En teckning till

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

En teckning till

Inlägg av Sten Johnson » 5 april 2009, 00:37

Hej igen!

Det har blivit några fler stridsfordonsteckningar på min hemsida. Dessa kommer att var underlag för en serie muggar, med stridsfordonsmotiv, som "Arsenalen" i Strängnäs tar fram. Jag har fått göra lite researches, eftersom dessa är nymodigheter för en gammal Centurionman. Vad skulle dagens strv-förare sagt, om de fick köra en Centurion. Att dubbeltrampa den o-synkade lådan med ett pedaltryck på ca 60 kg krävde sin man. Ett terrängkörningspass gav ordentlig mjölksyra i vänsterbenet. För att inte snacka om att ge rätt mellangas vid nedväxling och motorbroms. Här kommer en teckning för dagens lyxlirare. Skulle inte förvåna mig om den är automatväxlad med klimatanläggning. Nog skämtat nu, jag har stor respekt för Er ungdomar som gör Er militärtjänst vid våra pansarregementen. Håll till godo med denna teckning. Vill ni se fler kolla på min hemsida http://www.stentecknare.se, klicka på pennan "Teckningar", skrolla till Centurionen och klicka på pennan "Fler stridsfordon"

Hälsn Sten Tecknare

Bild

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Re: En teckning till

Inlägg av Crister » 7 april 2009, 18:35

Riktigt fina teckningar

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 8 april 2009, 08:31

Sweet thang!

(Har själv kört Volvolastbil i lumpen som behövde dubbeltrampas; det gick lysande, men varför gör man det egentligen? Är för att lådan inte är synkroniserad eller vad?)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 april 2009, 15:53

lampros skrev:
(Har själv kört Volvolastbil i lumpen som behövde dubbeltrampas; det gick lysande, men varför gör man det egentligen? Är för att lådan inte är synkroniserad eller vad?)
Yepp, osynkad låda.
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 9 april 2009, 08:11

(Tack, en gammal gåta är löst. Inte för att jag fattar vad synk resp osynk i lådan egentligen är, men det är en annan femma; du behöver inte förklara. Det räcker för mig att veta "dubbeltrampar gör man när det är osynkad växellåda", ungefär som man vet att "ägg stelnar vid 60 grader" utan att man rent kemiskt-formelmässigt kan visa detta.)

Skriv svar