Stöld/förskingring av tiger II delar.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Andy
Ny medlem

Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.

Inlägg av Andy » 28 augusti 2010, 19:59

Allt är bullshit killen som "lånade" grejerna sålde dessa till Engelsmanen punkt.
Alltså är det en stöld punkt.

Det handlade inte om ett lån 8-)

Andy

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 28 augusti 2010, 22:11

Andy skrev:Allt är bullshit killen som "lånade" grejerna sålde dessa till Engelsmanen punkt.
Alltså är det en stöld punkt.

Det handlade inte om ett lån 8-)

Andy
Men det visste man nog inte när motorn och växellådan lånades ut alltså var det från pansarmuseets sida ett lån.
Att sen låntagaren hade bedrägliga avsikter är en annan sak.
Från museets sida var det en utlåning, från "låntagarens" sida var det bedrägeri och stöld.

Mustang
Ny medlem

Inlägg av Mustang » 29 augusti 2010, 01:10

Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir den så småningom en sanning. Låt oss sluta upprepa lögnen att motorn och växellådan med styrväxeln var värda 350 000 kr. Den som påstår detta är antingen väldigt okunning eller är ute och fiskar i grumligt vatten. Den normalbegåvade inser problemet att värdera dessa föremål. Föremålen var i "mint condition". Motorn, Maybach HL 230, kanske kan finnas att köpa i något enstaka exemplar om man betalar tillräckligt mycket för en motor i uruselt skick. Växellådan med styrväxeln är nog närmast omöjlig att få tag i, oavsett hur mycket som betalas. Enligt rykten i England har en förmögen samlare låtit gjuta och bearbeta två växellådshus för en kostnad av cirka två miljoner kronor - för två tomma hus! Med tanke på att grejerna från pansarmuseet var kompletta och fungerande då dom plockades ur vagnen, samt att dom sedan dess förvarats under bra förhållanden, så torde dom 350 000 kronorna behöva tiodubblas för att hamna någorlunda rätt i värderingen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 augusti 2010, 11:01

Låt rätten avgöra om den åtalade är skyldig eller inte. Att hävda att han är skyldig till diverse brott utan att ha alla fakta tillgängliga är att föregripa domslutet.

Mustang
Ny medlem

Inlägg av Mustang » 29 augusti 2010, 13:12

Bra, Hellqvist! Håller helt och hållet med dig. Rätten skall ta ställning i skuldfrågan, det skall inte göras i media av dom som inte alls är insatta i helheten. Det hindrar dock inte att vissa fakta lyfts fram i forumet och att diskussion förs kring exempelvis värdet på prylarna.

pansarskalle
Ny medlem

Inlägg av pansarskalle » 29 augusti 2010, 17:19

Mustang skrev:Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir den så småningom en sanning. Låt oss sluta upprepa lögnen att motorn och växellådan med styrväxeln var värda 350 000 kr. Den som påstår detta är antingen väldigt okunning eller är ute och fiskar i grumligt vatten. Den normalbegåvade inser problemet att värdera dessa föremål. Föremålen var i "mint condition". Motorn, Maybach HL 230, kanske kan finnas att köpa i något enstaka exemplar om man betalar tillräckligt mycket för en motor i uruselt skick. Växellådan med styrväxeln är nog närmast omöjlig att få tag i, oavsett hur mycket som betalas. Enligt rykten i England har en förmögen samlare låtit gjuta och bearbeta två växellådshus för en kostnad av cirka två miljoner kronor - för två tomma hus! Med tanke på att grejerna från pansarmuseet var kompletta och fungerande då dom plockades ur vagnen, samt att dom sedan dess förvarats under bra förhållanden, så torde dom 350 000 kronorna behöva tiodubblas för att hamna någorlunda rätt i värderingen.
Mustang, en befintlig motor är självklart mycket billigare att köpa jämfört med om motorn ska tillverkas. Det går inte att jämföra värdet mellan två helt skilda varor som de du beskriver. Fortfarande är det köparens marknad. Eftersom köparen, som har nog med pengar att betala vad det är värt, värderade motorn till 350 000 kronor, så är det också vad motorn var värd. Ett försäkringsbolag hade inte betalat mer än 350 000 kronor om en exakt likadan motor hade stulits idag, eftersom det inte har sålts några motorer av samma slag till ett högre pris.

Det är köparen som bestämmer priset. Motorn är alltså värd 350 000 kronor. Engelsmannen som köpte motorn lär inte vara åtalad för något. Därmed, det var inte fråga om häleri eller liknande och då är alltså priset korrekt. Motbevisa detta med ett konkret exempel på en likadan motor som sålts till ett högre pris. Om du inte kan det, då är motorn värd 350 000 spänn.

Mustang
Ny medlem

Inlägg av Mustang » 30 augusti 2010, 00:19

Pansarskalle säger att det pris köparen betalar till den som stulit eller förskingrat prylarna är det samma som prylarnas värde! Är den rätte ägarens uppfattning om värdet helt ointressant? Är det helt ointressant vad betalningen blivit om prylarna bjudits ut på öppna marknaden? Pansarskalle säger att eftersom köparen inte är dömd för häleri så är det pris han betalat lika med värdet. Eftersom polisutredning hos engelska polisen fortfarande pågår av köparens roll i affären vet vi inte vad det slutar i. Om det slutar i att köparen blir fälld för häleri, blir då grejorna helt plötsligt mer värda än 350 000? Det har sålts Maybach-motorer av ett "billigare" utförande, bland annat en motor för 600000 kronor för inte så länge sedan. Motorn var trots priset i behov av ordentlig renovering. Växellådan med styrväxeln är med all säkerhet värd betydligt mer än motorn. Vad jag hört har prylarna värderats med hjälp av expertis både i Sverige och utomlands, och den värderingen slutar på helt andra summor än 350 000.
Att ett nytillverkat växellådshus skulle kosta mer än ett originalhus får nog stå för pansarskalles egen uppfattning. Du kan köpa en nytillverkad perfekt kopia av 1700-talsjusstake, för ca 20 000. Du får betala det tiodubbla för en äkta ljusstake. Jag tvingas ibland köpa nytillverkade, perfekta kopior av originaldelar till mina renoveringar. Kopiorna är förbaskat dyra, men jag skulle med glädje betala mycket mer för en äkta originaldel i bra skick, bara de gick att få tag i. Mig veterligt baseras inte försäkringsbolagens ersättningsbelopp på vad hälarna betalat för stöldgodset, utan på värderingar som görs utifrån helt andra kriterier.

pansarskalle
Ny medlem

Inlägg av pansarskalle » 30 augusti 2010, 08:01

Mustang skrev:Pansarskalle säger att det pris köparen betalar till den som stulit eller förskingrat prylarna är det samma som prylarnas värde! Är den rätte ägarens uppfattning om värdet helt ointressant? Är det helt ointressant vad betalningen blivit om prylarna bjudits ut på öppna marknaden? Pansarskalle säger att eftersom köparen inte är dömd för häleri så är det pris han betalat lika med värdet. Eftersom polisutredning hos engelska polisen fortfarande pågår av köparens roll i affären vet vi inte vad det slutar i. Om det slutar i att köparen blir fälld för häleri, blir då grejorna helt plötsligt mer värda än 350 000? Det har sålts Maybach-motorer av ett "billigare" utförande, bland annat en motor för 600000 kronor för inte så länge sedan. Motorn var trots priset i behov av ordentlig renovering. Växellådan med styrväxeln är med all säkerhet värd betydligt mer än motorn. Vad jag hört har prylarna värderats med hjälp av expertis både i Sverige och utomlands, och den värderingen slutar på helt andra summor än 350 000.
Att ett nytillverkat växellådshus skulle kosta mer än ett originalhus får nog stå för pansarskalles egen uppfattning. Du kan köpa en nytillverkad perfekt kopia av 1700-talsjusstake, för ca 20 000. Du får betala det tiodubbla för en äkta ljusstake. Jag tvingas ibland köpa nytillverkade, perfekta kopior av originaldelar till mina renoveringar. Kopiorna är förbaskat dyra, men jag skulle med glädje betala mycket mer för en äkta originaldel i bra skick, bara de gick att få tag i. Mig veterligt baseras inte försäkringsbolagens ersättningsbelopp på vad hälarna betalat för stöldgodset, utan på värderingar som görs utifrån helt andra kriterier.
Jag har en kompis som jobbar med försäkringsskador på Trygg-Hansa. Han har sagt till mig att om en pryl är så mycket värd som det sägs, måste ju prylen vara försäkrad, om den är så värdefull. Den här motorn var inte ens försäkrad. Enligt han som lånade ut motorn från pansarmuseet, var det ingen som kollade vad som var i motorn när den lämnades ut. Och, det var ingen som kollade vad som var i motorn när den kom tillbaks. Faktum är att pansarmuseet sket fullständigt i prylarna, eftersom pansarmuseet skulle läggas ner och alla prylar skulle upp till strängnäs. Det är ju Armémuseum som har gjort fel. Stefan Karlsson, varför var inte du på plats för att hjälpa till med motorn när den skulle lånas ut och tas tillbaks? Du var väl på SFHM då, som fordonsansvarig?

Om jag har gamla kallingar som jag använt sen jag var bebis, så är de kanske värda en mille för mig. Men jag hittar ingen som vill köpa mina gamla kallingar för en mille.

Jag har en kompis som jobbat på Armémuseum. Han har berättat att när det gäller prylar som Armémuseum bryr sig om, görs alltid en jättegenomgång av grejen de ska låna ut. De fotar, skriver ner, har möten, kollar den som ska låna, och sen beslutar dom tillsammans på möte hur lånet ska göras.

Armémuseum sket också fullständigt i motorn. Om en motor är värd två mille, borde det finnas ett större intresse, eller hur? Det är fortfarande alltid köparen som bestämmer priset och nu är priset 350 000. Basta!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 augusti 2010, 08:25

Inlägg har tagit borts, i forumet avhåller vi oss från kommentarer om enskilda medlemmar eller andra privatpersoner.

/Martin

Mustang
Ny medlem

Inlägg av Mustang » 30 augusti 2010, 11:47

Ok, pansarskalle, vi har olika uppfattningar om vad som bestämmer värdet. Ingen av oss har ändrat uppfattning, och det respekteras naturligtvis. Ser det som rätt meningslöst att fortsätta diskussionen om värdering, den börjar nog bli tjatig för de som följer trådens innehåll.
För säkerhets skull vill jag påpeka att det inte är jag som skrivit det borttagna inlägget, jag har inte heller sett det och vet inte vad det handlade om, men jag antar att det var ett inlägg i värderingsdiskussionen.

k500
Medlem

Inlägg av k500 » 24 december 2010, 10:25

Vill bara lyfta upp tråden och passar också på att fråga om något nytt framkommit i ärendet. Kom att tänka på tråden när jag igår såg ett program om en Sherman restaurering.
Erik

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 2 januari 2011, 18:11

Motor och växellåda är tillbaka hos ägaren (Armémuseum) och växellådan är åter hopsatt.
Ärendet skall upp i rätten i början av februari.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 2 januari 2011, 18:41

Stefan Karlsson skrev:Motor och växellåda är tillbaka hos ägaren (Armémuseum) och växellådan är åter hopsatt.
Skönt att höra att delarna är tillbaka.

Håll oss gärna uppdaterade när rättegången hållits och dom/beslut meddelats.

k500
Medlem

Inlägg av k500 » 4 januari 2011, 23:37

Stefan Karlsson skrev:Motor och växellåda är tillbaka hos ägaren (Armémuseum) och växellådan är åter hopsatt.
Betyder detta att allt är i sin ordning vad gäller det materiella? Inget saknas eller har förstörts i hanteringen? Bra att grejerna är åter i ägarens förvar men jag hoppas inget gått förlorat eller förstörts p.g.a. all hantering och skruvande.

Nu får vi se hur vårt rättssystem ser på det hela, rapportera gärna när ni vet något mer.
Erik S

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem

Inlägg av Kent W » 25 februari 2011, 14:35

Text taget från ett annat, ickesvenskt forum:

[i]"Last Monday the trial against the two swedes involved in the Tiger II gearbox fraud was held at the District Court in Skovde, Sweden and on Monday 21st the verdict will be notified.

The original engine that was exchanged against an empty scrap engine and the parts that were stolen from the gearbox was found by the British Police in the workshop belonging to a famous British MV Collector a year ago.
The gearbox has now been assembled and the engine and gearbox are safely back in Sweden.

As far as told the engine and gearbox will be on display at the new Swedish MV Museum, Arsenalen that will open in June 2011"[/i]

Är det någon som kan berätta hur dommen löd?
Eller visa en länk till en artikel om detta?

Mvh
Kent

Skriv svar