Stridsvagn som artilleripjäs

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Stridsvagn som artilleripjäs

Inlägg av sonderling » 15 maj 2012, 13:16

Jag vet inte hur jag ska formulera mig riktigt.
Men i foton från VK2 ETO och i Korea har jag sett hur man placerat Shermans stridsvagnar och även tank destroyers (kom inte på den svenska termen) som en artilleri pjäs och där man även grävt en jordvall som vagnen står på för att höja upp elevationen (Svenglish?) Se bilden i övre vänstra hörnet:
http://www.history.army.mil/html/refere ... es_01.html

Jag undrar om detta är nått man kommit på själv i fält eller om det typ ingår i utbildningen och om tekniken används fortfarande. Eller är detta bara undantag och ett resultat av "nöden har ingen lag", dvs vi har ont om artilleri pjäser vi tar de här stridvagnarna i stället.

Och hur vanligt i övrigt används stridsvagnar som artilleri?

(Man har ju sett andra bilder på nedgrävda stridsvagnar från vk2 och nutid, men det verkar ju vara lika mycket för kamoflage som skydd, och inte står de så här upphöjda på en ramp.)

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Stridsvagn som artilleripjäs

Inlägg av MD650 » 15 maj 2012, 17:01

Tank destroyers = pvkv( pansarvärnskanonvagn).

:)

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 15 maj 2012, 22:34

Om man har en lämplig ammunition (spränggranat) kan man mycket väl använda stridsvagn som artilleripjäs. Vill minnas att Israel praktiserade detta med Centurion.

Problemet är att räkna ut vilken elevation man skall ha för att träffa där man vill. Det gäller då att ha tillgång till skjuttabeller för aktuell ammunition och förmåga att räkna och tänka rätt.
Jag kan inte påminna mig att jag under mina 28 år i FM praktiserat det ens i teorin - däremot har det pratats om att man kan göra det som ett möjligt alternativ, men som sagt inget jag varit med om att öva.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 maj 2012, 22:37

Danskarna gjorde en tillämpning av detta med Leo 1 under operation Böllebank 1994.

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 15 maj 2012, 22:57

Nja - Böllebank var väl med direktriktad eld - det jag avsåg var indirekt eld med stridsvagn, dvs när man inte själv ser målet.
Har själv varit med och skjutit direktriktat på över 6000 meter - på det avståndet är det dock svårt att avgöra om det är träff eller ej, men så länge man ser målet och eldledningsutrustningen klarar av att ta ut uppsättning är det bara att skjuta.

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 16 maj 2012, 01:14

Vet att det förekom i Koreakriget . Det var därfrån man lärde sig skjuta ner snöskred innan de blev snöskred ( Tydligen gjorde det stööre skada att skjuta så att rasmassorna gjorde jobbet än vad det gjorde när man skjöt direkt eld )

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 16 maj 2012, 07:34

Har sett det på bilder från striderna i Italien. Sherman hade både instrumentering i vagnen (elevation/riktning) som var anpassade för att skjuta indirekt eld och skjuttabeller för de spränggranater man hade. Problem var naturligtvis att man inte kunde variera laddningen och att elevationen inte var speciellt hög. Därav rampen som stridsvagnen fick köra upp på. Nästa problem då blev att när elden flyttades och riktningen skulle ändrad, stämde inte riktningen i vagnen med den verkliga eftersom hela härligheten lutade. Vilket gick att lösa genom omräkningar av vinklar etc men det var naturligtvis krångligt. Att använda stridsvagnar för indirekt eld var Inget som utnyttjades i normalfallet men man hade utrustning och utbildning för att kunna göra det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 maj 2012, 07:53

Stefan Karlsson skrev:Nja - Böllebank var väl med direktriktad eld - det jag avsåg var indirekt eld med stridsvagn, dvs när man inte själv ser målet.
Som jag skrev så gjorde dom en tillämpning av metoden "indirekt eld".
En plutch uppgav att hans skytt sköt på 7.5 km med sgr mot ett mål i mask.
Men i huvudsak var det direktriktad eld.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 maj 2012, 13:11

Tack för intressanta svar.
Ja det är väl mest i bergiga krigsskådeplatser som Italien VK2 och Korea som jag sett dessa bilder ifrån. Hade ingen aning om att man anpassade Sherman till detta.
Sarvi vet du om det var fält anpassningar eller gjordes det redan i fabriken?

Sonderling

(fasen ibland säger inte trådarna till att man fått svar, jag såg först inte att det kommit inlägg.)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 maj 2012, 14:57

Det fanns väl en Shermanvariant med 105 mm:s-kanon avsedd för spränggranater, så rollen som mobilt artilleri var nog planerad från början.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 16 maj 2012, 15:20

sonderling skrev:Sarvi vet du om det var fält anpassningar eller gjordes det redan i fabriken?
Det var i högsta grad fabriksmonterade lösningar. Riktningsinstrumentet hetta "Azimuth Indicator, M19" (eller M18/M20 på tidigare/senare varianter) och elevationsinstrumentet hette "Elevation Quadrant, M9". Motsvarande fanns på alla amerikanska stridsvagnar med 75 mm-pjäs eller grövre vid denna tid. Bilder hittas i slutet av denna fil: http://simcentrum.com/uploads/USTank-optics.pdf

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 4 juni 2012, 20:57

B Hellqvist skrev:Det fanns väl en Shermanvariant med 105 mm:s-kanon avsedd för spränggranater, så rollen som mobilt artilleri var nog planerad från början.
Njae, M4(105) var planerad och designad som infanterikanonvagn.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

Skriv svar