goliath

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
aZgal
Medlem

goliath

Inlägg av aZgal » 28 juni 2006, 15:03

är det många som sett den här saken tidigare ? det är första gången för mig trodde inte att det fanns något liknade i vk2.
i texten värka den rätså effektiv, men den borde va lätt att stoppa den? och jag är litte skeptisk mot självmordsrobotar
hoppas det här inte var repost

Bild

det har var en lustig krabat..

I Tyskland togs fjärrstyrda bandgående sprängladdningar fram som vapen. Avsikten var att styra in laddningarna mot befästningar och liknande svårbekämpade mål och spränga dessa.

De sattes in i stort antal under upproret i Warszawa mot byggnader där motståndsmännen förskansat sig. Med ett lämpligt vapen sköts dörren till ett hus sönder och Goliath kördes in i byggnaden och utlöstes. Resultatet blev oftast en helt förstörd byggnad som rasade ner över de försvarande.

Det har berättats att de också satts in mot strv vid något enstaka tillfälle, finns åtminstone en journalfilm om detta. Ett annat sätt skall ha varit att skicka dem utan laddning lastade med ammunition och andra förnödenheter till innestängda förband i Ryssland.

Tre typer producerades under namnet Goliath:
Leichte Ladungsträger Goliath Sd.Kfz.302 (E-Motor) Elektrische Motor, elmotor .
Leichte Ladungsträger Goliath Sd.Kfz.303a och Sd.Kfz.303b (V-Motor) Verbrennungsmotor, förbränningsmotor.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: goliath

Inlägg av Hans » 28 juni 2006, 15:14

aZgal,

Tack för ett intressant inlägg!

Förutom de lätta fanns det också:

SdKfz 304 Mittlerer Ladungsträger (medel(tung))
SdKfz 301 Schwerer Ladungsträger (tung)

Jag kan tänka mig att för att sköta underhållstransporter kan nog bara den tunga ha kommit till nytta - men jag hade inte hört tidigare att de hade utnyttjats på det sättet

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 28 juni 2006, 19:03

lustigt att inte en sa bra inde togs tillvara i tex tunnlarna i vietnam, det verkar ju först pa senare tar som denna typ av fordon/ robotar fatt en renässsans

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 28 juni 2006, 21:04

Jag kan inte minnas exakt vad det var, men jag har hört på Discovery Channel (tror jag), att Goliath inte alls var så effektiv som man hade hoppats på. Jag tror det hade med dess låga hastighet att göra, det gjorde den till en lätt måltavla.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 juni 2006, 21:18

Andreas K skrev:Jag kan inte minnas exakt vad det var, men jag har hört på Discovery Channel (tror jag), att Goliath inte alls var så effektiv som man hade hoppats på. Jag tror det hade med dess låga hastighet att göra, det gjorde den till en lätt måltavla.
Ja nåt torde det varit eftersom det inte blev någon direkt efterföljare.
:)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 28 juni 2006, 22:40

Hur styrde man dom? Tråd, radio eller förinställd rutt?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 juni 2006, 23:59

Urban skrev:Hur styrde man dom? Tråd, radio eller förinställd rutt?
Tråd.

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 29 juni 2006, 21:52

Andreas K skrev:Jag kan inte minnas exakt vad det var, men jag har hört på Discovery Channel (tror jag), att Goliath inte alls var så effektiv som man hade hoppats på. Jag tror det hade med dess låga hastighet att göra, det gjorde den till en lätt måltavla.
Ja, dessutom var motståndarna oftast okamratliga nog att helt enkelt klippa av styrningstråden...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 juni 2006, 23:15

Mjölner skrev:Ja, dessutom var motståndarna oftast okamratliga nog att helt enkelt klippa av styrningstråden...
Hur menar du?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 30 juni 2006, 15:33

Ja, dessutom var motståndarna oftast okamratliga nog att helt enkelt klippa av styrningstråden...
Vad taskigt! Det var synnerligen osportsligt, må jag säga. :wink:
Hur menar du?
Med tanke på hur långsamma de var så kan det säkert inte varit så svårt att springa fram och hugga av tråden med ett lämpligt tillhygge. Förhoppningsvis var det väl lite träd eller buskar mellan ''Goliathen'' och tyskarna, så man kunde springa fram utan att någon tysk soldat sköt på en.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 30 juni 2006, 16:55

Andreas K skrev: Med tanke på hur långsamma de var så kan det säkert inte varit så svårt att springa fram och hugga av tråden med ett lämpligt tillhygge. Förhoppningsvis var det väl lite träd eller buskar mellan ''Goliathen'' och tyskarna, så man kunde springa fram utan att någon tysk soldat sköt på en.
Finns det några källor där det påvisas att dett har skett?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 30 juni 2006, 18:39

Av det jag sett av den, är den INTE långsam. Över terräng krävs det ett duktigt flås för att du ska springa i fatt den, att döma av gamla arkivfilmer. Jag inbillar mig också att den används som en "murbräcka", d.v.s. att andra "belägrande" enheter finns precis i närheten och gör sitt bästa för att uppmuntra fi att inta en låg profil.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 30 juni 2006, 19:31

Belisarius skrev:Av det jag sett av den, är den INTE långsam. Över terräng krävs det ett duktigt flås för att du ska springa i fatt den, att döma av gamla arkivfilmer. .
Även om jag finner det ganska liten sannolikhet till att det skett så är ju själva "vagnens" hastighet ointressant. Tråden som "hasplas" ut bakom vagnen har ju en hastighet på 0.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 30 juni 2006, 22:53

Problemet med att kapa trådarna är att tyskarna säkert var så osportsliga så de skulle skjuta ner dig när du lämnar ditt skydd.

Tror inte att trådkapningen var de stora problemt utan att fienden helt enkelt sköt sönder Goliaten, därav de bepansrade modelerna.

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 1 juli 2006, 00:47

MD650 skrev:
Andreas K skrev: Med tanke på hur långsamma de var så kan det säkert inte varit så svårt att springa fram och hugga av tråden med ett lämpligt tillhygge. Förhoppningsvis var det väl lite träd eller buskar mellan ''Goliathen'' och tyskarna, så man kunde springa fram utan att någon tysk soldat sköt på en.
Finns det några källor där det påvisas att dett har skett?
Skall enligt en intervju med en f.d medlem i Armia Krajowa som gick på Discovery för ett tag sen ha varit ganska vanligt förekommande under Warsawaupproret 1944.

Skriv svar