Universal Carrier MK1/MK2
Universal Carrier MK1/MK2
Hittade denna Universal Carrier i runt midsommar och håller nu på att administrera bärgningen av den. Vet ej om det är en MK1 eller MK2 men säkert är att det är brittiska soldater som kört den eftersom sidomarkeringen börjar med "T". Den är i ett gott orginalskick förutom att man med skärbrännare skurit bort en del av det övre pansaret. Även luftintaget till kylaren är borta tror jag. Interiört finns målade beteckningar kvar så som tex "4 Mortars", "4 Dischargers" och " Bren M/G". Banden ser ut att vara i gott skick och ledhjulen är hyffsade. Ford V8an går runt och är helt komplett. Pga att den står i väglöst land kommer det bli omständigt att flytta på den, har jag otur är det omöjligt att få den från platsen. Transport vintertid över is är nog att föredra.
Erik
Erik
- Bilagor
-
- Tydlig krigsbeteckning. Även spår av importörens namn "NAMIT". Namn och telefonnummer står tydligt på andra sidan också.
- IMG_2346.jpg (49.99 KiB) Visad 4413 gånger
-
- Antagligen inte original drag
- IMG_2350.jpg (69.9 KiB) Visad 4414 gånger
-
- Skrothögen som fick hjärtat att slå dubbelt.
- IMG_2345.jpg (75.82 KiB) Visad 4414 gånger
Senast redigerad av 1 k500, redigerad totalt 21 gånger.
Fler bilder
Erik
Erik
- Bilagor
-
- Tydlig bromarkering. Rund ring med 5 inuti betyder att den skall klassas som en 5-tonnare.
- IMG_2368.jpg (56.98 KiB) Visad 4406 gånger
-
- "4 Mortars" klart synligt
- IMG_2363.jpg (41.3 KiB) Visad 4406 gånger
-
- Lite lövigt annars intakt och bra. Sittdyna saknas.
- IMG_2352.jpg (67.28 KiB) Visad 4407 gånger
Fler bilder
Erik
Erik
- Bilagor
-
- Kunde inte motstå att även lägga ut en bild på min Allis-Chalmers M bandtraktor i arméutförande. Har stor militärwinch och Baker schaktblad. Ännu osäker på om den är svensktillverkad eller inte.
- IMG_2235.jpg (68.87 KiB) Visad 4403 gånger
-
- Lika väl skyddad växellåda.
- IMG_2367.jpg (57.44 KiB) Visad 4403 gånger
-
- Väl skyddad Ford V8 som går runt.
- IMG_2355.jpg (55.97 KiB) Visad 4403 gånger
Vart hittade du den egentligen ? Här i Sverige?
Edit: Pinsamt hjärnsläpp vid stavningen....
Edit: Pinsamt hjärnsläpp vid stavningen....
Senast redigerad av 2 steben, redigerad totalt 21 gång.
Den finns i Sverige, ja. Fick tips om den för över 10-år sedan men på den tiden var man intresserad av andra saker så tipset följdes inte upp. Först i år efter att ha lagt pussel med flera olika tips hittade jag den. 20 meter därifrån står en Studebaker Weasle med Volvo ED motor och Bofors järnband.
Erik
Erik
Studebaker
Här kommer några bilder på den sorgsna Vesslan. Motorn är utbytt mot en Volvo ED motor. en del reservdelar låg i Vesslan men i övrig var den rostig golvet. Banden är fina Bofors järnband.
Erik
Erik
- Bilagor
-
- IMG_2371.jpg (79.42 KiB) Visad 4338 gånger
-
- IMG_2376.jpg (71.43 KiB) Visad 4338 gånger
-
- IMG_2379.jpg (73.37 KiB) Visad 4339 gånger
Hej igen
Tar gärna emot förslag på hur man bärgar en pansarvagn eller likande (Universal Carrier) vintertid genom att tex dra den med en Hägglunds BV206 eller liknande. Har någon erfaranhet av isvägar från det militära, hållbarhet m.m? Vikten på en Universal Carrier uppgår till ca 3,8 ton men den som bilden visar ovan väger nog ca 3 ton.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Erik
Tar gärna emot förslag på hur man bärgar en pansarvagn eller likande (Universal Carrier) vintertid genom att tex dra den med en Hägglunds BV206 eller liknande. Har någon erfaranhet av isvägar från det militära, hållbarhet m.m? Vikten på en Universal Carrier uppgår till ca 3,8 ton men den som bilden visar ovan väger nog ca 3 ton.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Erik
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Hej!
Spännande fynd!
Allting tyder på att det är en Mk II du hittat. Dock saknas dom flesta detaljer som tydliggör detta, det enda jag har att gå på är reservhjulet och dess hållare som var typisk för Mk II.
Bästa sättet att ta reda på vad det är för Mk är via dess "Serial number", jag har ev listor som jag kan kolla vid ett senare tillfälle.
Öken-Erik
Spännande fynd!
Allting tyder på att det är en Mk II du hittat. Dock saknas dom flesta detaljer som tydliggör detta, det enda jag har att gå på är reservhjulet och dess hållare som var typisk för Mk II.
Bästa sättet att ta reda på vad det är för Mk är via dess "Serial number", jag har ev listor som jag kan kolla vid ett senare tillfälle.
Öken-Erik
Båda har använts för persontransport och som timmerdragare. Det vanligaste var att de användes som timmerdragare hos skogsbolag och skogsbönder. UC´n har smala band och därav dålig bärighet vintertid varpå denna inte använts så mycket. Ca 100 UC importerades till Sverige efter kriget.
Öken-Erik, har inte serienumret ännu. Vet du var det skall finnas någonstans? Har hört att det skall finnas i överkant av pansaret och då det är bortskuret kan det vara svårt att exakt datera den.
Mvh
Erik
Öken-Erik, har inte serienumret ännu. Vet du var det skall finnas någonstans? Har hört att det skall finnas i överkant av pansaret och då det är bortskuret kan det vara svårt att exakt datera den.
Mvh
Erik