Quiz: Pansarhistoria
- Fredrik Andersson
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
Fiat M15/42?
Nej, det var ett annat land som invaderades och gav upphov till Pattons första pansarslag.Fredrik Andersson skrev:Fiat M15/42?
Nästan rättNIL skrev:Char B?
Liten luring där 
Med "Pattons första pansarslag" så tänker du på hans roll som pansarinspektör (eller vad man nu skall kalla det).
Då var det innan Nordafrika, Filippinerna kanske...och då borde oppositionen ha framfört Type-95?
Med "Pattons första pansarslag" så tänker du på hans roll som pansarinspektör (eller vad man nu skall kalla det).
Då var det innan Nordafrika, Filippinerna kanske...och då borde oppositionen ha framfört Type-95?
Äh, det löser sig.
Nja, inte riktigt. Han var faktiskt vid tillfället C för "Western Task Force" och det var styrkor under hans befäl som utkämpade andra världskrigets första amerikanska skarpa pansarbatalj.NIL skrev:Liten luring där
Men vilken ålderdomlig stridsvagnstyp fick äran av att bli Pattons första pansaroffer under denna gymnastiska verksamhet?
Jisses, vad kryptisk man kan vara
- Fredrik Andersson
- Medlem
Patton påstås ha trott att han var en reinkarnation av en kartagisk fältherre så Fredrik är inte helt fel ute. Alas, motståndaren hade visserligen hästkrafter men de var flera stycken.
Vagnen vi söker var en av de få typer som stred i båda världskrigen.
Fast de gymnastiska övningarna blev transformerade i olympisk anda till fackelbärning mot Vichy Franska trupper så det bör vara en grodätarvagn.lago skrev: Men vilken ålderdomlig stridsvagnstyp fick äran av att bli Pattons första pansaroffer under denna gymnastiska verksamhet?
Jisses, vad kryptisk man kan vara
Det vete sjutton, kan det var FT-17?lago skrev:Patton påstås ha trott att han var en reinkarnation av en kartagisk fältherre så Fredrik är inte helt fel ute. Alas, motståndaren hade visserligen hästkrafter men de var flera stycken.
(jag ber om ursäkt för ordvitsen, men jag kunde inte hålla mig)
Äh, det löser sig.
Har för mig att jag har sett nån bild med honom ståendes vid sidan av en FT 17.NIL skrev: Det vete sjutton, kan det var FT-17?
)
Förmodligen hade fransmännen klarat sig bättre med hästdragna stridsvagnar. Hastighet är också ett skydd.NIL skrev:Det vete sjutton, kan det var FT-17?lago skrev:Patton påstås ha trott att han var en reinkarnation av en kartagisk fältherre så Fredrik är inte helt fel ute. Alas, motståndaren hade visserligen hästkrafter men de var flera stycken.
(jag ber om ursäkt för ordvitsen, men jag kunde inte hålla mig)
Visst var det FT-17 som fick äran av att den 9 november skjutas sönder och samman under Operation Torch, tidigare kallad Operation Gymnast, precis som masase anger.
Vissa källor påstår att tre FT-17 förstördes, andra att det var fyra. Sant är i alla fall att M3-vagnarna gick ur striden utan förluster, fast när amerikanarna sedan mötte franska R35-vagnar gick det sämre.
http://books.google.fi/books?id=EeQ5CEe ... le&f=false
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/fran ... Light.html
Bilden MD650 tänker på är kanske den som togs 1918 i Frankrike?
NIL får trots sina usla vitsar äran av att fortsätta framryckningen.
Låter rimligt!lago skrev:
Bilden MD650 tänker på är kanske den som togs 1918 i Frankrike? .
NIL, wo sind Sie?NIL får trots sina usla vitsar äran av att fortsätta framryckningen.
Som interimsfråga kan vi ta en lite ovanligare vagn. En annan variant tillverkades i mångdubbelt större antal men den på bilden hade vissa fördelar.
Vad är det för vagn?
Vad är det för vagn?
- Bilagor
-
- TD.png (53.45 KiB) Visad 208 gånger