukar väl prata om så kallad funktionell analfabetism när det handlar om i-länder idag.

Sen fick jag också intrycket att kvinnan var lite bakom flötet. Men om jag inte minns helt fel lärde hon väl sig läsa i slutet?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 24 september 2009, 00:42

Jo det är möjligt att hon är under medelintelligens. Du har mycket riktigt rätt Jokke hon lära sig att läsa senare så helt bakom flötet kan hon inte vara. Dock så går filmen lite förbi varför hon valde att ansluta sig til SS, i boken är det klarare att det berodde på att hon ville lämna Siemens då hon stod i begrepp att bli befordrad där och fruktade att hennes analfabetism skulle avslöjas.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 24 april 2011, 00:28

tyskaorden skrev:Jo det är möjligt att hon är under medelintelligens. Du har mycket riktigt rätt Jokke hon lära sig att läsa senare så helt bakom flötet kan hon inte vara. Dock så går filmen lite förbi varför hon valde att ansluta sig til SS, i boken är det klarare att det berodde på att hon ville lämna Siemens då hon stod i begrepp att bli befordrad där och fruktade att hennes analfabetism skulle avslöjas.
Det kan hända att tittaren ska inse detta när man ser henne erbjudas befordran inom spårvägen men tackar nej - man vet väl redan då att hon är analfabet? I vilket fall ska man väl koppla ihop Siemens och spårvägen?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar