SAV m/43
- peter bjurman
- Medlem
SAV m/43
Någon som har uppgifter om måtten på SAVens pansar ? Är det någon som vet vilken SAV som är med i Saving private Ryan maskerad att likna en Marder. mvh Peter
Re: SAV m/43
Jag har inget svar, men väl fler Sav m/43-frågor:
När leverades den första Sav m/43? När byttes 7.5 cm-kanonen till en 10.5?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Pjäsen 10,5 cm m/44 torde ha tillförts 1944-45.hofors skrev:Jag har inget svar, men väl fler Sav m/43-frågor:
10,5 cm kanon
Sista ombeväpnade Sav levererades tillbaka till A9 så sent som den 1/3 1946
Intressant. Vet du möjligen när den första ombeväpnad levererades?
En annan SAV-fråga. Vilken typ av ammunition fanns tillgänglig till 10.5 cm kan m/44 ungefär vid tiden för dess introduktion? Används pansarspräng eller vanlig pansarbrytande (solid shot AP) mot hårda mål? Fanns rökgranater?
En annan SAV-fråga. Vilken typ av ammunition fanns tillgänglig till 10.5 cm kan m/44 ungefär vid tiden för dess introduktion? Används pansarspräng eller vanlig pansarbrytande (solid shot AP) mot hårda mål? Fanns rökgranater?
Har ingen uppgift om exakt när det började, enda notering som jag har tillgänglig är följande "under utbildningsåret 45-46 stördes man av att det fattades vagnar".hofors skrev:Intressant. Vet du möjligen när den första ombeväpnad levererades?
Betr ammunition så användes pansargranat och spränggranat. RSV kommer inte förrän en bit in på 50-talet.
Tack för alla svar!
När börjar rökgranater användas (om någonsin)?strv skrev:Betr ammunition så användes pansargranat och spränggranat. RSV kommer inte förrän en bit in på 50-talet.