En pansarvärnskanonvagn är en pansarvärnskanonvagn och inget annat. För det var väl det du frågade om och inte stridsvagn?Fredrik Andersson skrev:J Men visst hade väl ryssarna ett antal tunga pansarvärnskanonvagnar (eller vad ni nu vill kalla dem)?
Jagdtiger
Re: Jagdtiger
Och vad tror du ISU 122 är då MD??? Ta reda på fakta innan du svarar....
Ryssarna hade ett antal olika varianter av pvkv, varav många var lätta som t.ex. SU 76, SU 85 m.m.
Ryssarna hade även ett antal som kan räknas som tunga som t.ex. SU 152 och ISU 152.
Generellt så var det även så att ryssarnas vagnar hade en teknik som gynnade enkelhet t.ex. var förhållandet eldkraft-rörlighet-skydd mer genomtänkt i de ryska vagnarna jämfört med tyska vagnar som t.ex. Jagdtiger.

- Fredrik Andersson
- Medlem
Lite typiskt ryskt alltså? Jämför t ex AK 47 som är designad för att en obildad getherde från en bortglömd by utan namn i Uralbergen ska kunna plocka upp den och efter tre minuters instruktion kunna verka med den.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
En kamrats livsfilosofi:
- Fredrik Andersson
- Medlem
Angående första stridsinsatsen så skedde den alltså, beroende på vilken källa man nu väljer att fästa sin tilltro till, i antingen oktober -44 eller i december -44? Tack, jag funderade på om den hann komma ut i frontlinjen innan Ardenneroffensiven eller om den kom ut till förbanden under våren -45.
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
Det finns en filmsnutt som visar hur några jakttigrar kapitulerar i Ruhrfickan. Nästan rörande att se hur civilister vinkar till besättningarna och man kan ana att många är lättade över att kriget är slut.
http://www.youtube.com/watch?v=fHp3nCkPjb4
http://www.youtube.com/watch?v=fHp3nCkPjb4
Det är nog så att det inte är källa utan källor för att få en så rättvisande bild som möjligt.Fredrik Andersson skrev:Angående första stridsinsatsen så skedde den alltså, beroende på vilken källa man nu väljer att fästa sin tilltro till, i antingen oktober -44 eller i december -44?
Jag säga att det var sent dec -44 som man stred i förband .
Helt rätt!Fredrik Andersson skrev:Lite typiskt ryskt alltså? Jämför t ex AK 47 som är designad för att en obildad getherde från en bortglömd by utan namn i Uralbergen ska kunna plocka upp den och efter tre minuters instruktion kunna verka med den.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Någon som har uppgifter på vid vilken tidpunkt/drabbning som flest JT var i strid samtidigt? Det rimliga är väl att detta borde ha skett strax öster om Berlin?
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
När man tittar på olika stridsrapporter så är det signifiktíva att det är ett fåtal vagnar som sätts in på olika avsnitt.Fredrik Andersson skrev:Någon som har uppgifter på vid vilken tidpunkt/drabbning som flest JT var i strid samtidigt? Det rimliga är väl att detta borde ha skett strax öster om Berlin?
Många gånger är det två vagnar som underställs olika förband som t.ex:
Armegrupp G fick order den 10 jan-45 kl 20.45, av chefen för västfronten att underställa två st Jagdtiger till 10. SS-Panzerdivision "Frundsberg".
På uppdrag av Hitler skulle dessa två vagnar nyttjas för att bekämpa bunkrar.
En timme senare gav Armegrupp G order till 39.Pzcorps (som bestod av 21.Pzdiv och 25.Pzgrendiv) och underställd 653 . schw Pzjäger-Abt.
En rapport från 22 jan -45 säger följande:
1. Fem st Jagdtiger (varav en under rep) underställd 39.Pzkorps
2. Åtta st Jagdtiger (varav fyra under rep) i Bühl-området
3. Fem st Jagdtiger under tilltransport från Saarpfalz
4. Fyrast Jagdtiger upplastade i Zweibrücken-området (varav en under rep)
5. Tio Jagdtiger i Mosel-Rhen-området. ´100 % tillgänglighet
Det är iofs inte riktigt svar på din fråga men jag ska forska vidare.
Första stridsinsats av Jagdtiger i förband sker i Oktober om vi skall tro tyska källor. Strörsta stridsinsatsen är Nordwind då hela 653 s.Hpz.Abt är insatt 36 vagnar och motanfallen vid Remagen så 2 kompanier från 512.s.HpsAbt är insatta.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Då får jag väl säga att jag har fått svar på mina frågor. Jag tackar och bockar för svaren som (framför allt ) joakimp23 och MD650 gett mig. Jag vet definitivt vart jag ska vända mig nästa gång jag får funderingar kring något militärt fordon!
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi:
Det jag läst om Jagdtigern är, att det var ett problembarn i den tyska arsenalen (för tung och gick mest bara sönder), vad skulle tyska armen satsat på i stället av befintliga vagnar. Kanske lätt för oss att säga som sitter med facit i hand.
Så vad hade gett mest "pang för pengarna" Stridsvagnen Panther, Jagdpanther, Hetzer..... ?
Så vad hade gett mest "pang för pengarna" Stridsvagnen Panther, Jagdpanther, Hetzer..... ?
Panther var en bra vagn.Battler skrev:Så vad hade gett mest "pang för pengarna" Stridsvagnen Panther, Jagdpanther, Hetzer..... ?
Jag hade föredragit Panther.