På filmer jag sett så ser det ut som om T-34an hade ett koppling/broms-system. Samma som Pbv 302.
Vad hade de åvan nämnda tyska vagnarna? Samma, eller en epicyklisk styrväxellåda, ungefär samma som Strv 101, eller, en enklare variant, som t.ex. Ikv 103?
Jag har själv kört de nämnda tre fordonen i svenska armén och föredrar absolut en epicyklisk styrväxel. Man har mycket bättre kontroll på vagnen med en sådan.
(Klarar man av att köra en Centurion med en Merrit-Brown-växellåda så klarar man av ALLA sorters växellådor
Jag undrar eftersom jag är säker på att tyskarna hade, som vanligt, ett mer komplicerat system, men jag såg nyss en videofil på YouTube av en Panter som låste ena bandet i en sväng. Det går inte med en epicyklisk låda, vad jag vet, utan bara med ett kopplings/broms system.
Jag har "Encyclopedia Of German Tanks Of World War Two", men, trots alla tekniska detaljer, så nämner dom inget om denna fråga.
När vi ändå är inne på detta ämne så antar jag att Leo II har något slags av epicyklisk styrväxel, men vad har Strf 90?
Det var länge sedan jag tjänstgjorde i pansartrupperna.
Ha det,
Jim