Medeltidsmuseum

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Medeltidsmuseum

Inlägg av Olof Trätälja » 12 mars 2010, 12:39

Som kanske är många bekant så har är Norrbro och därmed även medeltidsmuseet i Stockholm färdigrenoverade och återöppnade. Naturligtvis var det därför dags för ett besök. Många besökare, som uppenbarligen väntat flera år, fanns där, men av de utlovade förbättringarna syntes inte så väldigt mycket. Visst alla montrar hade fått sig en rejäl uppiffning, diverse saker hade flyttats omkring, också tror jag att "klostret" var nytt. Kan i varje fall inte minnas det sedan tidigare. I övrigt fanns allt förutom en sak. En sak som jag särskilt gick dit för att kontrollera om den fanns kvar eftersom jag misstänkte att den offentliga propagandacensuren skulle racka ner och oundvikligen plocka bort den. Så till frågan:

VARFÖR har Stockholm Medeltidsmuseum censurerat och särskilt för censur utvalt just "den medeltida värmeperioden" när varje annat föremål och utställningsobjekt till synes har fått vara intakt?

På medeltidsmuseum fanns nämligen tidigare en lång tids/temperaturkurva och eftersom museet öppnade innan den senare klimathysteriska religionen gått ut med sina bannor så fanns den där som ett av få ställen där skoleleverna kunde se att nutida temperaturer ingalunda är exeptionella eller överhuvudtaget särskilt höga. Vidare kunde de se att klimatförändringar naturligen ofta sker snabbt och således för en gångs skull åtminstone få chansen att se en ocensurerad verklighet och genom den själva kunna bilda sig en uppfattning om den klimathysteriska religionen. Därutöver fanns metodbeskrivningar med trädringar osv. Nu fanns bara metodbeskrivningarna kvar....

Den medeltida värmeperioden hade också vid denna institution bandlysts.

Den relevanta frågan som jag ser det är vart det postmodernistiska PK-idealet är på väg att föra offentlig verksamhet och VARFÖR vilseledandet upphöjts till norm. Nog måste väl museet ha funderat över detta när man valde att censurera obekväm naturvetenskaplig verklighet !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Medeltidsmuseum

Inlägg av B Hellqvist » 12 mars 2010, 12:45

Varför inte skriva till Medeltidsmuséet och fråga, i stället för att polemisera här? Posta gärna svaret.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Re: Medeltidsmuseum

Inlägg av Olof Trätälja » 12 mars 2010, 13:13

Ingen dum idé faktiskt, jag skall fråga. Men det hela var så förutsägbart. Jag var nästan helt säker på att det skulle vara just så när jag kom dit och det var det. Samhällsproblemet är alltså egentligen så stort att medeltidsmuseet kanske inte ens själva reflekterat, utan tagit det som självklart att man inte får störa pågående politisk indoktrinering.

Jag tycker att frågan är stor och djupt oroande.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar