Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Nja, det är möjligt att KP-bilen kallades för badkaret även om kanske likkistan var mer vanligt (för övrigt var väl arresten mer känd som Tingshuset, åtminstone före flytten till Kungsängen, fast jag är förstås något osäker om när broder Stellan blev livgardist).
Nå, vårt fordon är av utländsk börd och har också kallats för Gröna Draken.
Nå, vårt fordon är av utländsk börd och har också kallats för Gröna Draken.
De här grabbarna använder bl a vårt fordon:
- Bilagor
-
- Vargar.gif (24.46 KiB) Visad 382 gånger
M113.
Ja, visst är det den gamla trotjänaren M113 som fått en uppsjö av smeknamn. Fordonet är lite unikt på så sätt att det konstruerades precis enligt gällande infanteri-/kavalleridoktrin som "battle field taxi" men har under åren utvecklats till om inte ett MICV så åtminstone nästintill.
Angående "Järnvargarna" i Litauen så tror jag att hela brigaden numera är utrustade med M113 men vilket beväpningsalternativ man använder numera är jag osäker på.
Dalmas rasslar vidare.
Angående "Järnvargarna" i Litauen så tror jag att hela brigaden numera är utrustade med M113 men vilket beväpningsalternativ man använder numera är jag osäker på.
Dalmas rasslar vidare.
Ingen inspiration, och länge sedan jag var med i tråden, så jag får ta nåt jag såg live förra veckan, pansarinslaget kan ifrågasättas, men om galon är ett slags pansar så...
- Bilagor
-
- 1219589218_resized.jpg (23.69 KiB) Visad 303 gånger
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Utom tävlan.
Visst finns det pansarinslag - om jag inte minns helt fel är det samma motortyp som sitter (satt) i Stridsvagn m/21-29 - men det kanske inte är till någon större ledning.
Visst finns det pansarinslag - om jag inte minns helt fel är det samma motortyp som sitter (satt) i Stridsvagn m/21-29 - men det kanske inte är till någon större ledning.
Maskeringsmålningen ser också väldigt tysk ut, ungefär som det som målades på stöttruppernas hjälmar under VK 1.
Hmmm, har sett bilden nyligt under slösurfande.
Tror att det är svenskt på nåt sätt.... men men.. minnet kan ju svika.

Tror att det är svenskt på nåt sätt.... men men.. minnet kan ju svika.
Gissar på ett tyskt bensindrivet elverk med visst pansarskydd.
Håller med om maskeringsmålningen.lago skrev:Gissar på ett tyskt bensindrivet elverk med visst pansarskydd.
Kan det vara en motorvinch för luftballonger?????
Dags för en ledtråd?
MD650 är nära men samtidigt långt ifrån. Rätt vapenslag. Liknande taktisk användning, men väldigt annorlunda kraft...
Vinch för spärrballonger????
Men vad har det med pansar att göra??? Hmmmm, knepigt.

Men vad har det med pansar att göra??? Hmmmm, knepigt.
Som jag skrev, om galon är pansar...
Inte spärrballong, man använde den snurrande kraften på ett mer lysande sätt.
Inte spärrballong, man använde den snurrande kraften på ett mer lysande sätt.