Alltså är det en stöld punkt.
Det handlade inte om ett lån
Andy
Men det visste man nog inte när motorn och växellådan lånades ut alltså var det från pansarmuseets sida ett lån.Andy skrev:Allt är bullshit killen som "lånade" grejerna sålde dessa till Engelsmanen punkt.
Alltså är det en stöld punkt.
Det handlade inte om ett lån![]()
Andy
Mustang, en befintlig motor är självklart mycket billigare att köpa jämfört med om motorn ska tillverkas. Det går inte att jämföra värdet mellan två helt skilda varor som de du beskriver. Fortfarande är det köparens marknad. Eftersom köparen, som har nog med pengar att betala vad det är värt, värderade motorn till 350 000 kronor, så är det också vad motorn var värd. Ett försäkringsbolag hade inte betalat mer än 350 000 kronor om en exakt likadan motor hade stulits idag, eftersom det inte har sålts några motorer av samma slag till ett högre pris.Mustang skrev:Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir den så småningom en sanning. Låt oss sluta upprepa lögnen att motorn och växellådan med styrväxeln var värda 350 000 kr. Den som påstår detta är antingen väldigt okunning eller är ute och fiskar i grumligt vatten. Den normalbegåvade inser problemet att värdera dessa föremål. Föremålen var i "mint condition". Motorn, Maybach HL 230, kanske kan finnas att köpa i något enstaka exemplar om man betalar tillräckligt mycket för en motor i uruselt skick. Växellådan med styrväxeln är nog närmast omöjlig att få tag i, oavsett hur mycket som betalas. Enligt rykten i England har en förmögen samlare låtit gjuta och bearbeta två växellådshus för en kostnad av cirka två miljoner kronor - för två tomma hus! Med tanke på att grejerna från pansarmuseet var kompletta och fungerande då dom plockades ur vagnen, samt att dom sedan dess förvarats under bra förhållanden, så torde dom 350 000 kronorna behöva tiodubblas för att hamna någorlunda rätt i värderingen.
Jag har en kompis som jobbar med försäkringsskador på Trygg-Hansa. Han har sagt till mig att om en pryl är så mycket värd som det sägs, måste ju prylen vara försäkrad, om den är så värdefull. Den här motorn var inte ens försäkrad. Enligt han som lånade ut motorn från pansarmuseet, var det ingen som kollade vad som var i motorn när den lämnades ut. Och, det var ingen som kollade vad som var i motorn när den kom tillbaks. Faktum är att pansarmuseet sket fullständigt i prylarna, eftersom pansarmuseet skulle läggas ner och alla prylar skulle upp till strängnäs. Det är ju Armémuseum som har gjort fel. Stefan Karlsson, varför var inte du på plats för att hjälpa till med motorn när den skulle lånas ut och tas tillbaks? Du var väl på SFHM då, som fordonsansvarig?Mustang skrev:Pansarskalle säger att det pris köparen betalar till den som stulit eller förskingrat prylarna är det samma som prylarnas värde! Är den rätte ägarens uppfattning om värdet helt ointressant? Är det helt ointressant vad betalningen blivit om prylarna bjudits ut på öppna marknaden? Pansarskalle säger att eftersom köparen inte är dömd för häleri så är det pris han betalat lika med värdet. Eftersom polisutredning hos engelska polisen fortfarande pågår av köparens roll i affären vet vi inte vad det slutar i. Om det slutar i att köparen blir fälld för häleri, blir då grejorna helt plötsligt mer värda än 350 000? Det har sålts Maybach-motorer av ett "billigare" utförande, bland annat en motor för 600000 kronor för inte så länge sedan. Motorn var trots priset i behov av ordentlig renovering. Växellådan med styrväxeln är med all säkerhet värd betydligt mer än motorn. Vad jag hört har prylarna värderats med hjälp av expertis både i Sverige och utomlands, och den värderingen slutar på helt andra summor än 350 000.
Att ett nytillverkat växellådshus skulle kosta mer än ett originalhus får nog stå för pansarskalles egen uppfattning. Du kan köpa en nytillverkad perfekt kopia av 1700-talsjusstake, för ca 20 000. Du får betala det tiodubbla för en äkta ljusstake. Jag tvingas ibland köpa nytillverkade, perfekta kopior av originaldelar till mina renoveringar. Kopiorna är förbaskat dyra, men jag skulle med glädje betala mycket mer för en äkta originaldel i bra skick, bara de gick att få tag i. Mig veterligt baseras inte försäkringsbolagens ersättningsbelopp på vad hälarna betalat för stöldgodset, utan på värderingar som görs utifrån helt andra kriterier.
Skönt att höra att delarna är tillbaka.Stefan Karlsson skrev:Motor och växellåda är tillbaka hos ägaren (Armémuseum) och växellådan är åter hopsatt.
Ärendet skall upp i rätten i början av februari.
Betyder detta att allt är i sin ordning vad gäller det materiella? Inget saknas eller har förstörts i hanteringen? Bra att grejerna är åter i ägarens förvar men jag hoppas inget gått förlorat eller förstörts p.g.a. all hantering och skruvande.Stefan Karlsson skrev:Motor och växellåda är tillbaka hos ägaren (Armémuseum) och växellådan är åter hopsatt.
Ärendet skall upp i rätten i början av februari.